| کد خبر: 166198 |

مشاور وزیر راه و شهرسازی:

◄ ای‌تی‌آر آماده تحویل هواپیما قبل از شروع تحریم‌هاست

اصغر فخریه‌کاشان، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور قراردادهای بین‌المللی که مسئول پیگیری خرید هواپیما از سه شرکت بوئینگ ایرباس و ای‌تی‌آر است، درباره آینده این قراردادها پس از خروج آمریکا از برجام توضیح داد.

تین نیوز

اصغر فخریه‌کاشان، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور قراردادهای بین‌المللی که مسئول پیگیری خرید هواپیما از سه شرکت بوئینگ ایرباس و ای‌تی‌آر است، درباره آینده این قراردادها پس از خروج آمریکا از برجام توضیح داد.

به گفته فخریه‌کاشان، مذاکراتی با بوئینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر انجام‌شده و احتمال دارد این شرکت‌ها تا آخر هفته جاری تصمیمات خود را اعلام کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور قراردادهای بین‌المللی گفت: پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که ای‌تی‌آر درصدد تحویل چند فروند هواپیما دیگر به ایران قبل از اجرای تحریم‌های آمریکا است.

او با اشاره به تأخیرهایی که در تحویل هواپیماها پیش آمد گفت: یکی از دلایلی که این تحویل‌ها با تأخیر مواجه شد، اطمینان پیدا کردن ما از وجود خدمات پس از فروش بود. مذاکرات مفصلی داشتیم که مطمئن شویم این خدمات را دراختیار خواهیم داشت. درعین‌حال مذاکراتی برای فاینانس هواپیماها طبق قول و قرار ایرباس و توافقات با فاینانسرها داشتیم.

فخریه‌کاشان افزود: با سرکار آمدن آقای ترامپ و موضع منفی او در قبال برجام، شرکت‌ها در وضعیتی قرار گرفتند که برای تصمیم‌گیری باید منتظر تصمیمات ترامپ می‌ماندند. بعضاً هم تأمین پیش‌پرداخت‌های هواپیماها به خاطر برخی مسائل داخلی در رابطه با مشخص کردن منابع با تأخیر مواجه شد. همه این‌ها دست‌به‌دست هم داد و تغییراتی را در برنامه تحویل هواپیماها ایجاد کرد.

او با تأکید بر استفاده ایران از مهلت شرکت‌ها قبل از شروع تحریم‌ها گفت: با ایرباس، بوئینگ و ای‌تی‌آر تماس گرفتیم. تاکنون ای‌تی‌آر به درخواست ما پاسخ داده و انتظار داریم در هفته جاری از دو شرکت دیگر هم جواب دریافت کنیم. طبیعی است که اگر جواب آن‌ها به این‌گونه باشد که می‌توانند با جابجایی نوبت‌ها که در خیلی موارد معمول است، هواپیماهایی به ما تحویل دهند، ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور قراردادهای بین‌المللی درباره پاسخ ای‌تی‌آر گفت: ای‌تی‌آر گفته می‌تواند تا ماه آگوست تعدادی هواپیما به ما تحویل دهد. ما هم در حال مذاکره هستیم تا ببینیم چه تعدادی را می‌توانیم تحویل بگیریم. این هفته پاسخ ای‌تی‌آر را بررسی می‌کنیم و هم‌اکنون ایران‌ایر در حال مذاکره با ای‌تی‌آر است؛ بنابراین احتمال آنکه در این مدت تعدادی ای‌تی‌آر وارد کنیم وجود دارد.

او در مورد روش تأمین مالی خرید این هواپیماها گفت: چون رقم قراردادها برای خرید ای‌تی‌آرها بزرگ نیست، ایران‌ایر می‌تواند با استفاده از وام داخلی تأمین کند. تأمین مالی تماماً متکی بر عملیات خود ایران‌ایر است.

 فخریه‌کاشان در مورد ایرباس تصریح کرد: اگر پاسخ ایرباس برای تحویل هواپیما به شرکت هما مثبت باشد، ما نیز منابع لازم برای خرید این هواپیماها را تأمین می‌کنیم. پیش‌ازاین با صدور صکوک و استفاده از منابع خود ایران‌ایر منابعی تأمین کرده بودیم که در صورت پاسخ مثبت ایرباس از این منابع استفاده خواهیم کرد. با توجه به این‌که ایرباس نمی‌تواند در این مدت تعداد زیادی هواپیما به ما تحویل دهد، مشکلی برای تأمین مالی وجود نخواهد داشت.

او درباره تأمین قطعات و خدمات پس از فروش هواپیماهای خریداری‌شده پس از لغو مجوز اوفک با اشاره به مذاکراتش با مدیرعامل هما، گفت: برای تأمین قطعه در شرایط تحریم مجدد راه‌حلی داریم که فعلاً جزییات آن را اعلام نمی‌کنم؛ اما اگر قرار باشد هواپیمای دیگری را بگیریم، با کمک این راه‌حل که کاملاً هم قانونی است نگرانی خود را برای تأمین قطعات مرتفع خواهیم کرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تأمین قطعات اکثر هواپیماهای دنیا توسط آمریکا و نیاز آن‌ها به مجوز اوفک گفت: قطعاً وزارت خزانه‌داری آمریکا این مجوزها را صادر نمی‌کند؛ اما بدیهی است که ما برای نوسازی ناوگان خود هر راهی که وجود داشته باشد را پیش خواهیم گرفت. حتی اگر نهایتاً به سمت خرید هواپیماهای دست‌دوم کم‌کارکرد برویم. درهرصورت بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی یکی از برنامه‌های وزارت راه است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، فخریه‌کاشان در مورد شرایط پسا‌تحریم برای تأمین قطعات و نوسازی ناوگان گفت: مردم نباید نگران باشند و تعجب کنند. ما در ۴۰ سال گذشته با انواع تحریم‌ها روبرو بودیم، اما کشور از پس آن‌ها برآمده است. طبیعتاً تحمل این تحریم‌ها سخت است؛ اما در عوض ما از این فرصت استفاده کرده و ظرفیت داخلی را تقویت می‌کنیم. من شک ندارم که اگر در آینده مشکلی در تأمین قطعات به وجود آید، مثل صنعت نفت و صنعت حمل‌ونقل ریلی به سازندگان داخلی روی می‌آوریم که البته با استانداردهای بین‌المللی قادر به تأمین نیاز ما خواهند بود. بازار تجارت بین‌المللی آن‌قدر گسترده است که نگرانی برای تأمین کالا و قطعات حتی در شرایط تحریم وجود نخواهد داشت. درگذشته خریده‌ایم و در آینده نیز خواهیم خرید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.