| کد خبر: 248793 |

مونوریل قم همچنان بلاتکلیفی؛

پایه های ایده احمدی نژاد بازهم روی هوا می ماند؟

رییس شورای شهر قم می گوید دولت متعهد شده تمام بار مالی تکمیل پروژه مونوریل قم را بپردازد .

تین نیوز

رییس شورای شهر قم می گوید دولت متعهد شده تمام بار مالی تکمیل پروژه مونوریل قم را بپردازد.

به گزارش  تین نیوز،  بهارسال 89 درتعطیلات نوروزی پایه های بتونی مونوریل تهران برچیده شد. پایه هایی که از سال 83 در محدوده میدان صادقیه بلاتکلیف بودند وایجادشان 12 میلیارد تومان برای تهرانی تمام شد.آن زمان شهردارمنطقه 5 اعلام کرد که 22 پایه پروژه نیمه کاره مونوریل صادقیه که 10پایه آن به صورت کامل شده و 12پایه به صورت آرماتور بندی بود باعث سد معبر و ایجاد مزاحمت ها و مشکلات زیادی برای شهروندان در محدوده ایستگاه مترو صادقیه شده بود که با توجه به درخواست های مکرر شهروندان و شورایاران محله ها پایه های این پروژه جمع آوری شد.

 اما رویای نیمه تمام احمدی نژاد در شهرداری تهران که گفته می شد ایده حمید بهبهانی استادش به او بوده در دولت هم دنبال شد. قم و کرمانشاه برای اجرای این پروژه حمل و نقلی انتخاب شدند.در 26شهریور سال 88و در زمان استانداری دادوش هاشمی، کمیته فنی شورای عالی ترافیک کشور با حمایت محمود احمدی نژاد، به دلایلی که آنها را «تفکر مهندسی و اصلاح الگوی مصرف» اعلام کرد، پروژه متروی کرمانشاه را به پروژه مونوریل کرمانشاه تبدیل کرد و اعلام شد که هزینه و بودجه اجرای قطار شهری کرمانشاه به نصف کاهش یافته است.

برنامه اجرائی احداث خط یک قطار شهری کرمانشاه از اواخر سال 90و اوایل 91در قراردادی به مبلغ اولیه 215میلیون یورو و مدت زمان اجرائی 42ماه آغاز و پیش بینی شد تا سال 93اولین فاز آن به بهره برداری برسد. پس از سفر رهبری و با انتقاد کارشناسان و نمایندگان شهر از پروژه مونوریل، مقرر شد مترو جایگزین مونوریل شود. با این حال، از آنجا که عملیات ساخت و نصب ستون ها آغاز شده و تا حدی پیش رفته بود، نمایندگان از حفظ این بخش دفاع کرده و به این ترتیب شبکه حمل ونقل ریلی کرمانشاه دوپاره شد. در دولت یازدهم نیز مقامات استانداری کرمانشاه از جایگزینی مونوریل با قطار سبک شهری خبر دادند.

قم مقصد دوم مونوریل بود. اما داستان دنبال دار مونوریل قم که پایه های آن مدت هاست  احداث شده  هنوز به پایان نرسیده است. در سال 88 طرح مونوریل قم کلنگ زنی و سازمان قطار شهری قم نیز رسما افتتاح شد. بنا بود دو فاز 6.2 و 11 کیلومتری مونوریل بار ترافیکی قم را کم کند.از همان ابتدای کار مباحث فراوانی درباره مطالعات و مسیریابی صورت گرفته ایجاد شد، ولی پس از یک سال با استانداری محمدحسین موسی پور کار سرعت بیشتری گرفته و با صرف هزینه زیاد ستون های مونوریل در نقاطی از شهر قد علم کردند. بنا بود پروژه در سال 90 به بهره برداری برسد، اما پس از مدتی اعتراضات و مباحثی درباره نحوه عبور منوریل از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه ایجاد شد که منجر به کندی انجام کار شد.

تا زمانی که مهر ابطال بر پروژه مونوریل قم زده شد، این پروژه متوقف ماند. تورم و افزایش  قیمت ارز باعث شد اگر روزی مونوریل برای تکمیل شدن به 100یا 200میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت به بیش از هزار میلیارد تومان برسد و دیگر هیچکس حاضر نباشد مسئولیت آن را برعهده بگیرد و سکوتی چند ساله درخصوص مونوریل قم شود.

 به تازگی دولت مسئولیت هزینه های تکمیل منوریل را برعهده گرفته است.حسین اسلامی رییس شورای شهر قم دراین  خصوص به اکو ایران می گوید : بر خلاف نظر استان ،دولت تصمیم می گیرد که مونوریل ایجاد کند و جانمایی آن از نظر برخی از کارشناسان و اعضای شورا صحیح نبوده و در آن محدوده تراکم جمعیتی نداریم که مونوریل به عنوان یک حمل و نقل عمومی بتواند کارایی داشته باشد ،   وضعیت کنونی حاصل این است که فردی از دولت تصمیم می گیرد که این اتفاق بیافتد و حالا این اتفاق افتاده است و ما باید 50 درصد هزینه های آن را از شهروندان قمی دریافت کنیم برای این حمل و نقلی که قبولش نداریم و این دلیل توقف آن است که مدیریت شهری این شهر نمی تواند برای دریافت 50 درصد هزینه های این پروژه نمی تواند به شهروندان فشار بیاورد.

او ادامه می دهد : اگر دولت فکر می کند این پروژه درست است برخلاف نظر شهروندان قم ، خودش آن را انجام دهد در سفری که رییس جمهور به قم  انجام داده و مسائل شهر مورد بررسی قرار گرفت یک کمیته ای ایجاد شد که من هم عضو آن هستم ، که در این خصوص  تصمیم گیری شود ، رییس جمهور نظرش این است که به هر ترتیب این پایه ها ایجاد شده و باید به جایی برسد و مدیریت شهری با شرط پذیرفت.

اسلامی اضافه می کند : شرط پذیرش ما این بود که  به شرطی که دولت همه هزینه ها را  تقبل کند و تا 6.8 مدیریت شهری منعی ندارد و این مصوب شد  .

او درخصوص جایگزینی یکی از خطوط متروی قم با مونوریل هم توضیح داد : ابتدا حرف این بود مونوریل به جای خط ب باشد یعنی از پردیسان که ما مخالف بودیم و آن هم جای خودش مطالعاتش شده   و مترو و منوریل قابل قیاس نیست و آن را هم حذف نکردیم ،با مالی مونوریل  بر دوش دولت است و حذف خط هم اتفاق نیفتاده است.

رییس شورای شهر قم درخصوص سرانجام واگنی که قرار بود از تهران به قم داده شود و منتفی شد می گوید : این سه واگن برای انجام تست گرم بود و قابلیت حمل مسافر نداشت که آن هم به دلیل نیاز به مصوبه شورای شهر تهران اتفاق نیفتاد. اما از راه دیگری قطار مورد نیاز را تامین کردیم و به زودی تست گرم مترو قم اتفاق می افتد و همان شرکت کیسون واگن ها را هم تهیه می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری اقتصاد نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.