بازدید سایت : ۳۹۴۰۹

◄ لابی خودروسازان در برابر منافع ملی

لابی خودروسازها اجازه اعمال استراتژی کاهش قیمت خودرو و افزایش قیمت سوخت را نمی‌دهد. مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بابیان این مطلب گفت: در اغلب کشورها چه در بخش خودروهای سنگین و چه سبک، قیمت آن پائین بوده ولی هزینه نگهداری خودرو شامل سوخت و عوارض راه‌ها و حتی بزرگ‌راه‌های درون‌شهری بالاست.

لابی خودروسازان در برابر منافع ملی
تین نیوز

لابی خودروسازها اجازه اعمال استراتژی کاهش قیمت خودرو و افزایش قیمت سوخت را نمی‌دهد. مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بابیان این مطلب گفت: در اغلب کشورها چه در بخش خودروهای سنگین و چه سبک، قیمت آن پائین بوده ولی هزینه نگهداری خودرو شامل سوخت و عوارض راه‌ها و حتی بزرگ‌راه‌های درون‌شهری بالاست.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، تقی‌زاده در نشست خبری تشریح برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: حمل‌ونقل در ایران‌خودرو محور بوده و باید تلاش کنیم از حمل‌ونقل شخصی و خودرو محوری به حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص حمل‌ونقل ریلی تغییر وضعیت دهیم.

او با اشاره به آغاز روند افزایشی کشته‌های جاده‌ها، تصریح کرد: ما در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه پیش‌بینی کرده بودیم که سال ۹۶ تعداد کشته‌های جاده‌ای در رقم ۱۶ هزار نفر ثابت مانده و از سال ۹۷ روند افزایشی آغاز شود اما متأسفانه از همان سال ۹۶ افزایش کشته‌های سوانح رانندگی روند صعودی به خود گرفت و یک تا یک و نیم درصد تعداد کشته‌ها افزایش یافت. در سال‌جاری نیز تاکنون تعداد کشته‌های سوانح رانندگی ۵ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه تا چند سال آینده رشد تولیدات معدنی ما به ۲۴۰ هزار تن خواهد رسید که عمدتاً از طریق جاده‌ها جابجا می‌شود، تصریح کرد: اگر این حجم از تولیدات معادن وارد جاده‌ها شوند، شاهد حجم انبوه تصادفات و سوانح رانندگی خواهیم بود.

به گفته تقی‌زاده درحال‌حاضر ۳۰ میلیون خودرو سواری در کشور داریم که تا ۱۰ سال آینده به ۵۰ میلیون دستگاه می‌رسد. این موضوع رشد خودرو محوری در کشور را نشان می‌دهد که اگر کنترل نشود تعداد کشته‌ها در جاده‌ها بسیار افزایش خواهد یافت.

او خاطرنشان کرد: معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی کرده تا ظرف ۱۰ سال تعداد کشته‌های سوانح رانندگی از ۱۶ هزار نفر در سال ۹۶ به ۹ هزار نفر در سال ۱۴۰۶ برسد که دستیابی به این هدف برنامه خاص خود را می‌طلبد و این برنامه تدوین‌شده و بودجه آن نیز پیش‌بینی‌شده است. ظرف روزهای آینده در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح خواهد شد که اگر در دولت به تصویب برسد برای تصویب به مجلس ارجاع داده می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت راه هزینه پیش‌بینی‌شده برای این برنامه ۱۰ ساله را ۲۸۰ میلیاردتومان عنوان و اظهارکرد: تحقیقات نشان می‌دهد بیشترین نقش در تصادفات رانندگی را عامل انسانی دارد که برنامه ما نیز عمدتاً در این خصوص متمرکزشده است. جاده‌های ایران ازنظر ساخت و احداث، استانداردهای جهانی را دارا هستند اما ازنظر نگهداری راه‌ها مشکل‌داریم که باید برای این ضعف نیز برنامه‌ریزی‌شده و بودجه اختصاص یابد.

او در بخش دیگری از اظهارات خود بابیان اینکه می‌گویند پراید ارابه مرگ است؛ اما تحقیقات ما نشان می‌دهد این‌گونه نیست، عنوان کرد: پراید در دسته خودروهای شهری قرار می‌گیرد و براساس استانداردهای جهانی باید سرعت خودروهای شهر را به گونه دیگری تعریف کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی درخصوص نحوه هزینه کرد عوارض آزادراه‌ها گفت: قراردادهای خیلی قدیمی در آن حفظ عوارض به‌قصد برگشت سرمایه و سود دیده‌شده بود، ولی در چند سال اخیر در آن هزینه نگهداری راه و راهداری هم دیده‌شده است.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها درخصوص پرسشی درخصوص کاهش حداکثر سرعت در آزادراه‌ها و بزرگ‌راه‌ها گفت: درحال‌حاضر به نتیجه خاصی برای اجرای این درخواست نرسیده‌ایم و تاکنون آمار نشان نداده است که در فاصله سرعتی ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر با بالا بودن تعداد سوانح مواجه هستیم.

او درخصوص مشکلات رانندگان کامیون‌ها، خاطرنشان کرد: یکی از علل بالا بودن قیمت کالا در ایران، گران بودن قیمت ناوگان باری سنگین است که از سایر کشورها بسیار گران‌تر بوده و باعث می‌شود قیمت تمام‌شده حمل کالا افزایش یابد. ضمن اینکه راننده با کرایه‌های حمل فعلی نمی‌تواند هزینه خرید کامیون را در طول چند سال سرشکن کند. همچنین رانندگان درحال‌حاضر وضعیت معیشتی مناسبی ندارند.

تقی‌زاده به بیان راه‌حل این مشکل پرداخت و اظهار داشت: در اغلب کشورها چه در بخش خودروهای سنگین و چه سبک، قیمت آن پائین بوده ولی هزینه نگهداری خودرو شامل سوخت و عوارض راه‌ها و حتی بزرگ‌راه‌های درون‌شهری بالاست. در ایران نیز اگر قیمت خودرو نصف شود ولی قیمت سوخت افزایش یابد مردم راضی‌تر خواهند بود ازاین‌رو قرار است هفته آینده با مسئولان وزارت صنعت باهدف اعمال این استراتژی مذاکراتی داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص پیگیری‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری استراتژی کاهش قیمت خودرو و افزایش نرخ سوخت یادآور شد: ما به‌دنبال اجرای این استراتژی هستیم اما درحال‌حاضر بحث قیمت سوخت، خط قرمز نظام شده است. خودروسازها نیز لابی زیادی دارند و نمی‌گذارند مقررات مربوطه تصویب شود. حتی به‌راحتی مسئولان را تغییر می‌دهند. درنتیجه اجرای این استراتژی با مشکل روبرو شده است.

او درباره کاهش استفاده از حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری یادآور شد: در سال ۸۸، ۲۶۷ میلیون نفر با اتوبوس جابجا شدند اما این رقم در سال ۹۷ به ۱۵۵ میلیون نفر کاهش یافت. همچنین در بخش حمل‌ونقل ریلی نیز در سال ۸۹ بیش از ۲۸ میلیون نفر با قطار سفر کردند که آمار مسافران ریلی سال ۹۶ به ۲۴ میلیون نفر کاهش یافت. این موضوع نشان‌دهنده کاهش اقبال عمومی به حمل‌ونقل عمومی و افزایش استفاده از خودروی شخصی است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.