| کد خبر: 253361 |

بررسی سیر تحولی مترو در ایران؛

کدام شهرهای ایران مترو دارند؟

مترو تهران و حومه اولین و بزرگ ترین شبکه حمل ونقل ریلی درون شهری در ایران است که ۱۶ اسفندماه سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد.

تین نیوز

​مترو تهران و حومه اولین و بزرگ ترین شبکه حمل ونقل ریلی درون شهری در ایران است که ۱۶ اسفندماه سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه؛ با توجه به گسترش جمعیت و افزایش حجم ترافیک بخصوص در کلان شهرها، مترو یکی از سیستم های حمل ونقل شهری است که با قرارگیری بخش زیادی از آن در زیرزمین، باعث کاهش ترافیک و تسهیل در رفت آمد شهروندان می گردد. مترو تهران اولین شبکه مترو ایران بود که ۲۴ سال قبل در پایتخت به بهره برداری رسید.

 پس از آن مترو در شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و کرج نیز به راه افتاد و این شهرها هم مجهز به این سیستم حمل ونقل پاک، ایمن و سریع شدند. بعد از گذشت ۲۴ سال در حال حاضر ۶ شهر بزرگ ایران دارای خطوط مترو شده اند و طبق پیش بینی ها قرار است در آینده ای نزدیک ۳ شهر دیگر هم به این فهرست اضافه شوند.

خطوط بهره برداری شده در تهران و حومه در حال حاضر ۲۵۸ کیلومتر، در مشهد ۳۴ کیلومتر، در شیراز ۲۴٫۵ کیلومتر، در اصفهان ۲۰۲ کیلومتر، در تبریز ۱۰۵ کیلومتر و در کرج ۶٫۵ کیلومتر است. شهرهای اهواز، قم و کرمانشاه ۳ شهری هستند که طبق پیش بینی ها در تلاش هستند تا به جمع شهرهای دارای مترو در ایران بپیوندند.

در خصوص تعداد ایستگاه های در حال بهره برداری هم به ترتیب در تهران ۱۴۴ ایستگاه، در مشهد ۳۳ ایستگاه، در شیراز ۲۰ ایستگاه، در اصفهان ۲۰ ایستگاه و در تبریز ۱۱ ایستگاه در حال فعالیت هستند.

از لحاظ تعداد جابه جایی مسافر هم مترو تهران با جابه جایی حدود یک میلیون پانصد هزار مسافر در رتبه اول قرار می گیرد. پس از آن مترو مشهد با ۴۷ میلیون مسافر، مترو شیراز و اصفهان با ۱۸ میلیون مسافر و مترو تبریز با ۱۱ میلیون جابه جایی مسافر در رده های بعدی قرار می گیرند.

مترو تهران

شبکه مترو تهران به طور رسمی از سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد. در آن موقع ابتدا خط ۵ مترو که بین تهران (صادقیه) تا کرج حرکت می کرد راه اندازی شد. مترو تهران در حال حاضر با ۶ خط درون شهری (که با ارقام 1,2,3,4,6 و ۷ نام گذاری شده اند) و یک خط برون شهری (خط ۵) به شهروندان و مسافران خدمات رسانی می کند. این شبکه دارای یک هزار ۱۸۱ واگن فعال است که روزانه به طور میانگین بیش از ۲ هزار حرکت مسافری را ثبت می کند. همین موضوع باعث شده تا مترو تهران در بین ۱۰ شبکه مترو پرتردد در دنیا قرار بگیرد. در حال حاضر تعداد ناوگان مورد بهره برداری در خطوط درون شهری مترو تهران ۱۶۷ رام قطار ۷ واگن و ۴ رام قطار سه واگن مخصوص خطوط فرودگاهی است. در خط پنج (خط حومه ای) نیز ۶۶ لوکوموتیو و ۲۶۰ واگن دوطبقه فعال است.

◄ معرفی خط یک مترو تهران

 

مترو مشهد

مشهد، دومین شهر کلان شهر پهناور ایران پس از تهران است که به واسطه جمعیت بالای آن و میزبانی میلیونی زائران، نیاز به حمل ونقل انبوه بر در آن احساس می شد از این رو مترو بعد از تهران به شهر مشهد هم راه پیدا کرد. فاز اول خط شماره ۱ مترو مشهد در سال ۱۳۸۹ به طور رسمی و با طول ۱۹.۵ کیلومتر کار خود را آغاز کرد و با توسعه ۴.۵ کیلومتری، این خط به ۲۴ کیلومتر رسید. برای شهر مشهد، ۴ خط مترو در مسیرهای مختلف در نظر گرفته شده است. در حال حاضر دو خط از این خطوط فعال و دو خط دیگر در حال احداث است. خطوط در حال بهره برداری مترو مشهد ۳۷ کیلومتر است که در ۳۶ ایستگاه به جابه جایی مسافران می پردازند. سالانه حدود ۶۰ میلیون مسافر با استفاده از ۱۳۰ واگن در سرتاسر شهر مشهد جابه جا می شوند.

◄ معرفی خطوط قطار شهری مشهد +فیلم

 

مترو شیراز

مترو شیراز سومین سیستم حمل ونقل مترو در ایران بود که به طور رسمی در سال ۱۳۹۳ به بهره برداری رسیده است. شبکه مترو شیراز بعد از مترو تهران، بزرگ ترین خطوط مترو در ایران را به خود اختصاص داده است که در حال حاضر  ۲۴.۵ کیلومتر در خط یک و ۱۱ کیلومتر از خط دو آن به بهره برداری رسید مترو شیراز در مجموع حدود ۳۶ کیلومتر با ۲۲ ایستگاه است که با استفاده از ۷۰ واگن سالانه ۲۳ میلیون مسافر را جابه جا می کند.

◄ معرفی خطوط مترو شیراز

 

مترو اصفهان

کار ساخت پروژه مترو اصفهان از سال ۱۳۸۰ آغاز شد؛ اما فرایند ساخت آن به کندی پیش رفت و همین موضوع افتتاح مترو اصفهان را سال ها به تعویق انداخت. سرانجام در ۱۴ مهر ۱۳۹۴ بود که مترو اصفهان به طور رسمی افتتاح شد. برای شبکه حمل ونقل مترو اصفهان ۳ خط در نظر گرفته شده است که خط یک در راستا شمال به جنوب، خط ۲ شمال شرقی به غرب و خط ۳ از جنوب به غرب شهر اصفهان تردد خواهند کرد. خطوط مورد بهره برداری مترو اصفهان ۲۰٫۲ کیلومتر است که در ۲۰ ایستگاه مسافران را جابه جا می نمایند. مترو اصفهان بر اساس آمار منتشر شده سالانه ۱۸ میلیون مسافر را در سرتاسر شهر اصفهان جابه جا می کند.

صفر تا صد راهنمای سفر و حمل و نقل عمومی در اصفهان

 

مترو تبریز

مترو تبریز هم یکی دیگر از شبکه های حمل ونقل مترو در ایران است که هم اکنون در سطح شهر تبریز فعالیت می کند. پروژه ساخت مترو تبریز از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و در سال ۱۳۹۴ بخش هایی از آن افتتاح شد.

خط یک مترو تبریز از ایستگاه ائل گلی تا ایستگاه شهرک لاله به طول  ۱۷.۲ کیلومتر با ۱۸ ایستگاه است که در ۱۷ ایستگاه آن مسافرگیری انجام می شود و آخرین ایستگاه نیز در آستانه بهره برداری قرار دارد. مترو تبریز سالانه با استفاده از ۶۰ واگن ۵ میلیون مسافر را در شهر تبریز جابه جا می کند.

مترو کرج

کار ساخت پروژه مترو کرج ازسال1385 آغاز شد و قرار بود پنج ساله افتتاح شود؛ اما بعد از حدود دو دهه انتظار، پروژه قطار شهری کرج دوشنبه هشتم اسفندماه امسال به صورت آزمایشی در دو ایستگاه ۴۵ متری گلشهر و چهارراه طالقانی به بهره برداری رسید.

قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۶ کیلومتر بین ایستگاه های چهل و پنج متری گلشهر و طالقانی کرج احداث شده است که اکنون یک رام قطار با هفت واگن در روزهای یکشنبه و سه شنبه مسافران را به صورت رایگان از ساعت ۱۱ تا ۱۳ جابه جا می کند تا پس از تکمیل، مسافران بتوانند روزانه از خدمات مترو استفاده کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    شهر ما هم قرارداد با پنج کشور اروپایی بی فرودگاه امضا کرده، تا ببینیم شرایط اقتصادی کفاف بده یا نه.اگه که بشه کبابه،نشد لحافه