| کد خبر: 198944 |

◄ درخواست یک فعال صنفی برای توقف توزیع لاستیک بر اساس پیمایش

در صورت امکان روند توزیع لاستیک بر اساس پیمایش متوقف شود زیرا این روال موجب شده تمام کشور در خدمت سودرسانی به صنایع و کارخانجات لاستیک‌سازی، لاستیک‌فروشان و دلالان باشد.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران از مسئولان مرتبط درخواست کرد باتوجه به آرامش و اشباع بازار لاستیک، در صورت امکان روند توزیع لاستیک بر اساس پیمایش را متوقف کرده و فروش آن را آزاد کنند زیرا این روال موجب شده تمام کشور در خدمت سودرسانی به صنایع و کارخانجات لاستیک‌سازی، لاستیک‌فروشان و دلالان باشد.

به گزارش تین نیوز، عبدالله خانعلی به این شبکه خبری در توضیح این مطلب گفت: تشدید تحریم‌ها و گرانی ارزهای خارجی و به‌دنبال آن احتکار، گرانی قطعات، لوازم یدکی و از همه عیان‌تر کمبود لاستیک مصرفی ناوگان حمل کالا در سال 97 ، موجب اعتراض صنفی رانندگان به شرایط معیشتی خود شد و در چنین شرایطی برخی اقشار نیز، با احتکار لوازم مصرفی ناوگان حمل کالا و مسافر به خصوص لاستیک، به نارضایتی هر چه بیشتر رانندگان دامن زدند.

بیشتر بخوانید:

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در چنین شرایطی کانون انجمن‌های صنفی رانندگان و کانون کامیونداران هم به‌دلیل عدم آگاهی و توانایی کافی در تجزیه و تحلیل مسائل، ناخودآگاه در مسیر فشار به مسئولان دولتی و به عنوان فرصت‌طلبانی قرار گرفتند که قصد نهایت استفاده از شرایط موجود را داشتند.

او افزود: به‌واسطه رفتار اشتباه کانون سراسری انجمن‌های رانندگان و کانون کامیونداران به‌ناچار مسئولان دولتی وارد عمل و مجبور به دادن امتیازات و مجوزهایی به افرادی تحت عنوان وارد کننده و تولید کننده شده و بعضی از این افراد از امتیازات بسیار خوبی برخوردار شدند و بعضاً نیز طبق خبرهای منتشر شده، لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته را به رانندگان گرفتار قالب نمودند.

به گزارش تین نیوز، این فعال صنفی ادامه داد: پس از مدتی وقتی حباب‌های القای کمبود و نبود لاستیک ترکید، محتکران هم درهای انبارهای خود را به روی مصرف‌کنندگان گشودند، تا جایی که در حال حاضر رانندگان دارای لاستیک مازاد مصرف هستند.

او گفت: متاسفانه بعضی از مدیران بدون اطلاع از عملکرد کامیون، تجربه و توجه به عاقبت کار و عواقب ناشی از آن، تصمیم خطرناکی تحت عنوان رعایت عدالت در توزیع لاستیک برند گرفته‌اند، بدین معنا که مسئولان بعضی از مارک‌های لاستیک‌های هندی و چینی را برند اعلام نموده و می‌گویند اگر ناوگانی یک بار از این لاستیک‌های به اصطلاح برند استفاده کرده باشد دیگر این نوع لاستیک به ناوگان مذکور تعلق نمی‌گیرد و باید از مارک‌های ضعیف‌تر چینی و هندی استفاده کند که این امر موجب نگرانی، اضطراب و عدم استقبال رانندگان و رسوب لاستیک در انبارهای لاستیک‌فروشان شده است.

خانعلی افزود: از آنجا که در حال حاضر توزیع لاستیک تنها از شبکه سازمان راهداری و بر اساس پیمایش ناوگان امکان‌پذیر است، این تصمیم مسئولان تنها به نفع لاستیک‌فروشان شده است، چرا که رانندگان به‌ناچار از سازمان راهداری لاستیک موجود را دریافت و در لاستیک‌فروشی‌ها تبدیل به لاستیک دلخواه خود می‌نمایند که این کار سود هنگفتی نصیب لاستیک‌فروشان می‌کند، زیرا هنگام فروش، مبلغ قابل توجهی زیر قیمت بازار لاستیک را از راننده می‌خرند و هنگام فروش هم به قیمت نهایی بازار می‌فروشند.

او تاکید کرد: با اجرایی شدن این طرح، رانندگان تصمیم گرفته‌اند لاستیک مصرفی خود از طریق لاستیک‌فروشان تهیه نمایند که حداقل یک طرفه ضرر کنند نه از طریق پیمایش و از سازمان راهداری، زیرا با این تصمیم مسئولان و در این شرایط، هم رانندگانی که لاستیک ارزان قیمت استفاده می‌کنند و هم آنها که لاستیک نسبتاً بهتری می‌خواهند، موفق به گرفتن لاستیک نمی‌شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران بیان کرد: با توجه به این موارد باید پرسید، مگر اصلاً لاستیک بی‌کیفیت هندی و چینی برند محسوب می‌شود؟ اگر لاستیک تولیدات چینی برند است پس لاستیک تولیدات کارخانجات اروپایی مانند میشلن، گودیر، کنتینانتال، بریجستون ژاپن و غیره چیست؟  

به گزارش تین نیوز، وی اظهار کرد: این تصمیم در شرایط فعلی، موجب نگرانی و اضطراب رانندگان کامیون‌های برند اروپایی به‌خصوص رانندگان ناوگان یخچالدار شده است که به‌دلیل نیاز به سرعت عمل بالا ناچار به استفاده از لاستیک با کیفیت هستند.

او تاکید کرد: از آنجا که ناوگان کشنده اروپایی 2 محور بوده و نسبت به سایر ناوگان از سرعت بالایی برخوردار است، تریلر‌های استفاده شده در این ناوگان نیز از نوع سه محور تک لاستیک بوده و در مقایسه با سایر ناوگان کشنده همانند ماشینِ سواری عمل می‌کنند که به‌دلیل سرعت بالا با کوچکترین مشکلی امکان واژگونی آن وجود دارد، یعنی با ترکیدن یکی از لاستیک‌ها، کامیون از کنترل راننده خارج شده و واژگون خواهد شد، بنابراین رانندگان این ناوگان به‌ناچار باید از لاستیک‌های با کیفیت بالا استفاده نمایند.

این فعال صنفی گفت: رانندگان ناوگان یخچال‌دار علاوه بر مشکلات رانندگان سایر ناوگان اروپایی، مشکلات مضاعفی نیز دارند، محمولات ناوگان یخچال‌دار به‌دلیل فسادپذیری بالا و ارزش بالای محصولات، در معرض خطرات احتمالی ناشی از توقف ناوگان در جاده‌ها جهت تعمیر و تعویض لاستیک از جمله سرقت و خرابی موتور و فساد محموله قرار دارند.

بیشتر بخوانید: مشکل رانندگان با توزیع لاستیک براساس پیمایش چیست؟

وی افزود: حال پرسش این است که آیا رانندگانی که بعضاً بیش از 2 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند باید مجبور باشند هر لاستیک بی‌کیفیتی که هر کس تحت عنوان واردکننده جهت کسب سود بیشتر، وارد کرده است را خریداری نموده و به‌واسطه استفاده از جنس بی‌کیفیت و ترکیدن آن، سرمایه و جان خود را به خطر اندازند؟ چرا نباید واردکننده لاستیک را مجبور به واردات لاستیک باکیفیت کنند؟ چرا باید همه به راننده اجحاف کنند؟

خانعلی اظهار کرد: اگر مسئولان کمی علمی و کارشناسی به قضیه نگاه کنند و عمر مفید و کارآیی و مقدار کیلومتر کارکرد بی‌خطر لاستیک میشلن، گودیر یا سایر لاستیک‌های مرغوب اروپایی را در نظر بگیرند، مشخص می‌شود این لاستیک‌ها، به مراتب بسیار ارزانتر از لاستیک‌های بی‌کیفیت چینی هستند، به قولی «ما آنقدر پولدار نیستیم که جنس ارزان قیمت بخریم».

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: نکته بسیار جالب و مهم‌تر این‌که مسئولان در پروسه توزیع لاستیک فرمودند چون اتوبوس با مسافر سر و کار دارد و ما برای انسان‌ها و جان‌ آنها ارزش قائل هستیم لاستیک میشلن را به اتوبوس‌های بین‌شهری اختصاص می‌دهیم، بسیار خوب ما هم قبول می‌کنیم و هیچ اعتراضی هم نداریم، ولی نکته مهم این است که آیا هر وسیله نقلیه‌ای باید سایز لاستیک خودش را بگیرد یا هر سایزی شد؟

وی افزود: سایز لاستیک مصرفی اتوبوس بین‌شهری 22/5 / 80 /315 است اما گاهی مشاهده شده سایز لاستیک 22/5 / 80 / 385 رادیال (پهن) که مختص تریلرهای سه محور تک لاستیک است صرفاً به‌دلیل این‌که مارک آنها میشلن است به رانندگان اتوبوس داده‌اند، لاستیک‌هایی که هر کدام هفت سانت پهن‌تر از لاستیک اتوبوس بوده و از نظر فنی و به‌دلیل قرار گرفتن داخل گلگیر عملاً اصلا امکان استفاده از آن در اتوبوس وجود ندارد.

او تاکید کرد: ضمن این‌که لاستیک‌های میشلن فعلی به‌دلیل آلیاژ مصرفی، مخصوص استفاده در کامیون و فضای باز است نه در اتوبوس و فضای بسته داخل گلگیر اتوبوس که نیاز به مصرف لاستیکی با آلیاژی دارد که سریع خنک شود، در چنین شرایطی، رانندگان اتوبوس هم این لاستیک‌ها را طبق پروسه دلالی بالا در بازار آزاد، تبدیل به لاستیک دلخواه خود می‌کنند.

خانعلی ادامه داد: پرسش دیگر این است که وقتی انواع و اقسام اجناس فوق لوکس خارجی از خودروهای بسیار گران قیمت گرفته تا لوازم لوکس خانگی و غیره وارد کشور می‌شوند، چرا لاستیک با کیفیت وارد نمی‌شود؟ به نظر می‌رسد متاسفانه واردکنندگان شریف فقط به فکر منافع شخصی خود و کسب سود هرچه بیشتر  و این‌که ارزان بخرند و گران بفروشند، هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کورش فلاحی 1 0

    با سلام
    وخداقوت به عوامل نشریه تین نیوز
    ضمن تایید فرمایشات جناب خانعلی
    تنها راه حل کوتاه کردن دست مفسدین ودلالان در این مبحث ازاد کردن توزیع لاستیک به روال قبل واشباع بازار است .
    درصد خطرات ناشی از بی کیفیتی وکم کیفیتی لاستیک از زمان سهمیه بندی تا کنون بسیار بیشتر شده ودر کنار ان اجحافی که اجبارا به کامیونداران در خصوص نداشتن حق انتخاب برند مورد نیاز ناوگان خود متحمل میشوند .

  • ناشناس 1 0

    اقای خان علی اگر این سیستم توزیع لاستیک ازاد شود شما توان ان را دارید که جلوی احتکار و پس از دو یا سه ماه با قیمت سه برابری در بازار فراوان شود و تاوان ان را مصرف کننده باید بدهد ؟
    چندی پیش پس از کمبوده پیاز و سیب زمینی و گوجه و بالا کشیدن قیمت ان و فراوانی ان در بازار با قیمتهای جدید که این اقلام مورد مصرف همگان میباشد کسی نتوانست که قیمت شکنی کند ......حالا خود شما قضاوت کنید که واردات لاستیک دست بیست الی سی تاجر میباشد و اگر از این نوع سیستم پخش بیرون رود ایا توان عرضه ان توسط شما یا انجمنهای دیگر یا کانون میباشد ؟
    پس با کمی فکر و راهکاری بهتر برای حل مشکلات صنف قدم بردارید

  • رهام 0 0

    با عرض سلام خدمت جناب آقای خانعلی رئیس انجمن رانندگان یخچالدار
    با توجه به اینکه طبق فرمایشات قبلی شما نسبت به آزاد شدن نرخ سوخت (گازوئیل) به نظر بنده حقیر اگر سوخت آزاد شود خیلی از مشکلات راننده ها خصوصا تهیه و مصرف لوازم یدکی کامیون مرتفع خواهد شد .. یعنی راننده به قیمت واقعی و جهانی کرایه دریافت کند و به همان نسبت بتواند لوازم مورد نیاز را با مارک های برند معتبر و اصلی به قیمت آزاد و بدون سوبسید خریداری کند..و بصورت طبیعی لوازم غیر استاندارد و متفرقه از بازار حذف خواهند شد..
    با تشکر

  • محسن متقین 0 0

    با عرض ادب خدمت رییس محترم انجمن صنفی رانندگانیخچالدارا استان تهران جناب آقای خانعلی که الحق بسیار زیبا حق مطلب را ادا کردند .امروز پافشاری بر توزیع لاستیک براساس سیستم پیمایش فقط دریافت وجه از راننده بابت تخصیص یک مارک خاص ،فساد احتمالی برای اولویت درصدور حواله انبار برای لاستیک فروشان مختلف (هرلاستیک فروشی که حواله انبارش زودتر صادر شود زودتر به وجه نقد دست مییابد).تضمین سود 12درصدی بعلاوه هزینه حمل فروشندگان لاستیک ،درحالی که لاستیک فروشان درقبل از سال 97حداکثر با 3و4درصد سود وبا اقساط چند ماهه لاستیک عرضه میکردند وامروز اول باید باصطلاخ کارت بکشی.
    تغاری بشکند ماستی بریزد ......