| کد خبر ۳۰۶۴۵۴
کپی شد

◄ یک کارشناس: مخاطرات اضافه بار کامیون ها با دریافت عوارض بیشتر، جبران نمی شود

محمد اسمعیل علیخانی می گوید: با پرداخت بر اساس وزن فقط تا بار محوری مجاز موافقم. تردد بار غیر مجاز باید ممنوع باشد اما مخاطرات اضافه بار را نمی توان با دریافت عوارض بیشتر به صورت خطی وحتی نمایی جبران کرد.

یک کارشناس: مخاطرات اضافه بار کامیون ها با دریافت عوارض بیشتر، جبران نمی شود
تین نیوز |

هیئت وزیران در جلسه 29 مرداد ماه 1404 به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تایید شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و با استناد به بند الف ماده 59 قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت مصوب سال 1403، آیین نامه اجرایی بند مذکور را تصویب کرد.

به گزارش تین نیوز ، آیین نامه اجرایی بند الف ماده 59 قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مربوط به عوارض خسارات وارد شده به جاده ها بر اساس میزان بارمحوری و صدمه وارد شده به جاده های کشور توسط کامیون ها و کامیون ها است.

یک کارشناس در مورد این تصویب نامه به تین نیوز گفت:  زمانی تصور می شد هرچه بار وارده به سطح جاده ه ای( از طریق تایر اتومبیل ) بیشتر شود تنش وارده به روسازی هم به همان میزان افزایش می یابد. اما بعدها پس از انجام آزمایش های بزرگ و میدانی دریافتند که اگر فشار وارده زیاد شود، افزایش تنش در روسازی و … لایه های زیرین به اکسپونانسیل یا تابع نمایی افزایش می یابد.

محمد اسمعیل علیخانی افزود: مثلا وقتی بار وارده. 1.2 برایر بار مجاز می شود تنش در لایه های زیرین نسبت به   رقم بار مجاز بتوان 1.2 می رسد ( به تقریب ) و این امر از عمر روسازی ها به شدت می کاهد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که اغلب راه ها فاقد باسکول هستند، بار غیر مجاز کامیون ها در مدت کوتاهی روسازی را مضمحل می کند.

علیخانی با بیان این که تجهیز پلیس راه به وسایل توزین سیار و یا الزام به رفتن روی باسکول و پلمب بار در مقصد و،…. می تواند از این تخلف جلو گیری کند، گفت:   من به نوبه خود با پرداخت بر اساس وزن فقط تا بار محوری مجاز موافقم.  تردد بار غیر مجاز باید ممنوع باشد.

این کارشناس افزود: مخاطرات اضافه بار را نمی توان با دریافت عوارض بیشتر به صورت خطی و حتی نمایی جبران کرد.

وی عنوان کرد: البته تولرانس یعنی   اضافه بار در حد یکی دو درصد بار مجاز با اضافه بار به میزان ۲۰ درصد فرق دارد.

علیخانی گفت:  در گود برداری آپارتمان ها که در نیمه های شب انجام می شود بار اضافی کامیون ها گاه تا دوبرابر هم می رسد به طوری که  کوچه های مسیر این عملیات در د‌رون شهرها هم در خلال همین عملیات مضمحل می شوند و اگر نشوند کامیون های شن و ماسه بتن که آنها هم نیمه شبها جابجا می شوند، روسازی آن کوچه را تخریب کامل می کند.

جدول عوارض جبران خسارت وارد شده به جاده های کشور ناشی از حمل بار بر اساس میزان بارمحوری و پیمایش

نوع وسیله نقلیه عوارض جبران خسارت برای هر وسیله به ازای هر تن کیلومتر درصد جبران خسارت نسبت به تن کیلومتر سال 1403
کامیونت 452 3.8
کامیون دو محور 518 4.3
کامیون سه محور 360 3
کامیون چهار محور 404 3.4
بوژی ( بارهای ترافیکی)  600 -

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.