بازدید سایت : ۵۷۱۳۷

چرا مطلوبیت کریدورهای ایران برای ترانزیت کالا کم است؟

به واسطه تحریم ها و اینکه نمی توانیم تبادلات مالی داشته باشیم و همچنین مشکلات بیمه ای، هزینه و زمان ترانزیت از خاک ایران افزایش پیدا می کند و مطلوبیت کریدور ایران برای ترانزیت از بین می رود.

چرا مطلوبیت کریدورهای ایران برای ترانزیت کالا کم است؟
تین نیوز

یک کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی با بیان اینکه فورواردر کالا برای انتخاب کریدور حمل و نقلی به سه عامل هزینه، زمان و امنیت توجه می کند، گفت: به واسطه تحریم ها و اینکه نمی توانیم تبادلات مالی داشته باشیم و همچنین مشکلات بیمه ای، هزینه و زمان ترانزیت از خاک ایران افزایش پیدا می کند و مطلوبیت کریدور ایران برای ترانزیت از بین می رود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد شاهجویی با بیان اینکه از تمام استعداد خدادادی ایران برای ترانزیت کشور استفاده نشده است، گفت: سهم بازاری که ما می توانیم از ترانزیت منطقه داشته باشیم در شرایط کاملا ایده آل، حدود ۳۰۰ میلیون تن است؛ یعنی اگر همه چیز داخل کشور خوب باشد و عوامل بیرونی هم تاثیر نگذارند، شاید بتوان تا ۳۰۰ میلیون تن را هم برای ترانزیت هدف گذاری کنیم.

شاهجویی ادامه داد: رویه های کند داخلی، دخالت نهادها و سازمان هایی که در مساله ترانزیت دخیل هستند و عوامل خارجی مانند تحریم  و کنش هایی که کشورهای متخاصم علیه ما دارند، توانسته بخشی از ترانزیت ما را تحت الشعاع قرار دهد. ما در بحث مبادلات مالی یا بیمه ترانزیت با مشکل مواجه هستیم، همین ها هم توانسته بخشی از ترانزیتی که از خاک ایران می شود را کاهش دهد

وی با بیان اینکه با وجود مشکلاتی که وجود دارد، روند ترانزیتی مثبت است، گفت: اقبال زیادی به ترانزیت از خاک ایران نشان داده می شود، مشروط بر اینکه ما خودمان شرایط را بهبود ببخشیم و عوامل داخلی را برطرف کنیم، می شود به افق های بالاتری برای ترانزیت کشور فکر کرد. در برنامه هفتم توسعه هم ترانزیت ۵۰ میلیون تنی به عنوان هدف مطرح شده است و اگر ما صرفا بتوانیم موانع داخلی را برطرف کنیم می توانیم تا چند سال دیگر به این عدد برسیم.

شاهجویی درباره اینکه چرا صاحبان کالا برای انتخاب ایران به عنوان مسیر ترانزیتی تردید دارند، بیان کرد: وقتی یک فورواردر می خواهد برای انتخاب کریدور حمل ونقلی تصمیم بگیرد، به سه عامل توجه می کند: هزینه، زمان و امنیت. موانع داخلی و خارجی بر هر سه این عوامل تاثیر می گذارند. به واسطه تحریم ها و اینکه نمی توانیم تبادلات مالی داشته باشیم و همچنین مشکلات بیمه ای، هزینه و زمان ترانزیت از خاک ایران افزایش پیدا می کند و به همین دلیل است که مطلوبیت کریدور ایران برای ترانزیت از بین می رود.

وی خاطرنشان کرد: البته نمی توان گفت صرفا عوامل خارجی تاثیرگذار است، بیشتر عوامل داخلی مانع هستند. در حال حاضر ما متولی واحدی در کشور نداریم که کارش تسهیل ترانزیت در کشور باشد.  بنابراین اگر رویه سیستم های حمل ونقل، سرعت سیر پایین، بروکراسی های اداری و معطلی هایی که در مرز وجود دارد، دخالت نهادها و سازمان های مختلف رفع شود می توان به افزایش ترانزیت امیدوارد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعیدی

    کریدور در کشور افزایش یابد کریدور شمال جنوب کشور بهترین مسیر بوشهر شیراز اصفهان تهران در شرق و غرب مرکز و شما بی نظیر پروژه امنیتی جمعیتی آب و هوای وامایش سرزمینی است