بازدید سایت : ۶۳۶۹۲
| کد خبر ۲۹۷۷۳۱
کپی شد
گزارش نشست مشترک انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی و معاونت تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن:

◄ آغاز همکاری برای جذب سرمایه‌گذاران در صنعت ریلی

انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی در تاریخ سی‌ام اردیبهشت‌ماه 1404 میزبان یک نشست کاری با حضور نورالله بیرانوند، معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن و جمعی از اعضای هیأت مدیره و کارشناسان این حوزه بود. هدف از این نشست، بررسی چالش‌ها و راهکارهای تقویت مشارکت بخش خصوصی در صنعت ریلی و جلب سرمایه‌گذاران بود.

آغاز همکاری برای جذب سرمایه‌گذاران در صنعت ریلی
تین نیوز |

انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی در تاریخ سی ام اردیبهشت ماه 1404 میزبان یک نشست کاری با حضور نورالله بیرانوند، معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن و جمعی از اعضای هیأت مدیره و کارشناسان این حوزه بود. هدف از این نشست، بررسی چالش ها و راهکارهای تقویت مشارکت بخش خصوصی در صنعت ریلی و جلب سرمایه گذاران بود.

این نشست با مدیریت و گردانندگی علیرضا سید وکیلی، دبیر جدید انجمن، برگزار شد. در این جلسه، مدیران و اعضای انجمن به بررسی روش های تقویت هم افزایی میان بخش خصوصی و راه آهن در راستای جذب سرمایه گذاران و تقویت زیرساخت های حمل و نقل ریلی پرداختند.

 

نظام مند کردن تعاملات برای حداکثرسازی مشارکت بخش خصوصی

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن در آغاز جلسه، با اشاره به اهمیت هم افزایی میان بخش دولتی و خصوصی، بیان کرد:

«هدف این نشست، ایجاد ساختاری برای گفتگوهای سازنده و نظام مند میان راه آهن و بخش خصوصی است. این گفت وگوها باید به حداکثرسازی مشارکت عمومی-خصوصی در صنعت ریلی منتهی شود.»

وی همچنین به روند خصوصی سازی در صنعت ریلی اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر، فرآیند خصوصی سازی با چالش هایی روبه رو است که نیاز به بررسی و اصلاحات دارند. با این حال، راه آهن آماده است تا به کمک بخش خصوصی، نقشه راهی برای تقویت مشارکت و سرمایه گذاری در صنعت ریلی ترسیم کند.»

 

فقدان فهم مشترک در تعریف خصوصی سازی

بیرانوند در ادامه به چالش های موجود در درک و پیاده سازی فرآیند خصوصی سازی در صنعت ریلی اشاره کرد و گفت: «یکی از مشکلات اساسی در این زمینه، عدم وجود تفاهم و هم راستایی در میان ارکان مختلف راه آهن و دیگر نهادهای مرتبط است. برای پیشبرد اهداف خصوصی سازی، نیاز به اصلاح نگرش ها و ایجاد رویکردی مشترک داریم.»

 

توسعه صنعت ریلی به ویژه در بخش ناوگان و زیرساخت ها

محمد سعید نژاد، عضو هیأت مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی ، در ادامه با تأکید بر اهمیت سرمایه گذاری در بخش ناوگان، افزود: با توجه به نیاز مبرم به افزایش بهره وری و جذب سرمایه گذاران، لازم است که اولویت های سرمایه گذاری در بخش ناوگان و زیرساخت های ریلی وهمچنین روندخصوصی سازی وقراردادهای بین راه آهن وشرکتهای حمل ونقل ریلی بازنگری شوند.

وی همچنین به وضعیت ناوگان ریلی کشور اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر، ناوگان ریلی کشور در مقایسه با استانداردهای جهانی از شرایط مطلئبی برخوردارنیست و.به منظور جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، باید شرایط به گونه ای تغییر یابد که بهره وری در ناوگان افزایش یابد.

 

ضرورت همکاری مؤثر بخش دولتی و خصوصی

دکتر سبحان نظری، رئیس هیأت مدیره انجمن، ضمن تقدیر از حضور معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن، بیان کرد: «برای توسعه صنعت ریلی، باید نه تنها در بخش ناوگان، بلکه در زیرساخت ها نیز سرمایه گذاری صورت گیرد. این سرمایه گذاری باید با همکاری نزدیک میان بخش دولتی و خصوصی انجام شود.»

وی همچنین به چالش های موجود در بخش قوانین و مقررات اشاره کرد و افزود: «لازمه جذب سرمایه گذاری، اصلاح برخی از قوانین و مقررات دست و پاگیر است که می تواند سرعت سرمایه گذاری را کاهش دهد.»

 

ضرورت استفاده از فناوری های نوین برای توسعه صنعت ریلی

مرتضی علی احمدی، عضو هیأت مدیره انجمن، با اشاره به اهمیت دیجیتالیزاسیون در صنعت حمل و نقل، تأکید کرد: «استفاده از هوش مصنوعی و فناوری های نوین می تواند به افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها در صنعت ریلی کمک کند.»

 

تحلیل وضعیت خصوصی سازی و چالش های موجود

رحمت الله پوربابایی، دبیر انجمن صنایع ریلی، به تحلیل وضعیت خصوصی سازی در صنعت ریلی پرداخت و گفت: «برای جذب سرمایه گذاری مؤثر در این صنعت، نیاز است تا فرآیندهای اجرایی به ویژه در حوزه واگذاری ها و تصدی گری های راه آهن اصلاح شوند.»

 

ضرورت رویکردهای جدید در مواجهه با سرمایه گذاران

محمد مهدی اسلامی، رئیس انجمن صنایع ریلی، با اشاره به تجربه های گذشته در خصوص خصوصی سازی، تصریح کرد: «برای جلب اعتماد سرمایه گذاران، راه آهن باید رویکردی جدید اتخاذ کرده و از تجربه های گذشته عبرت گیرد.»

 

نتیجه گیری و تأکید بر رویکردهای مشترک

در پایان این نشست، تمامی اعضای حاضر بر ضرورت ایجاد فضای هم افزایی میان بخش دولتی و خصوصی تأکید کرده و بر لزوم اصلاحات در فرآیندهای اجرایی و قوانین جهت تسهیل سرمایه گذاری در صنعت ریلی تأکید نمودند.

راه آهن و انجمن های صنفی حاضر در جلسه بر لزوم همکاری بیشتر در راستای جذب سرمایه گذاران و تقویت بخش ریلی کشور توافق کردند.

همچنین در این نشست به طور خاص بر اهمیت توسعه زیرساخت ها، نوسازی ناوگان، بهبود فرآیندهای قانونی و استفاده از فناوری های نوین به عنوان راهکارهای کلیدی برای جلب سرمایه گذاری و توسعه پایدار صنعت ریلی تأکید شد.

در پایان جلسه، طرفین بر لزوم گفتگوهای هدفمند و مستمر برای حل چالش های صنعت حمل و نقل ریلی تأکید کردند و مقرر شد که کمیته های مشترک تخصصی با هدف تسهیل روندهای اجرایی و افزایش بهره وری ایجاد شود.

در این خصوص، دو کمیته به طور ویژه مورد توافق قرار گرفتند:

  1. کمیته سرمایه گذاری: برای شناسایی و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ارائه راهکارهای عملی جهت تسهیل سرمایه گذاری در صنعت ریلی.
  2. کمیته بهره وری: برای افزایش کارایی و بهره وری در بخش های مختلف صنعت ریلی، از جمله ناوگان، زیرساخت ها و مدیریت عملیات.

این کمیته ها به عنوان نهادهای پیگیر و اجرایی، نقش مهمی در تسریع روند همکاری ها و حل مشکلات موجود خواهند داشت.

انتهای پیام

مجتبی کاوه
مجتبی کاوه
خبرنگار نویسنده
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.