| کد خبر ۳۰۹۲۳۳
کپی شد
به میزبانی مرکز ملی رقابت

◄ نشست بررسی پیش نویس اساسنامه نهاد تنظیم گر مستقل بخش ریلی برگزار شد

نخستین نشست هم اندیشی بررسی پیش نویس اولیه اساسنامه نهاد تنظیم گر مستقل بخش ریلی عصر چهارشنبه 21 آبان ماه 1404 در مرکز ملی رقابت برگزار شد.

نشست بررسی پیش نویس اساسنامه نهاد تنظیم گر مستقل بخش ریلی برگزار شد
تین نیوز |

این نشست به ریاست سیدمحمدرضا نورانی رئیس شورا و مرکز ملی رقابت و با حضور مسئولان، کارشناسان و فعالان بخش ریلی از جمله؛ میر حسن موسوی دیزجی قائم مقام شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سید علیرضا سید وکیلی دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل اسبق راه آهن، محمد سعید نژاد عضو هیات مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی، افسانه شفیعی  دانشیار مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صمت، سعید قصابیان کارشناس صنعت ریلی، شهاب دبیری نژاد کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رئیس شورای رقابت در این نشست با تأکید بر لزوم اجرای تکالیف قانونی در حوزه تنظیم گری بخش ریلی گفت: طبق ماده ۵۸ قانون برنامه، ما وظیفه داشتیم دستورالعمل های مقابله با انحصار را تدوین کنیم. این دستورالعمل ها نوشته و ابلاغ شد، اما وزارت راه و شرکت راه آهن آن را اجرا نکردند.

وی افزود: اشکال کار این بود که تصور می شد صرف اینکه مدیران وقت راه آهن با مفاد دستورالعمل موافق اند، برای اجرا کافی است. این در حالی است که تا زمانی که مصوبه رسمی صادر نشود، هیچ متنی ضمانت اجرا پیدا نمی کند. متأسفانه مدیریت در کشور ما هنوز شخص محور است نه سیستم محور؛ و همین مسئله به منافع ملی لطمه می زند.

نورانی با اشاره به اینکه شورای رقابت از سر علاقه شخصی وارد این موضوع نشده، تصریح کرد: ورود ما کاملاً تکلیف قانونی است. هیچ کس از اضافه شدن حجم کاری و تنش های آن خوشحال نیست؛ اما وقتی قانونی ما را موظف کرده، موظفیم پیگیری کنیم حتی اگر با مخالفت ها و فشارهای متعدد مواجه شویم.

رئیس شورای رقابت با اشاره به تجربه سه سال و نیمه خود در شورا گفت: روش های گذشته جواب نداده است. بارها مصوبه صادر شد اما اجرا نشد. بنابراین باید سازوکاری ایجاد شود که فعالان بخش ریلی دولتی و خصوصی در کنار هم سیاست گذاری کنند و با تغییر دولت ها، تصمیمات ۸۰ تا ۹۰ درصد تغییر نکند و تغییرات نباید سلیقه ای بلکه باید محدود و قابل پیش بینی باشد.

او در ادامه با انتقاد از برخی مدیران سابق راه آهن اظهار داشت: برخی مدیران گذشته حتی به قوانین مصوب هم بی اعتنا بودند و اجرای قانون را جدی نمی گرفتند. برخورد با این موضوع هم ساده نبود چون برای اعمال قانون باید تا سطح وزیر پیش می رفتیم.

نورانی با بیان اینکه شورای رقابت اکنون به دنبال تدوین دستورالعمل جدید نیست، افزود: هدف ما ایجاد یک تنظیم گر بخشی است، نهادی که بتواند در برابر انحصار دولتی بایستد و تصمیمات پایدار و غیرشخصی بگیرد. در حال حاضر پیش نویس اولیه اساسنامه این نهاد تنظیم گر تهیه شده و جلسات مشترک با متخصصان، انجمن ها و صاحب نظران ادامه دارد. هر پیشنهاد، چه اضافه شدن ماده و تبصره، چه حذف آن ها، بررسی خواهد شد تا به مدلی برسیم که منافع ملی را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه این اقدام در اجرای تکلیف قانون برنامه پنجم انجام می شود گفت: سال ها از تصویب این قانون گذشته اما چون دستگاه اجرایی تمکین نکرده، راهی جز ایجاد نهاد تنظیم گر باقی نمانده است. نمی دانیم این مدل صددرصد موفق خواهد شد یا نه، اما موظفیم مسیر قانونی را طی کنیم.

نورانی در پایان تأکید کرد: تیم تخصصی شورا شامل کارشناسان حقوقی، اقتصادی و حمل ونقل در حال پیگیری این طرح هستند و ما آماده دریافت نظرات مکتوب و شفاهی تمامی فعالان بخش ریلی هستیم.

گزارش کامل این نشست در شماره 67 فصلنامه ندای حمل و نقل ریلی منتشر خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.