| کد خبر ۳۱۱۰۰۰
کپی شد

راه‌ آهن چابهار ـ زاهدان؛ پیشران ترانزیت شرق به غرب

پروژه راه‌ آهن چابهار ـ زاهدان به عنوان یکی از مهم‌ ترین طرح‌ های ملی، نقش محوری در اتصال ریل به دریا و توسعه پایدار سواحل مکران ایفا می‌ کند و می‌تواند موقعیت ایران را در کریدورهای بین‌ المللی حمل‌ ونقل به طور چشمگیری ارتقا دهد.

راه‌ آهن چابهار ـ زاهدان؛ پیشران ترانزیت شرق به غرب
تین نیوز |

در برنامه تخصصی میز اقتصاد شبکه خبر با حضور سید علیرضا سیدوکیلی دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی، باقری عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران و کیومرث خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل ونقل کشور، ابعاد فنی، مدیریتی و راهبردی این طرح مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از صداو سیما، سید علیرضا سیدوکیلی با تأکید بر اهمیت اتصال موثر ریل به بنادر گفت: چالش اصلی توسعه حمل ونقل ریلی در کشور، صرفاً کمبود زیرساخت نیست، بلکه نبود متولی واحد و ضعف هماهنگی میان دستگاه های مسئول است. به گفته وی، چندپارگی وظایف میان شرکت ساخت، سازمان بنادر و شرکت راه آهن، موجب کاهش سهم حمل ونقل ریلی در بنادر شده است.

او با اشاره به تجربه بندر شهید رجایی افزود: سهم حمل بار ریلی در بنادر کشور همچنان زیر ۱۰ درصد است و این موضوع نشان می دهد که بدون مدیریت یکپارچه و ایجاد ساختار مشخص برای «ریل ـ بندر»، اهداف کلان ترانزیتی محقق نخواهد شد.

در ادامه باقری با اشاره به جایگاه راهبردی مکران اظهار کرد: توسعه بندر چابهار بدون تکمیل زنجیره پس کرانه شامل راه آهن، جاده های دسترسی و بنادر خشک، اثربخشی لازم را نخواهد داشت. وی همچنین بر ضرورت اتصال ریلی چابهار به گوادر پاکستان تأکید کرد و آن را حلقه ای مهم در اتصال شرق به غرب و پیوند با طرح های کلان اقتصادی منطقه ای دانست.

باقری تصریح کرد: توسعه متوازن سواحل مکران مستلزم نگاه شبکه ای به زیرساخت هاست و لاجرم باید همزمان ظرفیت بندری، ریلی و جاده ای منطقه تقویت شود.

کیومرث خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل ونقل کشور نیز با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت پروژه اعلام کرد: راه آهن چابهار ـ زاهدان هم اکنون به حدود ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و زیرسازی این مسیر بیش از ۹۵ درصد تکمیل شده است.

وی افزود: کمتر از ۱۳۷ کیلومتر از مسیر باقی مانده و عملیات ریل گذاری این بخش با سرعت در حال انجام است. هدف گذاری مجموعه وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت، تکمیل ریل گذاری تا پیش از پایان سال و آماده سازی مسیر برای بهره برداری است.

خطیبی با رد برخی نگرانی ها در خصوص عدم اتصال خط ریلی به محوطه بندر تأکید کرد: هماهنگی های لازم با سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده و اجرای خطوط ریلی در داخل محوطه بندر شهید بهشتی چابهار در حال انجام است.

در این برنامه همچنین بر لزوم اصلاح قوانین، توسعه ناوگان ریلی، تجهیز بنادر به سامانه های پیشرفته گمرکی و ایکس ری ریلی و واگذاری اپراتوری ریلی بنادر به بخش خصوصی به عنوان پیش شرط های افزایش سهم حمل ونقل ریلی تأکید شد.

کارشناسان حاضر در این نشست، تکمیل پروژه چابهار ـ زاهدان را یکی از مهم ترین گام های تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه در زمینه افزایش سهم ترانزیت بین المللی دانستند و خواستار تقویت هماهنگی نهادی میان دستگاه های مسئول شدند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.