بازدید سایت : ۳۲۹۸۸

ابتکار "ایران - راه" برای استفاده کشورها از مسیر و ظرفیتهای ترانزیتی و لجستیکی ایران

معاون حمل‌ و نقل وزیر راه و شهرسازی در اجلاس وزرای حمل‌ ونقل اکو در تاشکند از ابتکار "ایران –راه" برای استفاده کشورها از مسیر، امکانات و ظرفیتهای ترانزیتی و لجستیکی ایران یاد کرد.

ابتکار "ایران - راه" برای استفاده کشورها از مسیر و ظرفیتهای ترانزیتی و لجستیکی ایران
تین نیوز

معاون حمل نقل وزیر راه و شهرسازی در اجلاس وزرای حمل ونقل اکو در تاشکند با تأکید بر اینکه ایران سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی جهت تحقق و تکمیل راهبردها و برنامه های اکو در حوزه زنجیره های تأمین، تجارت، لجستیک و ترانزیت است از ابتکار "ایران –راه" برای استفاده کشورها از مسیر، امکانات و ظرفیتهای ترانزیتی و لجستیکی ایران یاد کرد.

امضای برنامه عملیاتی راهگذر حمل و نقلی چین به اروپا از مسیر ایران در اجلاس اکو


به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرسازی افندی زاده امروز پنج شنبه 11 آبان  در رأس هیأتی در دوازدهمین اجلاس وزرای حمل ونقل در تاشکند ازبکستان ضمن اظهار امیدواری از اینکه  در این اجلاس، اولویت ها و راهکارهای تقویت و تعمیق مناسبات و پیوندهای حمل ونقل و لجستیکی منطقه ای بین کشورهای اکو، به نحو مؤثری احصاء، تبیین و به توافق اعضا برسد بیان کرد: سرزمین جمهوری اسلامی ایران، به عنوان چهار راه تلاقی کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی به ویژه کریدورهای اکو از پاکستان و افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی تا آذربایجان و ترکیه و فراتر از آن و از بنادر جنوبی ایران تا کشورهای آسیای مرکزی، کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، کریدور چین- آسیای مرکزی- غرب آسیا در ابتکارکمربند و راه چین، کریدور اروپا-قفقاز-آسیا موسوم به تراسیکا، کریدور چابهار فی مابین ایران، هند و افغانستان، کریدور عشق آباد از آسیای مرکزی تا جنوب ایران و سپس تا جنوب شرقی آسیا، کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، ، ظرفیت قابل توجهی را در اختیار اعضای اکو قرار می دهد تا بر مبنای توسعه متقابل و مشترک، حمل و نقل و پیوندها این سازمان را توسعه و تقویت دهند.

وی ادامه داد: در این میان، ابتکار "ایران-راه" که حدود 6 ماه از طرح آن از سوی جمهوری اسلامی ایران در رویدادها و نشست های منطقه ای و فرامنطقه ای ترانزیتی می گذرد، به عنوان دروازه ای به سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود که برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه اقتصادی، برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد.  بدین ترتیب، کشورهای منطقه و فرامنطقه ای این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیتهای ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی به حاضرین اعلام کرد:  این ابتکار، که انتظار می رود حتی در کوتاه مدت نیز، آثار ملموسی در رونق ترانزیت بین طرف های حاضر در این نشست یعنی اعضای اکو و کشورهای فراتر از این پهنه جغرافیایی داشته باشد، یک ابتکار راهبردی و آینده نگر، جهت ایجاد هم افزایی کلیه کریدورها و مسیرهای ترانزیتی کشورهای حاضر در نشست، از جمله کریدورها و مسیرهایی که یک یا چند کشور حاضر در آن ها واقع نشده اند،  تحت هدایت دولت ها در چارچوبی منسجم و مشخص می باشد.

سرپرست هیأت اعزامی از کشورمان در این اجلاس، ابتکار "ایران-راه" را دارای همپوشانی کامل با اهداف و برنامه های کلان و حمل ونقلی سازمان اکو دانست، که در زمینه های ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم؛ گسترش تجارت درون منطقه ای و فرامنطقه ای و حذف موانع تجاری؛  ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی و نقش بیشتر منطقه اکو در رشد تجارت، توسعه زیرساختهای حمل ونقلی و ارتباطاتی، همکاری متقابل سودمند با سازمانهای منطقه ای و بین المللی نظیر شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیوند برنامه های اقتصادی، توسعه ملی با اهداف آنی و بلند مدت اکو خواهد بود.

وی تصریح کرد: این نگاه مبتکرانه و فرصت ساز ایران، در عملیاتی کردن و رونق مسیرهای ترازیتی شرقی-غربی اکو، که مورد تأکید، حمایت و پیگیری ایران است، متبلور می شود. همچنین، راه اندازی مسیرهای جذاب و با صرفه چندوجهی، مدیریت یکپارچه جریان حمل ونقل و توسعه حمل ونقل فناورانه  با تاکید بر اتصال پلتفرمهای آنلاین و اشتراک گذاری اطلاعات و داده ها  برای امکان رصد محموله ها در مسیر کریدور، افزایش گردش پول در مبادلات و تسویه های مالی در مناسبات حمل و نقل و ترانزیتی و تعمیق همکاری های راهبردی در زمینه سرمایه گذاری مشترک در توسعه زیرساختهای کلیدی حمل و نقل و لجستیکی مربوطه جهت تسریع در تکمیل و توسعه آن­ها است.

افندی زاده در پایان، بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به بیانیه های پیشین این اجلاس و تلاش برای تحقق و عملیاتی نمودن طرح ها و ابتکارات اکو در زمینه توسعه ترانزیت تأکید کرد.

در این اجلاس که با محوریت تبادل نقطه نظرات و اتخاذ تصمیماتی درباره تقویت همکاری های منطقه ای در زمینه حمل ونقل و پیوندها برگزار شد، روسای هیأت های حاضر به نمایندگی از اعضای اکو، از جمله شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی کشورمان که به نیابت از وزیرراه و شهرسازی در این اجلاس حضور داشت، به بیان نقطه نظرات و مواضع خود پرداختند.

سازمان همکاری های اقتصادی موسوم به اکو ۵۲ سال پیش، با پایه گذاری ایران، ترکیه و پاکستان تشکیل شد و اکنون ۱۰ عضو دارد. کشورهای پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، ایران عضو مشترک مابین اکو و سازمان همکاری شانگهای می باشند. برآوردهای اقتصادی نشان می دهد که با تغییر جایگاه اقتصادی برخی اعضای مؤثر اکو در دهه آینده، سازمان اکو در آسیا کلید تعامل شرق و غرب خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی

    اردیبهشت سال ۱۳۷۴ در سرخس ، ایستگاه بوژی ریلی ، یک فرودگاه بین المللی و یک منطقه تجاری به کمک مرحوم رفسنجانی راه انداختیم تا کشورهای اکو در آنجا مرکزی چند منظوره با ترانسپورت مالتی مودال داشته باشند.ولی با کارشکنی روسیه و سازمان برنامه جمهوری اسلامی ایران ، هرگز این نقطه ترانزیتی مهم راه اندازی کامل نشد.افندی زاده باید بدنبال ادامه راه سرخس باشد. من یکی از مجریان این پروژه مهم بودم که بدلیل بی مهری های مسئولین ایران را برای همیشه ترک کردم ، چون دیدم دوستان در ایران فقط عکس می گیرند و حرف می زنند و اهل عمل برای منافع کشور نیستند!