| کد خبر: 263479 |

ایجاد کارگروه تکمیل زنجیره ریلی کریدورهای شرق به غرب از چین تا ایران

وزیر راه و شهرسازی که در بیشکک به منظور شرکت در نشست نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای به همراه معاون اول رئیس جمهور به سر می برد، از توافق برای ایجاد کارگروه تکمیل زنجیره ریلی کریدورهای شرق به غرب از چین به قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران خبر داد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی که در بیشکک به منظور شرکت در نشست نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای به همراه معاون اول رئیس جمهور به سر می برد، از توافق برای ایجاد کارگروه تکمیل زنجیره ریلی کریدورهای شرق به غرب از چین به قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست های دوجانبه معاون اول رئیس جمهور و هیأت همراه با نخست وزیران و مقامات روسیه و قرقیزستان، گفت: یکی از نکات مورد توافق با نخست وزیر قرقیزستان، احداث مراکز لجستیک در هر دو کشور است که در بندرعباس یک مرکز لجستیک ایجاد خواهد شد تا تولیدکنندگان بتوانند کالا به ایران صادر کنند و بالعکس برای طرف ایرانی نیز در کشور قرقیستان یک مرکز لجستیک برای صادرات تولیدات ایجاد خواهد شد.

وی افزود: یکی از نکات دیگری که بسیار مهم بود، مسیر ریلی است که از چین به قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران که تا دریای جنوب متصل می شود یک شبکه ریلی بسیار مهم در راستای تکمیل زنجیره کردیدورهای شرق به غرب منطقه است که تصمیم گرفته شد کارگروه مشترک در همه کشورها در این خصوص تشکیل شود و قرار شد فردا در نشست شانگهای هم این موضوع بیشتر پیگیری شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: نکته دیگر، افزایش تعداد پروازها بود، برای اینکه تجار بهتر بتوانند تردد کنند که این هم با توافق همراه شد.

بذرپاش تأکید کرد: محور بعدی، درباره استفاده از ارزهای مشترک ملی دو کشور بود که در این رابطه هم تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی گفت: با کشور روسیه تمام پروژه های مشترک مهم بررسی و تصمیمات خوبی گرفته شد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مشکل کامیون های روسی که به ایران سفر می کنند یا بالعکس، آن هم که از مرز آذربایجان می گذرند، گفت وگوهایی انجام شد و قرار است وزرای ایران، روسیه و آذربایجان در منطقه حاضر باشند و مشکلات را رفع کنند.

بذرپاش گفت: سرمایه گذاری در پروژه های ریلی و حمل و نقلی هم در این نشست ها مطرح شد.

محمد مخبرمعاون اول رئیس جمهوردر نخستین دیدار خود با «عاقل بیک جبار اف» نخست وزیر قرقیزستان، توافق کردند که وزرای راه در همین سفر برای راه اندازی یک مسیر ریلی از قرقیزستان تا ازبکستان، ترکمنستان و ایران، مذاکره و تفاهم کنند.

بیست و دومین نشست نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای، پنجشنبه در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز خواهد شد.

محمد مخبر امروز در بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران شانگ های ضمن محکومیت شدید نسل کشی صهیونیست ها در غزه، ایران را سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی توصیف و ۱۳ پیشنهاد در قالب ۶ محور به کشورهای عضو ارائه داد.

وی گفت: ایران سرزمین فرصت ها و ظرفیت های کم نظیر در منابع طبیعی، نیروی انسانی متخصص، ظرفیت های صنعتی، معدنی، ترانزیتی، انرژی و فناوری است. هرگونه سرمایه گذاری در ظرفیت ها و فرصت های اقتصادی ایران، کنشی هوشمندانه خواهد بود.

مخبر ادامه داد: همان گونه که می دانید، نظام بین الملل در حال عبور از یک نظم سنتی و یکجانبه گرا به یک نظم جدید مبتنی بر چندجانبه گرایی با نقش آفرینی همه کشورها و بازیگران جدید است. جمهوری اسلامی ایران، با عنایت به اهداف سیاست خارجی خود در جهت کمک به پی ریزی یک نظام بین المللی عادلانه و مبتنی بر مشارکت جمعی، حضور فعال در ترتیبات چندجانبه از جمله سازمان همکاری شانگهای، بریکس، سازمان همکاری اقتصادی اکو و کشورهای حاشیه دریای خزر را با جدیت در دستور کار قرار داده است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به محورهایی  برای نقش آفرینی در نظم نوین جهانی برای همکاری با کشورهای عضو سازمان شانگهای، به موضوع کریدورها اشاره و بیان کرد: ایران سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی است و بر همین اساس، آمادگی ایجاد یک کریدور ترانزیتی فراگیر جهت اتصال کشورهای عضو را دارد. ایران، در این زمینه، گام های مهمی را در قالب کریدور شمال-جنوب برداشته که با تحقق کامل آن دسترسی های تجاری و اقتصادی از حوزه جنوب و شرق آسیا به کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز، روسیه، دریای سیاه و اروپا تسهیل خواهد شد. مشارکت در ایجاد زیرساخت کریدور شمال-جنوب و نیز کریدور «شرق-غرب-آسیا-دریای مدیترانه» را می توان به عنوان یک راهکار پیشنهادی در قالب سازمان شانگ های دنبال نمود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.