| کد خبر: 9416 |

حجم تقاضای ساخت کشتی در داخل را باید افزایش داد

تین نیوز | رییس کمیته کشتی‏سازی انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به وضعیت بحرانی این صنعت در کشور تأکید کرد: اثر هر اقدامی برای خروج از این شرایط باید با افزایش حجم تقاضا ساخت داخل سنجیده شود.
 
پیمان مسعودزاده افزود: صنعت کشتی‏سازی در ایران به دلیل نوپا بودن، تحریم، نبود سفارش و رکود اقتصادی در چند سال گذشته دوران سختی را سپری می‏کند و علیرغم توسعه زیرساخت‏ها، نبود سفارش بالفعل باعث شده تامین هزینه‏های جاری و حقوق کارکنان نیز با مشکل مواجه شود.
 
وی افزود: در این شرایط، اولویت اول باید افزایش تقاضا از طریق «نگاه به بازارهای فراملی»، «استفاده از روش‏های نوین تأمین مالی برای افزایش قدرت خرید» و «ساماندهی بازار داخل» باشد.
 
عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران ادامه داد: قدم بعدی تدوین و پایش شاخص‏هایی برای سنجش وضعیت صنعت دریایی شامل حجم تولید، ضریب اشتغال، ظرفیت‏ها، میزان بهره‏وری، درصد رشد و ... و ارزیابی و اعلام رسمی آن برای آگاهی از وضعیت صنعت و استفاده از آن در برنامه‏ریزی‏هاست.
 
وی یادآور شد: شاخص‏های ارزیابی وضعیت صنعت دریایی موضوعی است که سال‏ها مغفول مانده و به همین دلیل هیچگاه وضعیت این صنعت با اعداد کمی قابل اعتماد، رسما سنجیده نشده است.
 
به عقیده مسعودزاده، سومین گام تدوین برنامه توسعه صنعت دریایی با شاخص‏های معین و برنامه‏های کمی در دوره‏های چهار ساله است تا طی آن، یک دولت بتواند پاسخگو باشد.
 
رییس کمیته کشتی‏سازی انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به تحقیقی که با همکاری کمیته دانشجویی این انجمن در مورد کشور ترکیه انجام شده، گفت: در این تحقیق به خوبی مشخص است که علت رشد صنعت دریایی ترکیه تدوین و اجرای برنامه‏های مدون 5 ساله‏ای است که به درستی تهیه و اجرایی شده بود.
 
وی تأکید کرد: اعتقاد ما بر این است که توسعه زیرساخت، تدوین قانون، تشکیل کمیته، برگزاری سمینار و همایش و غیره در صورتی مفید و اثربخش خواهد بود که خروجی آن افزایش سفارش‏های ساخت داخل و رشد توسعه صنعت دریایی کشور شود. در آن صورت است که صنعت قطعه سازی، اشتغال نیروهای متخصص، تولید مقالات علمی و پروژه‏های تحقیقاتی و کلاس‏های رده بندی و... بقا و توسعه یابد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.