| کد خبر: 87658 |

یئری، شهری هزاران ساله و عجیب در اردبیل

اردبیل برای خیلی از گردشگران ایرانی با طبیعت منحصربه فرد و آب وهوای لطیفش شناخته می شود اما شاید کمتر کسی بداند که یکی از جالب ترین نقاط تاریخی کشور در منطقه برای این استان قرارگرفته و درواقع وسیع ترین منطقه تاریخی استان اردبیل و بااهمیت ترین سایت تاریخی مربوط به پیش از تاریخ در شمال غرب ایران به شمار می رود.
منطقه باستانی معروف به شهر یئری در شمال غربی روستای پیرازمیان در ۳۱ کیلومتری شرق مشکین شهر قرار دارد. جایی در کنار رود قره سو که وسعت آن به ۴۰۰ هکتار می رسد و از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می شود. قدمت قلعه و معبد به ۱۴۵۰ پیش از میلاد و قوشا تپه به ۷ هزاره پیش از میلاد می رسد.
محوطه شهر یئری اولین بار در سال ۱۹۷۸ م توسط هیئت چارلز برنی شناسایی و بررسی شد.
او معتقد بود که عمر بعضی آثار تا هزاره سوم قبل از میلاد، عصر آهن، سفال خاکستری و نخودی و نارنجی هم می رسد. چارلز برنی تاریخ اکثریت گورهای این محل را هزاره دوم و اول قبل از میلاد می دانست و حتی پیش بینی می کرد که این تاریخ به هزار سال قبل تر، یعنی هزاره سوم قبل از میلاد هم برسد.
در اولین کاوش ها قبرهای عصر آهن کشف گردید. سفال هایی مربوط به دوره کالکولتیک کشف شد و قدمت منطقه را به ۳۵۰۰ سال پیش از عصر آهن برآورد نمود. این سفال ها شبیه سفال های مناطق باستانی دالما و حاجی فیروز هستند به این ترتیب برای اولین بار...

ادامه مطلب در لینک زیر:
http://transportationweekly.ir/fa/Main/Detail/5322

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.