| کد خبر: 78810 |

رهاورد نمایشگاه‌های گردشگری برای ایران

تین نیوز | عضو هیات‌مدیره کانون اتومبیلرانی و جهانگردی از عزم جدی آژانس‌های خارجی برای تبلیغ و ترویج تورهای ایرانگردی خبر داد. مرتضی حاجی که به‌عنوان نماینده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور اسپانیا حضور پیدا کرده بود، با بیان این مطلب گفت: «از آنجا که نمایشگاه فیتور در فاصله چند روز پس از اجرای برجام برگزار شد، بازخوردهای مثبتی نسبت به این رویداد از سوی دست‌اندرکاران صنعت گردشگری در کشورهای مختلف داشتیم.

آنها عموما ضمن خرسندی از اجرای برجام، ابراز امیدواری می‌کردند که پیرو این موضوع راه‌های سفر به ایران بهبود پیدا کند.» وی تاکید کرد که تبلیغات ایران در بروشورهای آژانس‌های مختلف خارجی به‌چشم می‌خورد و این نشان می‌دهد که آنها عزم جزمی برای کار در حوزه ایران دارند.

بسته سرمایه‌گذاری نداشتیم!
 درشرایطی که گردشگری ایران روز به روز بیشتر بر سر زبان‌ها می‌افتد، لزوم معرفی جاذبه‌های کشورمان بیش از پیش احساس می‌شود اما انجام این‌کار به صورت مستقیم سخت به‌نظر می‌رسد و بسیاری از کارشناسان معتقدند که حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی عملی‌تر و تاثیرگذار خواهد بود. طی همین نمایشگاه‌ها و دیدارهای تخصصی با فعالان گردشگری دیگر کشورها در جریان این نمایشگاه‌ها است که توافقات مهمی شکل می‌گیرد. ایران نیز در یکی دو سال اخیر با توجه به تغییر فضای سیاسی کشور توانسته توجه‌های بیشتری را در جریان نمایشگاه‌های مهم گردشگری نظیر فیتور به خود جلب کند و خود را بیش از پیش در بسته‌های سفر آژانس‌های خارجی جای دهد.
با این حال، حاجی معتقد است که در جریان نمایشگاه فیتور برخی نواقص هم از سوی مسوولان ایران وجود داشته است.

او در این‌باره تصریح کرد: «در حاشیه نمایشگاه فیتور، برخی فعالان اقتصادی و گردشگری ایرانی توانستند برنامه‌ای را با حضور سرمایه‌گذاران اسپانیایی برپا کنند که بهترین فرصت برای ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری ایران بود اما ما بسته مشخصی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گردشگری نداشتیم تا به آنها پیشنهاد دهیم.» مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: «با این حال سرمایه‌گذاران اسپانیایی برای سرمایه‌گذاری گردشگری در کشورمان ابراز تمایل کردند.»

حاجی همچنین با اشاره به جایابی ایران در نمایشگاه فیتور گفت: «یکی دیگر از مشکلات ما در این نمایشگاه این بود که غرفه ایران در مکان مناسبی قرار نداشت. غرفه ایران در سالن خاورمیانه و آفریقا بود که به اعتقاد ما بهتر است در سالن آسیا و اقیانوسیه قرار داشته باشد.» وی بر تلاش ایران برای تغییر مکان غرفه ایران در سال‌های بعد تاکید کرد.
عضو هیات‌مدیره کانون اتومبیلرانی و جهانگردی همچنین با اشاره به سمینارها و ورک‌شاپ‌هایی که هر سال در حاشیه فیتور در اسپانیا برگزار می‌شود، اظهار کرد: «هرسال تجاربی که فعالان گردشگری در سراسر دنیا دارند در جریان این ورک‌شاپ‌ها و سمینارهای جانبی ارائه می‌شود اما از ایران نماینده‌ای در آنها حضور ندارد. باید برای سال‌‌های آتی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که کارشناسان اعزامی خصوصی و دولتی حتما در این کارگاه‌ها حضور یافته و از این تجارب بهره بگیرند.» حاجی بر این باور است که در مجموع انتظاراتی که از این نمایشگاه برای امسال وجود داشت، برآورده شده اما باید برای سال‌های آتی سطح انتظارات بالاتر برود.


سرمایه‌گذاران گردشگری اتریش در راه ایران
در همین حال، عضو هیات‌مدیره کانون اتومبیلرانی و جهانگردی از حضور نمایندگان ایران در نمایشگاه گردشگری بن اتریش پیش از برگزاری فیتور یاد کرد و گفت: «در آن نمایشگاه نیز ایران حضور خوبی داشت؛ گرچه شهرت و اهمیت نمایشگاه اتریش به اندازه فیتور نیست اما نمایشگاه پرمخاطبی به‌شمار می‌رود زیرا در حاشیه آن نمایشگاه‌های مرتبط دیگری نیز برگزار می‌شود.» وی ضمن عنوان کردن برخی دستاوردهای این نمایشگاه تصریح کرد: «در جریان این نمایشگاه توانستیم طی مذاکراتی با برخی سرمایه‌گذاران اتریشی آنها را به حضور در ایران برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری کشورمان ترغیب کنیم. آنها قرار است به‌زودی به ایران بیایند و ما تصمیم داریم از حضورشان در حوزه تغییر کاربری برخی بناهای تاریخی که کانون اتومبیلرانی و جهانگردی می‌خواهد به‌عنوان پایلوت و الگو به رستوران و هتل تبدیل کند، استفاده کنیم تا از این طریق هم به تامین منابع کمک شود و هم کیفیت ارائه خدمات افزایش یابد.» حاجی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین فرصت‌های معرفی جاذبه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری ایران است، در خصوص لزوم تخصصی عمل کردن اجرای نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: «بسیاری از فعالان بخش خصوصی ایران معتقدند که برگزاری نمایشگاه‌ها یک امر تخصصی است و اینکه هرسال به یک نهاد سپرده شود، دور از منطق است؛ چراکه باعث می‌شود نهاد متولی جدید نتواند از تجارب کسب شده طی سال‌های قبل بهره‌گیرد.

در حال حاضر کانون به‌عنوان نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این کار را انجام می‌دهد و انتظار سودآوری از برگزاری نمایشگاه‌ها نیز ندارد.» این مقام مسوول افزود: «در این راستا، فعالان بخش خصوصی گردشگری خواهان این هستند که کانون اتومبیلرانی و جهانگردی مجری برگزارکننده نمایشگاه‌های گردشگری به صورت تخصصی باشد ولی سرمایه‌گذارهای مختلفی را برای این کار جذب کند.

البته تشخیص این امر با رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و بنده این درخواست بخش خصوصی را در گزارشم از این نمایشگاه به رئیس سازمان ارائه کرده‌ام.» حالا برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری عامل مهمی در ایجاد حلقه اتصال و ارتباط مناسبی بین فعالان گردشگری ایران با دیگر کشورها خواهد بود؛ حلقه‌ای که به‌زودی درآمدهای قابل‌ملاحظه‌ای را نصیب گردشگری کشورمان خواهد کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.