| کد خبر: 268306 |

گفت‌وگو با معاون ارشد عملیات علی‌ بابا؛

تاثیر تحریم و تورم بر صنعت گردشگری به روایت علی بابا

علی اکبر سلطان لو، معاون ارشد عملیات در پلت فرم علی بابا است که اولین و بزرگ ترین ارائه دهنده خدمات گردشگری در بستر وب در ایران محسوب می شود.

تین نیوز

علی اکبر سلطان لو، معاون ارشد عملیات در پلت فرم علی بابا است که اولین و بزرگ ترین ارائه دهنده خدمات گردشگری در بستر وب در ایران محسوب می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از انصاف نیوز، او از تاثیر تحریم و تورم بر اقتصاد گردشگری می گوید و لابه لای سخنانش، به نکته ای اشاره می کند که در ماه های اخیر چند بار در انصاف نیوز مطرح شده و آن هم بحران کمبود و فرسودگی ناوگان حمل ونقل است. آقای سلطان لو می گوید بحران ناوگان حمل ونقل بزرگ ترین تهدید برای گردشگری کشور تلقی می شود.  

ایده علی بابا از کجا آمد؟

ایده علی بابا توسط مجید حسینی نژاد و نیما قاضی برای آسان سازی خرید بلیت پروازهای داخلی در سال ۹۲ شکل گرفت. قبل از علی بابا، مسافران مجبور بودند برای تهیه یک بلیت ساده، به چندین آژانس مسافرتی سر بزنند تا بتوانند نرخ بلیت ها و تاریخ و ساعت پرواز ایرلاین های مختلف را مقایسه کرده و بلیت خود را خریداری کنند.

 

چیزی که امروز می بینیم چقدر با ایده اولیه منطبق است؟

الان علی بابا بزرگ ترین بازیگر صنعت گردشگری ایران است و رشد بالایی را تجربه کرده اما برای ما علی بابا هنوز در ابتدای راه و روز اول است.

در افق، مطلوب علی بابا چیست؛ ایده آل ترین شکل پلت فرم چگونه کار می کند؟

ایده آل ترین شکل پلت فرم علی بابا، پلت فرمی است که هرکسی، با هر سطح درآمدی، بتواند تجربه شایسته ای از سفر داشته باشد. کیفیت و تنوع خدمات ارائه شده در علی بابا با استفاده از ابزارهای تکنولوژی، متحول شده و رضایت مشتریان و تامین کنندگان در اوج باشد.

ایده یا ایده هایی که علی بابا را از سایر شرکت های خدمات گردشگری متمایز می کند چیست؟

علی بابا همیشه در ارائه خدمات گردشگری پیش رو بوده است. اگر به سابقه ارائه خدمات در علی بابا نگاه کنیم، علی بابا همیشه اولین بوده است. اولین پلت فرم فروش بلیت پروازهای داخلی، قطار، پرواز خارجی، هتل داخلی و تور در علی بابا ایجاد شده است. استرداد آن لاین بلیت های سیستمی و چارتری اولین بار در علی بابا پیاده سازی شد. اطلاع رسانی خودکار تغییرات پرواز  نخستین بار در علی بابا توسعه یافت. اولین و بزرگ ترین مرکز تماس حوزه گردشگری برای علی باباست.

بعد از پیش رو بودن، دومین ویژگی که علی بابا را از سایر شرکت های خدمات گردشگری متمایز می کند، فرهنگ کاری و ادبیات متمایز علی باباست. در علی بابا، توسعه فردی، به اندازه توسعه کسب و کار اهمیت دارد.

امروز خیلی ها تصور می کنند هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ روابط خارجی، گردشگری از سبد خانوارها حذف شده است. ارزیابی شما از این گزاره چیست و با توجه به مشکلات اقتصادی که کمابیش می شناسیم، شرکت های خدمات گردشگری چگونه به حیات خود ادامه می دهند؟

واقعیت این است که در یک اقتصاد دچار تورم، توجه و ظرفیت اصلی متوجه نیازهای اساسی می شود، نیازهایی که اصطلاحا کف هرم مازلو هستند. «سفر» در هیچ کدام از تعریف های نیازهای اساسی جایی ندارد اما نکته مهمی که ما تجربه کردیم این جاست که در چنین شرایطی لزوما سفر حذف نمی شود بلکه رفتار سفر گروه های مختلف تغییر می کند. مثلا گروهی که پیش از شرایط تورم و تحریم، سفر اروپا را انتخاب می کرد حالا سفر به کشورهای همسایه را انتخاب می کند یا گروه هایی که سفرهای خارجی را انتخاب می کردند، به سفرهای داخلی رو آورده اند. به صورت کلی می توان گفت که شرایط اقتصادی و شرایط حاکم بر روابط خارجی، شکل بازار را تغییر داده اما لزوما این بازار را کوچک نکرده است.

علی بابا چه سهمی از بازار گرفته است و چه افقی برای خود ترسیم کرده است؟

ما در یک بازار مشخص فعال نیستیم. در حوزه های مختلفی فعالیت می کنیم و سهم ما از هر بازاری متفاوت است اما به طور کلی ۵۵ درصد از سهم بازار آن لاین کشور را در حوزه گردشگری داریم و مثل هرکسب وکار دیگری به دنبال حفظ و گسترش آن هستیم.

این پلت فرم برای سهم بازار گردشگری منطقه ای و بین المللی (مسافر غیر ایرانی و مقصد غیر ایران) چه برنامه ای دارد؟ چه کرده و چه موانعی داشته است؟

 
علی بابا در سال های پیش به منظور جذب گردشگر خارجی به مقصد ایران، وب سایت «هلوپرشیا» را راه اندازی کرد که با آغاز دوره کرونا و توقف ورود گردشگران خارجی، متاسفانه فعالیت آن متوقف شد.

کشور ما برای ارائه خدمات به گردشگران خارجی نیاز به مناسب سازی دارد. برای مثال اماکن اقامتی می بایست بهبود یابد و روابط بین الملل و محدودیت های فرهنگی حل و فصل شود.

از نظر شما مهم ترین چالش گردشگری در کشور چیست؟

محدودیت عرضه خدمات گردشگری در ایران که یکی از علت های آن عدم گسترش و نوسازی ناوگان است. ما بزرگ ترین چالش صنعت گردشگری را در بخش ناوگان می بینیم. ناوگانی که به دلیل اقتصاد دستوری، تحریم ها و بعضا قوانین نامناسب، سرمایه کافی برای نوسازی و توسعه ندارد. در همه جای دنیا، ناوگان های مسافربری، هرساله افزایش پیدا می کنند یا نوسازی می شوند این در حالی است که در ایران هر ساله شاهد کاهش ناوگان بخش های مختلف و بالا رفتن میانگین سنی آن هستیم. حالا هم که چه در بخش هوایی، چه در بخش ریلی و چه بخش جاده ای با بازاری نامتوازن روبه روییم که میزان عرضه آن بسیار کمتر از میزان تقاضا است.

 

آیا نهاد تنظیم گر که در حوزه شما به نظر می رسد وزارت میراث فرهنگی است، از عهده رگولاتوری این بخش برآمده؟ نقد شما به وزارتخانه چیست؟

به نظرم ایران با وجود تعداد بسیار زیاد بنای تاریخی، به میزان ناچیزی توسط گردشگران شناخته شده است و بخش عمده گردشگران خارجی فقط از شهرهای مذهبی مشهد و قم بازدید می کنند. ورازت میراث می تواند با برنامه ریزی اقدامات بازاریابی و رسیدگی به وضعیت اماکن تاریخی، سایر نقاط ایران را به گردشگران معرفی کند. البته همه این ها به بودجه نیاز دارد. کشورهای همسایه مسلمان ایران مانند ترکیه و امارات به خوبی گردشگری خود را توسعه داده اند و الگوبرداری از آن ها می تواند کمک کننده باشد.

پیش از انقلاب ایده هایی وجود داشت که ایران را به کشورهای دیگر معرفی و گردشگر جذب کند. این ایده پس از انقلاب هم دنبال شد اما سال به سال کاهش یافت و در واقع نحیف و نحیف تر شد. شما در این مسیر قدمی برداشته اید؟ موانعش را چه می دانید؟

پروژه های برندینگ در حوزه گردشگری، پروژه هایی بزرگ با هزینه هایی بسیار بالا هستند که در طولانی مدت اجرایی می شوند و جواب می دهند. به همین دلیل عمدتا در سطح ملی انجام می شوند که نمونه هایی از آن را در ترکیه و مالزی دیده ایم. این پروژه ها به لحاظ زمان بندی و هزینه، توسط یک شرکت خصوصی قابل اجرا نیستند و نیازمند یک فعالیت یک پارچه در تمامی نهادها و سازمان های ذی ربط است. نکته مهم بعدی در این رابطه این است که مخاطب اصلی ما در علی بابا، ایرانیان هستند و به همین دلیل لزومی برای ورود به این عرصه ندیدیم.

صنعت گردشگری کاملا وابسته به زیرساخت؛ از فرودگاه و جاده گرفته تا هتل و تفرج گاه و… است. در شرایط فعلی کشور و با وجود مسائل و نگرش های فرهنگی، چه راهکاری برای توسعه توریسم در ایران وجود دارد؟

با توجه به مسائل سیاسی سال های اخیر ایران و اعمال تحریم ها، دست دولت در توسعه زیرساخت ها تا حد زیادی بسته شده و شما می توانید نتایج آن را در وضعیت فعلی حمل ونقل هوایی و ریلی و جاده ای مشاهده کنید. ورود بخش خصوصی، اعطای تسهیلات، تسهیل قوانین و امضای موافقت نامه ها می تواند ظرف چند سال زیرساخت ها را تا حد خوبی بهبود دهد. واقعا نیازی نیست دولت بار همه چیز را خودش بر دوش بکشد.

ارزیابی شما از اعداد عجیب و غریبی که به عنوان توریست ورودی به کشور در دو سال اخیر بیان می شود، چیست؟ واقعا ما میلیون ها گردشگر خارجی داشته ایم؟

مخاطب ما گردشگران خارجی نیستند و طبعا توانایی قضاوت در مورد این بخش را نداریم.

وضعیت اینترنت بر فروش شما تاثیری داشته است؟ چرا و چگونه؟

اخیرا گزارشی توسط انجمن تجارت الکترونیک در مورد وضعیت اینترنت ایران تهیه و منتشر شد که به گواه آن ما یکی از ناامن ترین اینترنت ها را، به دلیل استفاده کاربران از فیلترشکن ها، داریم. همین مسأله را تعمیم دهید به سختی کاری که متوجه تیم های it هر سازمان، برای تامین امنیت اطلاعات کاربران، خواهد بود. علاوه بر این، اختلالات و محدودیت های اینترنت هم در بخش تامین مشکلاتی برای ما ایجاد می کند و گاهی اوقات دسترسی را به ایرلاین های خارجی سخت می کند.

وضعیت سیاسی کشور چگونه بر عملکرد شما تاثیر می گذارد و از این منظر ترجیحات شما به عنوان یک کسب و کار چیست؟

قطعا ما هم مثل هر نهاد دیگری از مواردی مثل تحریم، اقتصاد دستوری و غیره تاثیر می گیریم. این تاثیرات در بخش های مختلف روی کسب وکار ما اعمال می شود. در جایی روی تامین ناوگان تاثیر می گذارد و در جای دیگر روی گسترش کسب وکار در فضای بین المللی.

اگر به شما اختیار و قدرت تام داده شود تا گردشگری ایران را سامان بدهید، چند اولویت کاری تان چه خواهد بود؟

ساختن تجربه شایسته سفر! هدف اصلی ما همین است که با دانشی تخصصی، تجربه ای شایسته سفر بسازیم. این هدف در هر شرایطی، اولویت ما خواهد بود. فکر می کنم در شرایطی که توصیف کردید، با توجه به وضعیت حال حاضر گردشگری در ایران، به سراغ نوسازی و گسترش ناوگان می رویم و تلاش می کنیم تا محدودیت های فعالیت بین المللی را کمتر کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.