| کد خبر: 259383 |

فعالیت مرزهای تمرچین و خسروی برای اربعین امسال ۲۴ ساعته شد

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه عبور از مرزهای خسروی و تمرچین برای ایام اربعین امسال ۲۴ ساعته شده گفت: امسال برای خدمات‌ دهی هرچه بهتر به زائران اربعین حسینی (ع) تعداد مرزهای ورودی به عراق را افزایش دادیم.

تین نیوز

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه عبور از مرزهای خسروی و تمرچین برای ایام اربعین امسال ۲۴ ساعته شده گفت: امسال برای خدمات دهی هرچه بهتر به زائران اربعین حسینی (ع) تعداد مرزهای ورودی به عراق را افزایش دادیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین با حضور در برنامه صف اول در بخش هایی از سخنانش درباره تمهیدات مراسم راهپیمایی اربعین حسینی ۱۴۰۲ در پاسخ به سوالی درباره استقبال از مراسم امسال بر اساس آخرین آمار در اختیارش اظهار کرد: بیش از ۲۰ هزار نفر تا به حال ثبت نام کرده اند. این عدد خیلی خوبی است ما تقریبا در گذشته در روزهای اول ثبت نام چنین آماری را نداشتیم و این بیانگر استقبال خوب مردم و احتمالا یک حماسه عظیم اربعین با حضور بسیار بالایی را نوید می دهد.

وی درباره ویژگی ثبت نام در سامانه سماح و تفاوت با سال گذشته خاطرنشان کرد: ما چالش های سال گذشته و راهکارهای مقابله با آن را بررسی کردیم، یکی از مشکلات مهم و اساسی ما این مساله بود که ما هیچ گاه نمی دانستیم که چه تعداد زائر در چه زمانی و به کدام مرز مراجعه می کنند و بعضا این مساله ما را تا مرز بحران پیش برده و حتی مشکلات جدی را برای زائران عزیز فراهم کرده است. حتی سال هایی بوده که به دلیل عدم امکان برنامه ریزی و کثرت جمعیت، مرزهای ما و عراق شکسته شده و به هرجهت تنها راه نجات زائر از آن فشردگی جمعیت، این بوده که مسیر باز بشود چرا که اگر می خواستند در گیت ها کنترل کنند و منظم و قانونمند خارج بشوند این مخاطرات جدی را برایشان ایجاد می کرد، هیچ راهی نبود که این موانع را از سر راهشان بردارند و این نه برای ما، نه برای دولت عراق قابل قبول نبود، بنابراین ما این مساله را به جد دنبال کردیم.

وی ادامه داد: مهمترین مشکل این بود که تعداد درب های خروجی و گیت های خروجی عراق متناسب با ما نبود، مثلا اگر از گیت ما ۱۰ نفر وارد گیت های عراق می شد، طرف عراقی یک نفر را می توانستند خارج کنند و این ضریب باعث تراکم فوق العاده می شد، امسال یک توافق تحول آفرینی را ما با دوستان عراقی انجام دادیم و جا دارد همینجا من تشکر کنم از وزیر کشور عراق، ستاد اربعین عراق آقای مهدی علی هادی الفکیکی و دولت عراق، الان به طور قابل ملاحظه ای دارند گیت ها و درب های خروجی خودشان را در اکثر مرزها گسترش می دهند، ما هم داریم کمک می کنیم،

میراحمدی خبر داد: دیروز من مذاکراتی را در بغداد با وزیر کشور عراق داشتم و قرارگاه مشترک عملیات اربعین مان تشکیل شد، اگر ان شاالله این چیزی که به توافق رسیدیم و دارد آزمایشی الان در مرز مهران اجرا می شود، به توافق نهایی برسد این هم یک تحول بزرگی است و آن این است که ما به لحظه اطلاعات خودمان را که در گیت ها ثبت می کنیم، به طرف عراقی منعکس می کنیم، دیگر زائر ما توقفی در گیت های عراقی نخواهد داشت الا یک مُهری که به سرعت زده می شود دیگر ورود اطلاعات به سیستم های آن ها نیست و این یک توازن کاملی را بین ورود و خروج ما برقرار می کند، این یک اتفاق بزرگ است یعنی اگر این تمهیدات اجرایی بشود ما تمرکز و تراکم جمعیت به هیچ عنوان نخواهیم داشت.

رئیس ستاد اربعین کشور افزود: نکته دوم این است که ما برای این که هیچ اطلاعی نداشتیم که چه تعدادی، در چه روزی و در چه مرزی مراجعه می کنند یک تحولی در سامانه ثبت نام مان دادیم، هر زائری که به سامانه مراجعه می کند، باید زمانی که می خواهد به آن مرز مشخص را معلوم بکند و بگوید من به طور مثال، ۱۷ ماه صفر از مرز چذابه عبور می کنم و باید مقید باشد.

وی درباره احتمال تغییر در این زمینه گفت: تغییر نمی تواند بدهد، البته اگر در قبل از شروع آن درخواست کند مجددا اصلاح کند اگر آن روزی که ایشان می خواهد ظرفیتی در آن مرز بود، می تواند این کار را انجام بدهد، این حداکثر ظرفیت هر مرز را هم مشخص کردیم به طور مثال، ما گفتیم که مرز مهران ما در هر ۲۴ ساعت حداکثر ۱۸۰ هزار نفر می تواند پذیرش کند، این هم مبتنی بر حمل و نقل ما هست، حمل و نقل طرف عراقی است و هم جمیع جهات، بنابراین اگر ان شاالله زائران عزیز این را رعایت بکنند که قطعا این کار را خواهند کرد، یک سفر خیلی سهل و آسانی را خواهند داشت، آن هم در هوای گرمی که البته هوای گرم مانع اساسی برای حضور زائران نیست با همکاری همدیگر می توانیم این مساله را کنیم.

وی درباره مرزهای فعال در اربعین نیز گفت: ما سال قبل این سه مرز را اضافه کردیم، یعنی تمرچین، خسروی و باشماق؛ ولی هر ۳ این مرزها از ۶ بعدازظهر تا ۶ صبح فردا محدودیت داشتند، یعنی به دلیل مسائل امنیتی منع خروج بود، امسال مرز خسروی و مرز تمرچین ۲۴ ساعته است، مرز تمرچین ویژگی خوبی که دارد آب و هوای بسیار معتدل و مناسبی را دارد به هیچ عنوان در آن گرما نیست.

میراحمدی افزود: در واقع تردد به عراق از استان آذربایجان غربی اتفاق می افتد و مسیرش آنجاست، هم در داخل ایران و هم در داخل خاک عراق که اقلیم کردستان هست بسیار خوش منظره و زیباست، هم یک نوع سیاحت و هم یک زیارت ان شاالله معنوی خیلی خوبی است البته آن هم ظرفیتش محدود است و بنابراین کسانی می توانند از آن مرز عبور کنند که از قبل ثبت نام کرده باشند و تایید باشد که می توانید از این مرز عبور کنید. البته مرز سومار هم از ۱۵ صفر به بعد برای موکب های ما آن هم فعال هست که این مرز فقط برای موکب ها فعال است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که «خارج از سامانه سماح به هیچ عنوان روشی قابل قبول نیست» خاطرنشان کرد: همه برای دریافت بیمه حتما باید در سامانه سماح ثبت نام کنند. ارز مسافرتی که پیش بینی شده، صرفا به کسانی که در سامانه سماح ثبت نام کرده باشند تعلق می گیرد. دنبال این هستیم که پارکینگ هایی که در مرزها هستند متصل به سامانه سماح باشد یعنی خودروهایی می توانند در پارکینگ ها از خدمات برخوردار بشوند که شماره پلاک آن ها در سامانه ثبت شده باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.