| کد خبر: 25320 |

جاده ۵۹ در بهت ترافیک تعطیلات

تین نیوز | جاده چالوس و دردسرهایش همچنان ادامه دارد. تعطیلات تابستان و زمستان و تعطیلات خاص چون اعیاد، مسافران جاده چالوس را برآن داشته تا برای سفر به شمال کشور 3 گزینه را انتخاب کنند؛ یا بروند یا از سفر رفتن منصرف شوند و انتخاب آخر این که بروند و مشکلاتش را به جان بخرند. یک کارشناس حمل و نقل می‌گوید بهتر است تکلیف تردد در این جاده مشخص شود و مسئولان اجازه ندهند تا بیش از این عمر و جان مردم در این جاده تلف شود.

 جاده چالوس که کرج را به مازندران وصل می‌کند در سال 1312 توسط عده ای از کارگران ایرانی ساخته شد و همین یادگاری تا به امروز مورداستفاده بود بدون این‌که حتی مسئولان به خود پاره‌ای زحمت داده و اقدام به اصلاح این جاده بکنند این‌گونه است که تاکنون سوانح رانندگی زیادی در این جاده به وقوع پیوسته و همیشه تاکید می‌شود که برای تردد در این جاده تدبیرات لازم اندیشیده شود.
 
چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سخنان سردار مومنی رئیس پلیس راه کشور که گفته بود جاده چالوس باید یکطرفه شود تا بتوانیم نظارت‌های لازم را برای جلوگیری از سوانح رانندگی داشته باشیم واکنش نشان داده و اعلام کرده بودند این اقدام مربوط به پلیس راهور ناجا نیست اما با یکطرفه شدن جاده چالوس گویا معلوم شد که پلیس راهور ناجا هم به قضایای جاده چالوس بی‌ربط نیست.
 
«علی علائی»، از کارشناسان حمل و نقل جاده‌ای با بیان این‌که هنگام یک طرفه شدن جاده چالوس مردم منطقه حبس می شوند افزود: «مردم منطقه، بویژه شهر مرزن آباد و روستاهای اطراف، هنگام یک طرفه شدن جاده کندوان دچار مشکل می شوند و گاه در حالتی شبیه محاصره قرار می گیرند».
 
به گفته او، در تعطیلات خاص چون اعیاد مردمان این منطقه  از نظر آب و نان و خدمات درمانی دچار مشکل شدند  و حتی مسافران نیز نتوانستند نان مورد نیاز خود را تامین کنند زیرا سهمیه آرد فقط برای بومیان است.
 
این کارشناس با بیان این‌که جاده کندوان دیگر کشش این مقدار تردد وسایل نقلیه را ندارد ابراز داشت: « وقتی تونل کندوان نزدیک به 80 سال قبل با بیل و کلنگ ساخته شد، چه مشکلی وجود دارد که این آزادراه ساخته نمی شود. این در حالی است که مسافران شمال در سختی هستند و بنا بر گزارش کارکنان اورژانس و هلال احمر، میزان تردد و تعداد خودروها در جاده کندوان گاه به قدری زیاد می شود که به دلیل تجمع گاز در تونل ها، بیماران قلبی و تنفسی دچار مشکل می شوند ولی نیروهای امدادی نمی توانند خود را به آنان برسانند.»
 
علائی با اشاره به این‌که وقتی مردم اعتراض می کنند و می گویند به دلیل ساعت ها انتظار در مسیر چالوس ـ تهران بیمارشان از دست رفته است اما همچنان تمهیداتی برای این جاده مدنظر قرار نگرفته یادآور شد: «ساخت آزادراه تهران ـ شمال به طول 121 کیلومتر از 19 آذر 1375 آغاز شد و تاکنون فقط قطعه چهار آن که به طول 20 کیلومتر است و از مرزن آباد تا چالوس امتداد دارد، بهره برداری شده است.»
 
 همه این سخنان در حالی گفته می‌شود که پیش از این بارها تمهیداتی برای رسیدگی به وضعیت این جاده از سوی مسئولان اندیشیده شده اما همه این نظرات یا رد شده یا پاسخگوی مشکلات این جاده نبوده است.
 
طبق این گزارش،‌ جاده 59، معروف به جاده چالوس یکی از مهمترین جاده‌ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در مازندران وصل می‌شود. تا اواخر دوره قاجار، جاده‌ای بین کرج - چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می‌داده اما به گونه‌ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. این جاده در سال 1312 مورد بهره برداری قرار گرفت.
 
از این زمان به بعد، انواع رستورانها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال 1340 به جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد. به نقل از گفته‌های شفاهی از مردم قدیم، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان آنهم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود) با یک سکه پنج ریالی که در آن زمان ارزشمند بود تشویق می‌کردند و گفته می‌شود به ازای هر کلنگ پول داده می‌شده‌است.
 
 تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال 1314 شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و 886 متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال 1318 به بهره‌برداری می‌رسد. با احداث این تونل 13 کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد. این جاده در دامنه سلسله جبال البرز مرکزی از دوره گذشته ساخته شده‌است و امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده‌است که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد
 
این جاده قطر رشته‌کوه‌های البرز را می‌پیماید. برای ساخت این جاده تونل‌ها و پل‌های طولانی بسیاری ساخته شده که با توجه به زمان ساخت آن‌ها در دوره رضاشاه پهلوی کار و رنج زیادی لازم داشته‌است. بیشتر سفرهای گردشگری مردم تهران به کرانه‌های دریای خزر به‌ویژه در تابستان از طریق همین جاده صورت می‌گیرد. اما به علت اینکه طراحی آن در گذشته انجام گرفته‌است، برای سرعتهای بالا مناسب نیست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.