| کد خبر: 242610 |

◄ منطقه قره داغ (ارسباران)، زیباترین جنگل های جهان

ناحیه قره داغ، با قرار گرفتن در بین مناطق خزری، قفقازی و مدیترانه‌ای، کوه‌هایی تا ارتفاع ۲۲۰۱ متر، علفزارهای آلپی، دشت‌های نیمه‌خشک، مراتع و جنگل‌ها، رودها و چشمه‌ها را شامل شده‌است.

تین نیوز

منطقه قره داغ (ارسباران) که بعنوان زیست کره جهانی به ثبت رسیده است، با ۱۳۰ هزار هکتار مساحت از زیباترین جنگل هاى کوهستانى ایران است.

ارسباران ، ناحیه کوهستانی وسیعی است در شمال استان آذربایجان شرقی و بخشی از شهرستان های اهر کلیبر و ورزقان است که از شمال کوه قوشا داغ در جنوب اهر تا رود ارس امتداد دارد .

 ارسباران در شرق با شهرستان مشگین شهر و پارس آباد در جنوب با شهرستان سراب و در غرب با تبریز و مرند هم‌مرز است.

در سال ۱۹۷۶، یونسکو ۷۲٬۴۶۰ هکتار از اراضی منطقه، در محدودهٔ شمالی و شرقی، را به عنوان ذخیره گاه زیست کره جهانی ثبت کرد.

توصیف کلی یونسکو  به این شرح است، این ذخیرگاه زیست کره جهانی در کوهستان های قفقازی ایران نزدیک مرز کشور با جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارد.

این ناحیه، با قرار گرفتن در بین مناطق خزری، قفقازی و مدیترانه‌ای، کوه‌هایی تا ارتفاع ۲۲۰۱ متر، علفزارهای آلپی، دشت‌های نیمه‌خشک، مراتع و جنگل‌ها، رودها و چشمه‌ها را شامل شده‌است.

ارسباران محل زیست حدود ۲۳٬۵۰۰ کوچ‌نشین است که عموماً در مناطق بین شهری ناحیه زندگی می‌کنند.

فعالیت‌های اقتصادی در زیستگاه کشاورزی، دامداری، باغبانی، صنایع دستی و گردشگری را شامل می‌شود، اما در بخش‌های شهری فعالیت‌های تجاری نیز در جریان است.  

در زبان محلی این ناحیه با نام قره‌داغ نیز شناخته می‌شود و گفته شده نام قره‌داغ به علت کثرت کوه‌های منطقه ساخته شده، با این توضیح که قره در زبان ترکی دلالت بر بزرگی، انبوهی، کثرت و درهم‌تنیدگی دارد .

در گذشته در گویش آذربایجان فقط به منطقه حاشیه رود ارس آرازبار یا ارسبار اطلاق می شد اسم منطقة قره‌داغ در آثار جغرافیایی، تاریخی و مکاتبات رسمی اداری به صورت‌های مختلف قره‌داغ، قراجه داغ، قرجه داغ و قرچه داغ آمده است.

اما از سال 1315 ش با سفر دوم رضاشاه به منطقه، با هدف نظارت در چگونگی اسکان ایلات، اسم تاریخی و مرسوم قره‌داغ به واسطه سیاست‌های دولت پهلوی در زدودن اسامی ترکی مکان‌های جغرافیایی در آذربایجان، به ارسباران تغییر نام داده شد.

گونه هاى مختلف گیاهى هزاررنگ و حیات وحش منحصر به فرد این منطقه بسیار ارزشمند است.

قره داغ به خاطر وجود کوه هاى سرسبز، جنگل ‌هاى زیبا، مراتع غنى و رودهاى پرآب، از طبیعت بسیار دل‌ انگیز برخوردار است و کانون تجمع زیبایى، شکوه و عظمت طبیعت، قدمت تاریخى، تنوع گونه ‌هاى گیاهى و جانورى است.

ادامه دارد ......

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مقصود مهرجو 0 0

    انچه در باره ی قره داع می خواستم بسیار جالب توضیح داده شده و ممنون .متوجه نشدم عشایر کوچ رو ترک زبانند؟از کدام ایل وطایفه ؟