| کد خبر: 238390 |

ماجرای سفر ۲۰ دلاری همسایگان به ایران

به تازگی اعلام شده عراقی ها با ۲۰ دلار و عمانی ها با ۲۵ ریال می توانند به ایران سفر کنند اما سوال اینجاست آیا ایرانی ها نیز با همین قیمت می توانند در داخل کشور به سفر بروند.

تین نیوز

به تازگی اعلام شده عراقی ها با ۲۰ دلار و عمانی ها با ۲۵ ریال می توانند به ایران سفر کنند اما سوال اینجاست آیا ایرانی ها نیز با همین قیمت می توانند در داخل کشور به سفر بروند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، کاهش ارزش پولی ایران، صدور روادید گردشگری و آمادگی هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی و ارائه پکیج‌های مسافرتی و آغاز تورهای آشناسازی خارجی‌ها قدم‌های اولیه برای رونق گردشگری ورودی است.

ارائه پکیج‌های ارزان به گردشگران خارجی یکی از موضوعات مورد بحث این روزهاست به خصوص آنکه بین کشورهای همسایه و ایران رقابتی از لحاظ قیمت نیز بوجود آمده است و البته کشورهای دیگر به دلیل کاهش ارزش پول ایران در حال دریافت نرخ‌های پایین برای گردش در ایران هستند. همین موضوع موجب سوال و تعجب ایرانی‌ها شده است.

اینکه چطور می‌توان با این نرخ میزبان خارجی‌ها بود اما ایرانی‌ها نمی‌توانند با چنین قیمتی گردش کنند به خصوص آنکه طبق آمار منتشر شده در یکی دو سال اخیر، سفر از سبد خانواده‌ها در حال حذف شدن است.

در حال حاضر سفر یک خانواده چهارنفره به چابهار تقریباً برای خانواده‌هایی با درآمد متوسط امکان پذیر نیست. چون هزینه بلیت هواپیمای چهار نفر حدود ۱۲ میلیون تومان می‌شود. هزینه اسکان، غذا و خودرو برای جابه جایی در شهر نیز برای دو روز کمتر از ۶ میلیون تومان نیست. این هزینه‌ها جدا از بیمه و راهنمای سفر و هزینه‌های جانبی دیگر است. این یعنی حداقل ۱۶ میلیون تومان برای سفر دو روزه یک خانواده ۴ نفره باید هزینه شود. اما آیا در حال حاضر صرف این بودجه برای خانواده‌ها امکان پذیر است؟

طبق بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس، حدود ۸ میلیون خانوار ایرانی اصلاً به سفر نرفته اند همچنین سفر از هتل به خانه اقوام انجام می‌شود و افرادی که خودروی شخصی ندارند تقریباً سفر تفریحی را از سبد خانواده حذف کرده اند.

۱۳۰۰ یورو برای سفر یک هفته‌ای اروپایی‌ها در ایران

اما در مقابل آن سفر به ایران برای خارجی‌ها چقدر هزینه دارد؟ طبق آنچه که دفاتر خدمات مسافرتی فعال در حوزه تورهای ورودی اعلام می‌کنند؛ برای پکیج فولبرد یک تور هفت روزه سفر به یکی از شهرهای گردشگری ایران مانند اصفهان برای اروپایی‌ها روزی سه میلیون تومان (در حدود ۱۰۰ یورو) لازم است.

ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران این مقدار هزینه را برای یک مسافر اروپایی و سفر هفت روزه اش به یکی از شهرهای ایران حدود هزار تا ۱۳۰۰ یورو می‌داند آنهم بدون سوغاتی که توسط آنها خریداری می‌شود.

در این باره حقیقی یکی از فعالان در حوزه تورهای ورودی نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: یک گردشگر اروپایی تقریباً روزی ۳۰۰ هزار تومان ورودی، ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان هزینه اقامت می‌دهد که با در اختیار داشتن راهنما چیزی در حدود سه میلیون تومان در روز باید خرج کند این هزینه جدا از پول بلیت رفت و برگشت به کشورمان است.

ضمن اینکه خیلی از آنها وقتی به ایران می آیند ترجیح می‌دهند حداقل دو تا سه شهر را ببینند که باید به این ها، هزینه پرواز بین شهری نیز افزوده شود. در آن صورت باز هم می‌گویند ایران نسبت به مقاصد دیگر، گران است چون مثلاً وقتی به نپال سفر می‌کنند برای ده روز ۳۰۰ دلار و برای مراکش با بلیت رفت و برگشت ۶۰۰ یورو می‌پردازند.

ماجرای سفر ۲۰ دلاری همسایگان به ایران و حذف سفر از سبد خانواده ها

محمود شفیعی یکی دیگر از تورگردانان ایرانی است که به خبرنگار مهر می‌گوید: سطح توقع اروپایی‌ها بیشتر از مردم کشورهای دیگر است. ضمن اینکه برای شهرها یا مقاصد مذهبی تخفیف‌های بیشتری داده می‌شود به همین دلیل می‌توان برای مقاصد مذهبی قیمت کمتری تعیین کرد.

در همین راستا و در روزهای گذشته تعدادی از آژانس داران عراقی به کرمانشاه، کردستان، گلستان، مشهد رفتند این شهرها جزو شهرهایی است که مسافران عراقی زیادی به آنجا برای درمان و زیارت می‌روند به همین دلیل این شهرها میزبان شدند تا آژانس داران ایرانی و عراقی بتوانند رو در رو درباره سفرهای گروهی تصمیم بگیرند و مسیر سفر عراقی‌ها را با توجه به دستورالعمل صدور روادید گردشگری ایران پیش ببرند و از آن طرف هم آژانس‌های عراقی سفرهای شخصی و انفرادی هموطنانشان را به سمت سفرهای گروهی هدایت کنند آن هم با پکیج‌های ارزان و جذابی که ایرانی‌ها ارائه می‌کنند. این اقدام به دلیل ایجاد رغبت سفر گروهی در میان عراقی‌هاست.

اقامت ۶ روزه در هتل‌های ۵ ستاره مشهد و شیراز با ۱۹۰ دلار

نرخی که، آژانس‌های ایرانی برای عراقی‌ها در خلال این سفرها روی پکیج تور تعیین کرده اند، همراه با خدماتی از جمله ترانسفر رفت و آمد بین ایستگاه قطار یا اتوبوس یا فرودگاه تا هتل بدون بلیت رفت و برگشت بین کشورها محاسبه شده است. طبق این نرخ‌ها، برای اقامت یک نفر به مدت سه شب در هتل‌های یک ستاره مشهد همراه با بوفه صبحانه، ناهار و شام حدود ۲۰ دلار و اقامت در هتل ۵ ستاره با صبحانه ۷۵ دلار تعیین شده است.

اقامت ۶ شب در هتل‌های سه ستاره شهرهای مشهد و شیراز نیز با صبحانه ۱۱۰ دلار و برای اقامت در هتل‌های ۵ ستاره این دو شهر با صبحانه در مدت ۶ شب برای هر نفر تنها ۱۹۰ دلار نرخ در نظر گرفته اند.

ماجرای سفر ۲۰ دلاری همسایگان به ایران و حذف سفر از سبد خانواده ها

نکته قابل تأمل در این تبلیغات آن است که در این تورها، حداقل امکانات در نظر گرفته شده است به عنوان مثال هتل یک ستاره در شهر مشهد حتماً بوفه صبحانه کاملی ندارد و نمی‌توان از اتاق‌های آن توقع یک هتل چهار ستاره را داشت. یا اینکه وعده‌های ناهار و شام در این تورها انتخابی نیست. مهمتر اینکه گردشگران عراقی برای درمان و زیارت به ایران می آیند و هزینه‌های درمان در این تورها جداگانه محاسبه می‌شود. چون خیلی از آنها برای زیبایی، عمل‌های جراحی چشم و لاغری و پیوند اعضا و دندان پزشکی به ایران می آیند. به همین دلیل بیش از سه روز در ایران می‌مانند.

رقابت ایرانی‌ها و عراقی‌ها در ارائه تورهای ارزان

مجتبی احمدی عضو کمیته گردشگری مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از آژانس داران فعال در حوزه تورهای ورودی به مشهد است که به خبرنگار مهر می‌گوید: این نرخ‌ها را می‌توان برای گردشگر ایرانی نیز در نظر گرفت و با همین مقدار میزبان ایرانی‌ها در شهر مشهد بود.

وی ادامه داد: ما در روزهای اخیر با همکاری هتلداران و فعالان گردشگری در استان خراسان رضوی توانسته ایم پکیج‌های مناسبی در اختیار عراقی‌ها قرار دهیم تا زمانی که برای درمان یا زیارت به مشهد سفر می‌کنند ترجیح دهند همراه با آژانس وارد کشورمان شود به این ترتیب هزینه‌هایشان کمتر خواهد شد. در این صورت می‌توان سفر آنها را ساماندهی کرد و از وجود دلالان در مشهد جلوگیری کرده و از بروز مشکلاتی که این دلالان بوجود می‌آورند پیشگیری کرد. رقمی که برای تور گردشگران عراقی در نظر گرفته ایم را نیز می‌توانیم برای ایرانی‌ها هم اجرا کنیم.

جالب اینجاست پس از اینکه پکیج تورهای ارزان را به عراقی‌ها اعلام کردیم آنها نیز نرخ تورهای خود را برای زوار ایرانی کاهش دادند. به نحوی که اکنون برای سفر ایرانی‌ها به کربلا با کاروان‌های زیارتی و هفت شب و هشت روز اقامت در هتل‌های درجه «ب» کربلا و نجف به همراه بیمه مسافرتی و سه وعده غذا و ترانسفر فرودگاهی و راهنما ۱۵۰ دلار در نظر گرفته شده است و این هزینه برای اقامت در همین هتل‌ها به مدت ۴ شب تنها ۱۰۰ دلار است. البته که این هزینه‌ها جدا از بلیت رفت و برگشت بین دو کشور ایران و عراق است. با این وجود هزینه تست و عوارض همچنان به عهده مسافران ایرانی است.

برخی از گروههای هتلداری عراقی نیز اعلام کرده اند که برای گروههای زیارتی و مسافران ایرانی کربلا در یک تاریخ محدود، هتل و سه وعده غذا را تنها ۱۰ دلار برای هر نفر در نظر گرفته اند. این همان رقابتی است که میان ایرانی‌ها و عراقی‌ها در بستن تورهای زیارتی ایجاد شده است.

سفر عمانی‌ها به ایران با ۲۵ ریال

از سوی دیگر در روزهای گذشته تصاویری از تبلیغ سفر عمانی‌ها به ایران با ۲۵ ریال عمانی منتشر شد. تصویری که نشان می‌داد با مبلغ کمی، یک عمانی می‌تواند در ایران سفر کند. این موضوع باید در تبلیغات در نظر گرفته شود که اگر گفته می‌شود یک عمانی یا عراقی می‌تواند با ۲۰ دلار یا ۲۵ ریال یک هفته در ایران گردش کند، حداقل امکانات برای او در نظر گرفته شده است. برخی به این تبلیغات واکنش نشان داده و اعلام کردند که چطور یک ایرانی نمی‌تواند با این هزینه در ایران یا مشهد سفر کند اما یک خارجی می‌تواند.

آژانس‌های مسافرتی ایرانی معتقدند می‌توان این شرایط را برای ایرانیان در قالب تور، با حداقل امکانات فراهم کرد و با همین قیمت ایرانی‌ها را نیز به سفر مشهد برد منتها با هماهنگی آژانس‌های مسافرتی که توان چانه زنی با بخش‌های دیگر سفر از جمله هتل‌ها و رستوران‌ها را دارند.

به عنوان مثال می‌توان گفت زائرسرای رضوی با توجه به مسافت زیادش از حرم امام رضا (ع)؛ شرایط اسکان هزاران نفر را با حداقل امکانات ایجاد کرده است به نحوی که اقامت ۶ نفر در یک اتاق آن شبی ۵۰ هزار تومان قیمت دارد. به هر حال هر زائری می‌داند تفاوت این زائرسرا با هتل ۵ ستاره در چیست.

این نرخ‌ها زمانی اجرایی می‌شود که بتوان در شهری مانند مشهد تنوع اقامتگاه داشت و با حداقل امکانات مسافر بدون توقع را راضی نگه داشت. اما در همین شهر تورهای گردشگری و مسافرتی نیز وجود دارد که اسکان در هتل‌های ۵ ستاره و با خدمات عالی ارائه می‌کنند و نرخ شأن کمتر از ده میلیون تومان نیست. این نکته نیز نباید فراموش شود که اگر تعدادی از آژانس‌های مسافرتی می‌توانند با همکاری هتل‌ها و رستوران‌ها در حال حاضر نرخ کمتری برای سفر در شهرهایی مانند مشهد یا شمال کشور فراهم کنند، این اقدام باید برای همه آژانس‌های مسافرتی فراهم باشد که بتوانند نرخ کمتری را برای مسافران ایرانی در نظر بگیرند و موجب برگشت سفر به سبد خانواده شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.