| کد خبر: 229812 |

ایران به عنوان تنها منشأ اسب کاسپین در جهان به ثبت رسید

از این پس اسب‌های پیش بنیادی کاسپین در جهان تنها با منشأ ایران به ثبت می رسند.

تین نیوز

مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین از تصویب سه درخواست اصلاح قوانین ثبت جهانی این نژاد خبر داد و گفت: از این پس اسب‌های پیش بنیادی کاسپین در جهان تنها با منشأ ایران به ثبت می رسند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، محمدجواد دهقان  با اشاره به اهمیت کسب سه مصوبه بین‌المللی برای اصلاح قوانین ثبت‌های اسبهای کاسپین ایران، اظهار کرد: با حمایت وزارت جهادکشاورزی، موسسه تحقیقات علوم دامی و تلاش تولیدکنندگان و متخصصان، سه درخواست برای اصلاح قوانین ثبت نژاد اسب‌های کاسپین همزمان با اواخر اسفند ماه سال گذشته در انجمن بین‌المللی حمایت از اسبهای کاسپین ایران تصویب شد.

وی افزود: با ثبت این مصوبه از این پس اسب‌های پیش بنیادی کاسپین تنها با منشأ ایران به ثبت می‌رسند و امکان ثبت آنها توسط کشورهای همسایه ایران از طریق قانون ثبت بین المللی وجود ندارد.

مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین در ادامه با اشاره به مزیت دیگر ثبت این مصوبه گفت: لزوم ارسال نمونه‌های فولیکول مو به دانشگاه تگزاس آمریکا و انجام تست ژنتیکی مقایسه اسب‌های کاسپین ایران با اسب‌های صادر شده (ancestry testing) از قوانین حذف و تنها تست انسان برای تایید والدین اسب ضروری است.

دهقان حذف قوانین محدودیت زمانی دو ساله برای ثبت اسب‌های ایران در تبارنامه بین المللی را از جمله مصوبات مربوط به حمایت از اسبهای کاسپین دانست و تصریح کرد: انجمن حفاظت از اسب کاسپین یک سازمان مردم نهاد و داوطلبانه است که با مجوز وزارت کشور در سطح ملی فعالیت دارد و دفتر مرکزی انجمن در پردیس مهریز مستقر شده و تاکنون بیش از ۹۰ نفر از تولیدکنندگان، مالکان، محققان، پژوهشگران و علاقه مندان به اسب کاسپین از سراسر کشور به عضویت آن درآمده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت و حفاظت از اسب کاسپین به عنوان یک سرمایه ملی و کمک به بقای آن و همچنین ترویج و توسعه بهره‌برداری از کاربردهای این نژاد ارزشمند ایرانی، مهمترین اهداف انجمن حمایت از اسبهای کاسپین است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری فارس
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.