اقتصاد گردشگری چیست؟
وبلاگ تین نیوز | به مجردی که گردشگران اقدام به مسافرت مینمایند مجموعهای از فعل و انفعالات اقتصادی شروع میشود. این فعالیت، عوامل گوناگون تولید را به خدمت گرفته و با طیف وسیعی از فعالیتها در ارتباط است. در این صنعت جاذبهها، تسهیلات و خدمات رفاهی به عنوان کالا به گردشگر عرضه شده و نیاز آنها به دیدار از منطقه و جاذبههای آن به عنوان تقاضا به شمار میرود (معصومی،1385). یعنی خروج گردشگر از منطقه به سوی سایر مناطق و کشورها به عنوان تقاضا برای کالاهای موجود در خارج از منطقه بوده و خروج ارز و پول را به دنبال خواهد داشت. ورود گردشگران به منطقه نیز به منزله
تزریقی است که بر اقتصاد آن منطقه منظور میگردد. به عبارتی خروج گردشگران از منطقه بسوی سایر نقاط، مشابه وارد کردن کالاهاست و در مورد کشورها و مناطقی که مورد بازدید قرار میگیرند، صادرات کالا مفهوم پیدا میکند (کیانمهر،1372).
با این تفاوت که در این صنعت مصرفکننده کالا (گردشگر) خود به منطقه ارائه دهندة کالا و خدمات مراجعه میکند به این دلیل پرداختها بر خلاف صادرات معمول کالا همواره همسو با جریان سفر گردشگران میباشد (صباغ کرمانی،1375).در حوزة اقتصاد گردشگری، میتوان پرسید كه چرا افراد مسافرت به مكان خاصی را به جای مكان دیگری انتخاب كرده، یا آنكه ترجیح میدهند به جای مسافرت در خانة خود باشند و یا اینكه چرا فردی تصمیم به مصرف (یا سرمایهگذاری) پول خود برای مسافرت میگیرد؟
مطالعاتی که تاکنون در رابطه با مفاهیم اقتصادی گردشگری صورت گرفته، بسیار نامتوازن است؛ به طوریکه اغلب پژوهشهای انجام شده، بر موضوعاتی نظیر تقاضای گردشگری، پیشبینی نوسانات تقاضا و اثرات تکاثری گردشگری بر سایر حوزههای اقتصادی، متمرکز بوده و میتوان گفت که از بررسی سایر ابعاد اقتصادی گردشگری، غفلت شده است. تقاضا و هزینههای گردشگری در بسیاری از مقاصد، مورد مطالعه قرار گرفته است. برخلاف ادبیات نسبتاً غنی که در مورد تقاضای گردشگری و روشهای مختلف پیشبینی آن، وجود دارد، به بعد عرضه، در مطالعات اقتصاد گردشگری، کمتر توجه شده است. پژوهشهایی
که در مورد ساختار تولید و ارائه خدمات گردشگری انجام گرفته، تا حدودی به بررسی عرضه محصولات و خدمات گردشگری پرداخته اند.
مطالعهی اقتصاد گردشگری به معنای بررسی موضوعاتی همچون تقاضا، بنگاهها و بازارها، وابستگیها و تعاملات بینالمللی آنها، عرضه و ساختارهای بازار، قیمتگذاری و محاسبه ارزش افزوده فعالیتهای گردشگری و بطور کلی مطالعه تمامی ابعاد، اثرات، نتایج و عوامل اقتصادی مؤثر بر صنعت گردشگری میباشد (استبلر و همکاران[1]،2010).
بنا به تعریف لاندبرگ اقتصاد گردشگری میزان مسافرتها و تبعات و اثرات اقتصادی آنها را اعم از مستقیم، غیرمستقیم و القایی مورد سنجش و اندازهگیری قرار میدهد (لاندبرگ،1383). آدریان بول نیز معتقد است که علم اقتصاد در بسیاری از حوزهها نقش ایفا میکند، بویژه در آنجا که لازم است اثرات اقتصادی و اقدامات مربوط به کنترل آثار گردشگری و نیروهای بازار که تقاضای گردشگران را به عرضه و کالاهای گردشگری، مرتبط میکنند مورد تحلیل قرار گیرند.
هم چنین، از یک طرف توجه به رابطه متقابل علم اقتصاد با جامعهشناسی، روانشناسی و جغرافیای گردشگری اهمیت دارد و از طرف دیگر، علم اقتصاد در برنامهریزی، مدیریت و بازاریابی سازمانها و مقصدهای سفر و گردشگری نقشی بر عهده دارد(بول[2]،1995). اقتصاد خرد نیز که شاخهای از علم اقتصاد است، به مطالعه ی نحوهی گزینش واحدهای خاص اقتصادی از جمله هتلها، متلها، رستورانها، خطوط هواپیمایی و دیگر بخشهای گردشگری میپردازد و اقتصاد کلان به مطالعه پدیدههای کلان مقیاس اجتماعی، بالاخص مخارج کل گردشگری، ضریب تکاثری و دیگر آثار کلان اقتصاد گردشگری میپردازد
(لاندبرگ،1383).
اقتصاددانان، گردشگری را از نظر عرضه و تقاضا، تراز پرداختها، مبادلات خارجی، اشتغال، درآمد ملی و آیندهنگری اقتصادی و سایر موضوعات مورد بررسی قرار میدهند (معصومی،1385) و عوامل گوناگونی نیز در میزان تاثیر گردشگری بر اقتصاد یک جامعه تأثیر دارند.
عمدهترین این عوامل عبارتند از:
کیفیت امکانات و جاذبههای گردشگری
میزان اشتغال خارجیان در مشاغل کلیدی صنعت گردشگری
میزان مدت از سال که جاذبهها آماده پاسخگویی به تقاضا برای بازدید هستند (درجه فصلی بودن گردشگری).
میزان ستانده از پرداختها و هزینهها برای گردشگری.
درصد مالکیت ملیتهای خارجی.
اندازه اقتصاد ملی در مقصد.
مشارکت دولت در تدارک زیرساختهای صنعت گردشگری و ایجاد انگیزه ها.
سطح توسعه جامعه مقصد.
مقدار مخارج گردشگری خارجی در مقصد (لی[3]، 1988).
ماخذ : فرزین ، محد رضا و نصیری، مهری (1392) اقتصاد و گردشگری، کانون هماهنگی دانش و صنعت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبایی
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.