| کد خبر: 214102 |

اروپا ناامید از کسب درآمد در فصل داغ گردشگری

صنعت گردشگری اروپا که ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی و همچنین ۱۵ درصد فرصت‌های شغلی کشورهای عضو این اتحادیه را به خود اختصاص می‌دهد، به دنبال شیوع کرونا متحمل خسارت‌های بسیاری شده و دست کم ۷۵ میلیون شغل در آستانه نابودی قرار گرفت است.

تین نیوز

صنعت گردشگری اروپا که ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی و همچنین ۱۵ درصد فرصت‌های شغلی کشورهای عضو این اتحادیه را به خود اختصاص می‌دهد، به دنبال شیوع کرونا متحمل خسارت‌های بسیاری شده و دست کم ۷۵ میلیون شغل در آستانه نابودی قرار گرفت است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، با وجود اینکه کشورهایی اروپایی به ویژه فرانسه و اسپانیا خود را آماده میزبانی از گردشگران دست به جیب از نقاط مختلف جهان از جمله از آمریکا و روسیه کرده بودند، اما شرایط کرونایی که از چند ماه پش محدودیت های سفر را بر قاره سبز و بسیاری دیگری از مناطق و کشورهای جهان تحمیل کرده است، باعث شد درآمدهای میلیارد دلاری صنعت گردشگری در تابستان جاری برای کشورهای این قاره به یک رویا تبدیل شود.

جاذبه‌های گردشگری اروپا بویژه در ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان، این قاره را به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در جهان تبدیل کرده است. از آنجایی که حیات میلیون‌ها شغل در اروپا به صنعت توریسم بستگی دارد، اتحادیه اروپا نگران تاثیرات شدید ویروس کرونا بر این صنعت است؛ بنابراین از اعضای خود خواسته تا برای تسهیل سفرهای گردشگری، مرزهای خود را بازگشایی کنند.

سازمان جهانی گردشگری (WTTC) در گزارش اخیر خود مبنی بر اثرات اقتصادی صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۰ میلادی، تاکید کرده که این صنعت سهم بسیار مهمی در شکوفایی مجدد اقتصادی اتحادیه اروپا پس از موفقیت در مبارزه با بیماری کرونا خواهد داشت.

به نقل از «تراول دیلی نیوز»، بر اساس این گزارش، گردشگری و جهانگردی در سال ۲۰۱۹، ایجاد ۳۳۰ میلیون فرصت شغلی را به دنبال داشت که سهم ۱۰.۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده است.

نقش این صنعت در اقتصاد ۲۰۱۹ اتحادیه اروپا، ۲۲.۵ میلیون شغل(۱۱ درصد کل نیروی کار اتحادیه اروپا) از این مجموع سهم گردشگری بوده و در حالی که اقتصاد کلی اتحادیه اروپا تنها ۱.۴ درصد رشد داشته، این صنعت تولید ناخالص داخلی یک هزار و ۳۱۹ میلیارد یورویی (۱۰ درصد کل اقتصاد اروپا) را به دنبال داشت که رشدی ۲.۳ درصدی را شامل می‌شود.

براین اساس، در رده‌های نخست بزرگترین اقتصادهای اتحادیه اروپا از نظر سهم صنعت توریسم و جهانگردی به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۹ میلادی، آلمان  با ۳۴۷ میلیارد دلار، ایتالیا ۲۶۰ میلیارد دلار، فرانسه  با ۲۲۹ میلیارد دلار و اسپانیا با ۱۹۸ میلیارد دلار قرار دارند.

 

۷۵ میلیون شغل مرتبط با گردشگری در معرض نابودی 

«گلوریا گوارا - Gloria Guevara» مدیرعامل سازمان جهانی گردشگری می‌گوید:  براساس تحلیل‌ها، بخش توریسم و جهانگردی در تقویت اقتصاد اتحادیه اروپا، ایجاد مشاغل جدید و بازگرداندن بازدیدکنندگان، تاثیر مثبت دومینوگونه‌ای در سراسر این قاره از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. به گفته او، در زمان حاضر، ۷۵ میلیون شغل مرتبط با گردشگری در سطح جهان در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

تصمیم جدی دولت‌ها برای احیای صنعت گردشگری

در مقابل این اظهارات، «پائولو جنتیلونی» کمسیر امور اقتصادی اتحادیه اروپا می‌گوید: پیام ما این است که امسال حتی در صورتی که تدابیر امنیتی و محدودیت ها برقرار باشد، در تابستان فصل گردشگری خواهیم داشت.

اروپا اگر چه متحمل خسارت‌های سنگینی در صنعت گردشگری خود در پی شیوع کرونا شده اما امیدوار است با بازگشایی مرزهای اروپایی، تابستانی پر رونق در این صنعت داشته باشد.

تارنمای خبری فرانسوی «باربانیوز» که اطلاعات مرتبط با صنعت گردشگری را منتشر می‌کند در گزارشی به قلم «مارون کلر -  Marion Keller» می‌نویسد: در حالی که برخی تصور می‌کردند همه اروپا بدون محدودیت برای این تابستان به راحتی قابل دستیابی است اما این گونه نیست. با این وجود، رزروها به سرعت باید انجام شود چرا که تعطیلات بزرگ به طور رسمی تا کمتر از دو هفته دیگر آغاز می‌شود. حتی اگر بیشتر فرانسوی‌ها ترجیح دهند در کشورشان بمانند اما برخی هنوز می‌خواهند از مرزها عبور کنند تا به اروپا بروند.

 

اسپانیا از جمله کشورهایی است که فرانسوی‌ها برای گذراندن تعطیلات تابستانی خود آنجا را ترجیح می دهند. سفر به این کشور امکان پذیر است. مرزهای بین دو کشور از ۲۱ ژوئن/ یکم تیر باز است و شهروندان فرانسوی نیاز به قرنطینه و محدودیت سفر ندارند. اما گردشگری بین‌المللی تا اول ژوئیه/ یازدهم تیر از سر گرفته نمی‌شود.

 

اما در پرتغال، موارد ابتلا به طرز خطرناکی در حال افزایش است؛ «آنتونیو کاستا» نخست وزیر پرتغال در روز ۲۵ ژوئن/ ۵ تیر  از تصمیم دولت برای قرنطینه مجدد ساکنان ۱۹ منطقه در حومه شمالی پایتخت خبر داد.

 

به نوشته این تارنمای خبری، کرواسی هم اگرچه مقصد مناسبی برای تعطیلات تابستانی است اما فرانسوی‌ها هم همانند ایتالیایی ها هنوز نمی‌توانند به این کشور سفر کنند. در کرواسی موارد کرونا در حال افزایش بوده و از این رو «آندری پلنکوویچ» نخست وزیر این کشور محدودیت در بازگشایی مرزها را اعلام کرده است. فقط مسافران برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان و اتریش مجاز به سفر به کرواسی هستند.

با این وجود، ایتالیا به عنوان یکی از مقاصد مورد علاقه فرانسوی‌ها برای تعطیلات تابستانی تصمیم به احیای گردشگری بین‌المللی خود گرفته است. این کشور در روز سوم ژوئن/۱۴ خرداد مرزهای خود را بازگشایی و در عین حال قرنطینه اجباری را برای اتباع خارج از اتحادیه اروپا هم لغو کرد.

در یونان هم مانند ایتالیا شاهد بهبود وضعیت بهداشتی هستیم. اگر چه پروازهای بین‌المللی در فرودگاه های آتن و «تسالونیکی» از سر گرفته شده اما محدودیت‌هایی را برای تعطیلات تابستانی اعمال خواهد شد. بنابراین تمامی مسافران کشورهای متاثر از ویروس کرونا اعم از  ایتالیا، اسپانیا، هلند و  سوئد تا سی ام ژوئن/ ۱۰ تیر در فرودگاه آتن مورد آزمایش قرار می‌گیرند. ساکنان «ایل دو فرانس» هم از این امر مستثنی نیستند.

«یورونیوز» فرانسوی هم با اشاره به برخی تدابیر کشورهایی از جمله بلژیک،  پرتغال و آلمان برای استفاده گردشگران از مناطق ساحلی نوشت: مناطق ساحلی در سراسر اروپا در حال آماده سازی برای هجوم گسترده گردشگران هستند که بسیاری از آنها مجبور شدند تا برنامه تعطیلات خود در خارج از کشور را لغو کنند.

روزنامه «لو پتی ژورنال» پاریس هم به تلاش بخش گردشگری پرتغال برای رونق بخشی به بازار داخلی خود اشاره کرد و نوشت: در این کشور، ۸.۷ در صد تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۱۹ از بخش گردشگری بود که بیش از صد هزار شغل در سراسر کشور را پشتیبانی کرد.

روزنامه «ون مینوت» فرانسه هم افزود: در آلمان، این هفته دو ایالت با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر پس از شیوع بیماری در یک کشتارگاه دوباره وارد قرنطینه شد.

اقدام‌های دولت‌ها برای کاهش تدریجی محدودیت‌ها در حالی است که با وجود باز شدن مرزهای اروپا به روی ۵۵ کشور جهان، در روزهای گذشته اعلام شد که کشورهایی مانند آمریکا، برزیل و روسیه در فهرست سیاه ممنوعیت ورود به اروپا قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از اتحادیه‌های ایتالیایی روز یکشنبه اعلام کرد که بستن مرزهای اروپایی به روی آمریکایی‌ها در این تابستان به دلیل شیوع ویروس کرونا می‌تواند ۱.۸ میلیارد یورو برای اقتصاد ایتالیا زیان به همراه داشته باشد. طبق داده‌های بانک ایتالیا به نقل از اتحادیه «کولدیرتی»، در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹، مسافران از ایالات متحده آمریکا ۱۲.۴ میلیون شب اقامت در طول تابستان در این کشور داشتند که غیبت آن‌ها در تابستان امسال، منجر به از دست دادن ۱.۸ میلیارد یورو در بخش گردشگری ایتالیا می‌شود.

طبق گزارش این اتحادیه، باید به این زیان مالی، غیبت مسافران از روسیه را هم اضافه کرد که در سال‌های اخیر شمارشان به طور مرتب در حال رشد بود. از سوی دیگر شمار گردشگران آلمانی و گردشگران شمال اروپا در ایتالیا با وجود باز شدن مرزها از دو هفته پیش، اندک گزارش شده است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید روی فهرستی از کشورهایی که می‌توانند مرزهای خود را به روی آن‌ها از تاریخ یک ژوئیه /۱۱ تیر باز کنند به توافق برسند. در فهرست اولیه که هنوز نهایی نشده، نام آمریکا و روسیه دیده نمی‌شود. این فهرست باید هر دو هفته یک بار با توجه به میزان ابتلا به ویروس کرونا در هر کشور به‌روزرسانی شود.

 

طبق گزارش اتحادیه کولدیرتی، غیبت گردشگران خارجی حتی توسط گردشگران داخل ایتالیا نیز جبران نمی‌شود چراکه تنها ۳۴ میلیون ایتالیایی تصمیم گرفته‌اند تابستان امسال دست کم برای چند روز به تعطیلات بروند در حالی که این رقم ۱۳ درصد کمتر از آمار سال گذشته است.

این اتحادیه تاکید می کند که ایتالیا در سال جاری مقصد ۹۳ درصد ایتالیایی ها در مقایسه با سال گذشته ۸۶ درصد مقصد تعطیلات است.

اروپایی ها باید در مورد فهرستی از کشورها توافق کنند که میزان آلودگی آنها با کووید-۱۹ باعث می شود آنها ایمن تلقی شوند، این امر به ساکنان آنها اجازه می دهد تا از اول ژوئیه/ ۱۱ تیر به اتحادیه اروپا بیایند. این فهرست، چین را هم شامل شرایطی می‌کند.

 

بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مرزهای خود را به روی کشورهای دیگر اروپایی در روزهای گذشته باز کرده‌اند اما برخی از آن‌ها از جمله فرانسه، یونان، جمهوری چک و هلند از مسافران بریتانیایی و کشورهایی که خطر ابتلا به ویروس کرونا در آن‌ها بیشتر است خواسته‌اند دو هفته خود را قرنطینه کنند.

دولت اسپانیا همچنین اعلام کرد که گردشگران بریتانیایی و دیگر کشورهای اروپایی از روز ۲۱ ژوئن/ یکم تیر بدون نیاز به هیچ قرنطینه‌ خاصی می‌توانند وارد این کشور شوند. مرزهای اسپانیا به استثنای مرز این کشور با پرتغال از این روز به روی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه شنگن باز شده است. بریتانیا نیز در این فهرست گنجانده شده و طبق نظر مقام‌های اسپانیایی کسی در بدو ورود به خاک این کشور قرنطینه نمی‌شود.

اسپانیا یکی از مقاصد مورد علاقه بریتانیایی ها برای گردشگری است. تنها در سال گذشته میلادی بیش از ۱۸ میلیون بریتانیایی از این کشور دیدین کردند. حدود ۴۰۰ هزار بریتانیایی در این کشور منزل مسکونی و ویلا دارند.  

در فرانسه هم، برج ایفل، مشهورترین نماد پایتخت فرانسه پس از سه ماه تعطیلی به دلیل همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ از روز بیست و پنجم ژوئن/۵ تیر بار دیگر به روی بازدیدکنندگان باز شد. کاخ ورسای، ‌ دیگر مکان پربازدید برای گردشگرانی که به پایتخت فرانسه سفر می‌کنند از روی ششم ژوئن/۱۷ خرداد درهای خود را به روی گردشگران باز کرد. این در حالی است که مسوولان موزه لوور اعلام کرده‌اند که از ششم ژوئیه/۱۶ تیر پذیرای علاقمندان به بازدید از این مکان پرجاذبه هستند.

برج کج پیزا، پمپی، الحمرا، کانال های ونیز، کلیسای سنت پیتر و کولوسئوم در ایتالیا، کانال های بروخه در بلژیک، صخره های موهر  ایرلند، متئورا وآکروپولیس یونان، ساگرادا فامیلیا در اسپانیا، شهر قدیمی تالین در استونی، تاور بریج در انگلستان، آبدره های نروژ، برج ایفل، کاخ ورسای و مونت سنت میشل فرانسه، شهر قدیمی پراگ در چک، کانال های آمستردام در هلند، شهر قدیمی دوبروونیک کرواسی، کلیسای سنت باسیل روسیه، دریاچه بلد در اسلوونی، ارتفاعات اسکاتلند و قلعه ویشوانشتاین آلمان از جمله جاذبه‌های گردشگری اروپا به شمار می‌روند اما این روزها رونقی  ندراند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.