| کد خبر: 198335 |

یا حسین‌ از تهران تا کربلا

راهپیمایی اربعین با حضور مردم و مسئولان ‌ برگزار شد.

تین نیوز

بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده از سوی ستاد مرکزی اربعین حسینی از ابتدای محرم تا ظهر روز گذشته سه‌میلیون‌و۴۶۱هزار‌و ۳۰۸ نفر برای شرکت در مراسم اربعین از کشور خارج شده‌اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرق، به گفته نماینده ستاد مردمی استقبال از زائران غیرایرانی از این میان آمار ورود زائران غیرایرانی در ماه صفر ۱۲۷هزارو ۵۲۱ نفر و مجموع محرم و صفر ۱۷۰هزارو ۶۱۹ نفر بوده است.

مسعود محمدی نماینده ستاد مردمی استقبال از زائران غیرایرانی روز گذشته اعلام کرد: در بدو ورود از زائران غیرایرانی استقبال خوبی انجام داده‌ایم و همچنین این را باید بگویم تمامی خدمات به زائران غیرایرانی رایگان بوده است.

او با بیان اینکه از سال ۹۵ فعالیت ما تا الان آغاز شده و در قالب ۹۸ تیم این فعالیت ادامه دارد، افزود: در همین راستا آمار رو به رشد و رو به افزایشی داشتیم و استقبال از زائران غیرایرانی همیشه مورد تکریم قرار گرفته است. در شش گذرگاه مرزی، شش ستاد مردمی مستقر کردیم و در استان کرمان و سیستان و بلوچستان که در سیستان و بلوچستان بالاترین میزان ورودی را در مرز میرجاوه داشتیم و در مرز پاکستان بالاترین آمار ورود را داشتیم و همچنین در مرز دوغارون در استان خراسان رضوی و در استان گیلان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و مرز میرجاوه و آستارا، بازرگان، جلفا ستادهای مردمی مستقر هستند.

محمدی ادامه داد: تمامی خدمات به زائران غیرایرانی در ایران رایگان بوده و بهترین نحوه اسکان و پذیرایی آنها انجام شده؛ از جمله دیگر اقدامات ما تأمین مترجم برای کاروان‌های زائران غیرایرانی در مکان‌های اسکان و مبادی ورودی و خروجی کشور بوده است.

از سال ۹۵ که اولین تجربه ما در پذیرایی زائران غیرایرانی بود ۴۵هزارو ۷۷۲ نفر وارد کشور شدند. اما آمار امسال ورود زائران غیرایرانی در ماه صفر ۱۲۷هزارو ۵۲۱ نفر و در مجموع محرم و صفر ۱۷۰هزارو ۶۱۹ نفر بوده است. البته این آمار احتمال دارد بیشتر هم شود چراکه افغانستانی‌ها رسم دارند تا سه روز بعد از اربعین هم به زیارت بروند.

۹۶ درصد زائران اربعین مرز زمینی را برای سفر انتخاب کردند

به گفته سردار کمال هادیانفر رئیس راهور ناجا بیش از 96 درصد زائران اربعین مرز زمینی را برای سفر خود انتخاب و از چهار مرز اصلی عبور کردند.

هادیانفر افزود: در مرز خسروی، چذابه و شلمچه تردد روان بوده و مشکلی نداشتیم ولی در مهران در برخی ساعات محور یک‌طرفه شده و مسیرهای جایگزین را مشخص کردیم؛ همچنین ۱۸۰ هزار زائر از مرز مهران وارد شدند و ۶۵ درصد افراد از وسایل نقلیه شخصی استفاده کردند.

20 میلیون اسکان و ۱۰۰ میلیون وعده غذایی برای زوار اربعین

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی کمیته مشارکت‌های مردمی اسکان و تغذیه اربعین از پنجم ماه صفر تا روز گذشته به ۲۰ میلیون نفر اسکان و قریب به صد میلیون وعده غذایی به زائران داده شده است.

علیرضا شیخانی نماینده کمیته مشارکت‌های مردمی اسکان و تغذیه روز شنبه در جلسه مشترک مانیتورینگ اربعین در وزارت کشور اظهار کرد: از نظر اسکان و تغذیه هیچ مشکلی برای زوار وجود ندارد و تمهیدات لازم اندیشیده شده است. این کمیته از سال ۹۰ شروع به فعالیت در رابطه با ساماندهی اسکان و پذیرایی زائران اربعین حسینی در عتبات مقدس عالیات کرده است. بنا بر دستور رهبر معظم انقلاب که این موضوع (خدمات به زائران) باید ساماندهی شود و همچنین در راستای حفظ شعائر دینی بر آن شدیم یک ساماندهی را در مواکب ایجاد کنیم.

او در ادامه با بیان اینکه تا الان بیش از دوهزارو 500 موکب در عراق و ایران در حال فعالیت هستند، افزود: از پنجم ماه صفر تا امروز به ۲۰ میلیون نفر اسکان و قریب به صد میلیون وعده غذایی، روزانه ۲۰ میلیون وعده غذایی، توزیع شده و در قالب سه وعده و میان‌وعده به زائران داده شده است.

انتقال پیکرهای ۷۷ فوتی مراسم اربعین به ایران

در مراسم اربعین امسال اما تعدادی از زائران به دلایل مختلف فوت کردند که پیکر آنها به کشور باز گردانده شد.

احمد محمدی‌فر سخنگوی ستاد اربعین از انتقال پیکرهای ۷۷نفری که در اربعین فوت شده بودند به ایران خبر داد و گفت : نیمی از این افراد به علت حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند و باقی این افراد بر اثر بیماری‌هایی مانند سکته فوت کردند. همان‌طور که قبلا هم گفته شد هزینه انتقال اجساد و دیه افراد فوت‌شده بر عهده بیمه است. بعد از اینکه اجساد دفن شدند به دلیل اینکه بیمه در همان‌جا گزارش‌های لازم را تهیه کرده است، فورا دیه متوفی  پرداخت می‌شود

.سخنگوی ستاد اربعین حسینی با اشاره به وضعیت درمانی افرادی که به بیمارستان‌های عراق مراجعه کردند، گفت: شرکت بیمه موظف بوده در بیمارستان‌های عراق نماینده داشته باشد تا اگر زائری دچار بیماری یا حادثه‌ای می‌شود هزینه را پرداخت کند و اگر زائری به بیمارستانی رفت و نماینده بیمه آنجا نبود فاکتور بگیرد و در ایران به بیمه مراجعه کند تا هزینه‌های درمانی را از بیمه بگیرد.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد اربعین حسینی پیش‌تر در مورد تعهدات شرکت بیمه مورد حساب ستاد اربعین گفته بود که بیمه متعهد شده تا برای اقدامات تروریستی و تصادف ۳۶۰ میلیون تومان و برای بیماری و بیمارستان تا سقف ۴۰ میلیون و برای فوت عادی ۴۰ میلیون تومان پرداخت کند.

متوسط سن زائران ایرانی اربعین امسال ۴۴ سال است

امسال متوسط سن زائران ایرانی اربعین ۴۴ سال بود. علی‌رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در این میان در بین زائران افراد مسن هم کم نبودند چنانکه مسن‌ترین زائر امسال ما در میان مردان محمد سنجری با ۱۰۷ سال و نیز مسن‌ترین در میان بانوان سکینه سواعدی با ۱۱۳ سال زائر حرم اباعبداله بودند. 

کوچک‌ترین زائر ما هم دو نوزاد یک‌ماهه به نام‌های علی عامری و زهراالسادات آژ هستند.رشیدیان در ادامه همچنین با بیان اینکه بیش از ۱۷۰ هزار خودرو براساس آمارها در پارکینگ‌های مرزی کشور هست، گفت: یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها بازگشت رانندگان و خستگی آنها و ترددشان در شلوغی جاده‌هاست که امید است زودتر بازگردند. هر چه جمعیت زائر بیشتر و زودتر- آن هم قبل از اتمام مراسم اربعین - بازگردند، می‌توان امیدوار بود از حجم ازدحام در جاده‌های کشور هم در روزهای آتی کاسته شود و زائران با ایمنی بیشتری به مقاصد خود بازگردند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.