| کد خبر: 154078 |

راه‌های شلوغ ایران در مسیر راهپیمایی اربعین

فردا اربعین حسینی است و از یکی دو هفته پیش، زائران ایرانی در تدارک سفر به عراق هستند تا در راهپیمایی اربعین شرکت کرده و عتبات عراق را زیارت کنند.

تین نیوز

فردا اربعین حسینی است و از یکی دو هفته پیش، زائران ایرانی در تدارک سفر به عراق هستند تا در راهپیمایی اربعین شرکت کرده و عتبات عراق را زیارت کنند.

با نگاهی به آمار سال‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲/۵میلیون نفر از کشورمان با شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل خود را به عراق رسانده و در پیاده‌روی اربعین در جاده ۸۰ کیلومتری نجف به کربلا شرکت کنند. تا لحظه نوشته شدن این گزارش، برای بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر، روادید ورود به عراق صادر شده است. بار اصلی حمل‌ونقل زائران عتبات بر دوش حمل‌ونقل جاده‌ای است و به گفته مسئولان، ۶۰ درصد این سفرها در جاده‌ها انجام می‌شود. برهمین اساس پایانه‌های مرزی شلمچه، چزابه، مهران و خسروی آماده حضور مسافران عراق هستند که در این بین، مرز مهران به دلیل نزدیک‌تر بودن به عراق با استقبال بیشتری از سوی زائران روبه‌رو است. حمل‌ونقل هوایی و ریلی نیز نقش مهمی در جابه‌جایی زائران عتبات دارند و بخشی از مسافران با هواپیما یا قطار به عراق سفر می‌کنند. برخلاف سال‌های گذشته، حمل‌ونقل دریایی، امسال سهمی در انتقال زائران اربعین به عتبات ندارد و به گفته مسئولان، درخواستی در این زمینه وجود نداشته است.

به گزارش گسترش‌تجارت، حمل‌ونقل هوایی از پرطرفدارترین شیوه‌ها برای سفر به عتبات است و هرسال یکی ۲ ماه مانده به ایام اربعین، فروش بلیت‌های هواپیما در مسیرهای مختلف منتهی به بغداد و نجف آغاز می‌شود. در این بین با توجه به افزایش تقاضا برای خرید بلیت، مانند هر بازار دیگری، احتمال شکل‌گیری بازار سیاه یا گرانفروشی وجود دارد، به همین دلیل هرسال در این روزها، سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای منتهی به بغداد و نجف را اعلام می‌کند. این کار اگرچه برخلاف سیاست فعلی سازمان هواپیمایی مبنی بر شناور بودن نرخ بلیت است اما به گفته مسئولان، با هدف نظارت و کنترل بازار و جلوگیری از تخلفات احتمالی انجام می‌شود.

در همین زمینه رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نرخ برخی پروازهای عتبات، ویژه ایام اربعین را اعلام کرد. براساس سخن او، نرخ بلیت تهران- نجف- تهران و تهران- بغداد- تهران، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نرخ بلیت مشهد- نجف- مشهد و مشهد- بغداد- مشهد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نرخ بلیت یکسره از مبدا تهران ۵۰۰ هزار تومان و نرخ بلیت یکسره از مشهد به دو مقصد نجف و بغداد، ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است. این نرخ‌ها ویژه ایام اربعین است که از ۱۳ تا ۲۲ آبان اعمال می‌شود. معرفی دفاتر مجاز فروش بلیت پروازهای اربعین، از دیگر اقدامات سازمان هواپیمایی در زمینه فروش بلیت پروازهای اربعین است که با هدف نظارت بر عملکرد دفاتر گردشگری و شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود. جعفرزاده از مسافران عتبات خواست بلیت را از مراکز اعلام شده به عنوان مراکز مجاز خریداری کنند. البته او این هشدار را هم به متخلفان داده که در صورت مشاهده فروش بلیت عتبات ازسوی سایت‌ها و مراکز غیرمجاز برخورد خواهد شد. به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، هرگونه فروش خارج از نرخ اعلام شده، تخلف به‌شمار رفته و در صورت درج شکایت مسافران در سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.cao.ir با آن برخورد خواهد شد.

 

هنوز بلیت هواپیما موجود است

فردا اربعین حسینی است و بسیاری برای حضور در آیین عزاداری این روز در بغداد و نجف و شرکت در راهپیمایی اربعین از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده و بلیت خریداری کرده‌اند با این حال اگر جزو کسانی هستید که هنوز بلیت هواپیما خریداری نکرده‌اید، نگران نباشید. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید هنوز بلیت هواپیما برای سفر به بغداد و نجف موجود است. مقصود اسعدی‌سامانی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته برخی پروازها به مقصد عتبات، حتی صندلی خالی هم داشته‌اند، به «گسترش‌تجارت» گفت: این مسئله موجب شده در برخی موارد، نرخ بلیت پرواز به پایین‌تر از نرخ مصوب رسیده و به نرخ ۵۸۰ هزار تومان به فروش برسد؛ بنابراین اخباری که درباره گرانفروشی بلیت هواپیما در آستانه اربعین به دلیل افزایش تقاضا، نادرست است. وی اضافه کرد: البته باز هم اگر مردم تخلفی در این زمینه مشاهده کردند باید ضمن خودداری از خرید بلیت، مسئله را به سازمان هواپیمایی کشوری یا انجمن شرکت‌های هواپیمایی اطلاع دهند. همان‌طور که سازمان هواپیمایی کشوری نیز پیش‌تر اعلام کرده بود، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز تایید می‌کند که سایت‌های اینترنتی مجاز به فروش بلیت اربعین نیستند و این تخلف نیز قابل پیگیری است. البته خرید بلیت پروازهای عتبات از سایت شرکت‌های هواپیمایی مشکلی ندارد. به عنوان نمونه شرکت ایران‌ایر امکان خرید اینترنتی بلیت‌های اربعین را برای مسافران فراهم کرده و زائران می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی www.ebooking.iranair.com بلیت تهیه کنند. همچنین امکان خرید بلیت‌های این شرکت در فرودگاه نجف نیز فراهم شده است.

 

۱۲ هزار اتوبوس در حال انتقال زائران

این روزها جاده‌های منتهی به مرزهای غربی کشور نیز شلوغ است و زائران زیادی تصمیم گرفته‌اند با اتوبوس یا خودروهای شخصی خود را به مرز عراق رسانده و از آنجا راهی عتبات شوند. به گفته مسئولان بیش از ۶۰ درصد سفرهای عتبات در ایام اربعین در جاده‌ها انجام می‌شود.

مانند سال‌های گذشته نرخ بلیت اتوبوس نیز در ایام اربعین ۲ برابر شده است و آنطور که رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشوری می‌گوید، این کار با هدف جبران زیان ناشی از خسارت شرکت‌های مسافربری بابت بازگشت یکسر خالی از سمت مرز غربی کشور است.

احمدرضا عامری با یادآوری اینکه در ایام اربعین حسینی، اتوبوس‌ها به صورت یکسر خالی از شهرهای مرزی با عراق برمی‌گردند، افزود: در سفرهای بازگشت زائران نیز اتوبوس‌ها از شهرهای مختلف به صورت یکسر خالی به سمت شهرهای مرزی سفر می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل شلوغی جاده‌ها، توقف‌های طولانی در مسیر عتبات به اتوبوس‌ها تحمیل می‌شود. عامری ادامه داد: یکی از هزینه‌های اتوبوس‌هایی که به مرز مهران می‌روند، پرداخت هزینه ورود و خروج به پارکینگ‌هایی است که شهرداری و سازمان‌های متولی ایجاد کرده‌اند و باید چنین هزینه‌هایی را نیز به نرخ تمام شده بلیت در این ایام اضافه کرد. به گفته وی، افزایش ۲ برابری نرخ بلیت با هماهنگی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور بوده است. این بلیت‌ها از ۹ آبان تا ۱۵ آبان به فروش رسیدند. مانند شرکت‌های هواپیمایی، بر عملکرد شرکت‌های مسافربری در زمینه فروش بلیت‌های عتبات ویژه اربعین از سوی سازمان راهداری و اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری نظارت و با گرانفروشی برخورد می‌شود.

براساس سخن رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری، نرخ بلیت در هر مسیر، در روزهای عادی هرچه باشد، در ایام اربعین ۲ برابر می‌شود. با توجه به این مسئله، درحال‌حاضر نرخ بلیت اتوبوس در مسیر تهران- مرز مهران برای اتوبوس وی‌آی‌پی ۱۲۸ هزار تومان و برای اتوبوس عادی ۷۶ هزار تومان است. البته مراجعه به سایت‌های رسمی فروش بلیت اتوبوس نشان می‌دهد در برخی شرکت‌ها بلیت اتوبوس ارزان‌تر از این قیمت‌ها نیز به فروش می‌رسد که این نرخ‌ها با توجه به نوع اتوبوس، متفاوت است. مسئولان می‌گویند امسال بیش از ۱۲ هزار اتوبوس با متوسط ظرفیت ۳۵ صندلی در سراسر کشور وظیفه انتقال زائران اربعین به مرز عراق را بر عهده دارند و بیشتر این سفرها به مقصد پایانه مهران انجام می‌شود. با توجه به استقبال بیشتر زائران از مرز مهران، پارکینگ‌هایی برای اتوبوس‌ها و خودروهای شخصی که به مرز مهران می‌روند، در نظر گرفته شده است. آنطور که مسئولان استانداری ایلام اعلام کرده‌اند، ۲ پارکینگ «اربعین» و «برکت» با مجموع مساحت ۳۰۰ هکتار در مرز مهران درنظر گرفته شده است. پارکینگ بزرگ اربعین با مساحت تقریبی ۲۷۰ هکتار در ورودی مهران، برای توقف خودروهای شخصی زائرانی است که قصد حضور در راهپیمایی اربعین را دارند و ظرفیت ۴۰ هزار خودرو سواری را دارد.

همچنین پارکینگ «برکت» با ۳۰ هکتار وسعت برای اتوبوس‌های برون‌شهری جانمایی شده و ظرفیت توقف ۴ هزار اتوبوس را دارد.

 

سفر ترکیبی ریلی- اتوبوسی به عراق

سفر ریلی به عتبات اگرچه هنوز به‌طور کامل محقق نشده اما از سال گذشته این امکان برای زائران عتبات فراهم شده که با ترکیبی از قطار و اتوبوس، به نوعی سفر ریلی به عتبات را نیز تجربه کنند زیرا بخش ۳۲ کیلومتری از مسیر مرز عراق تا بصره در خاک عراق هنوز راه‌آهن ندارد.

بر همین اساس قطار مسافران را تا مرز عراق منتقل کرده و از آنجا با اتوبوس به بصره منتقل می‌شوند و از بصره دوباره با قطار به کربلا خواهند رسید. براساس آنچه سیدحسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه‌آهن می‌گوید، از شهرهایی مانند مشهد، تهران و قم، قطار مسافران را به مرز عراق خواهد رساند. او با اشاره به راه‌اندازی قطار قم- کربلا در ایام اربعین به خبرنگاران گفت: قطار ترکیبی قم- کربلا از ۸ آبان حرکت خود را آغاز کرده و تا ۲۳ آبان به خدمات‌رسانی به زائران مشغول خواهد بود. آخرین قطار در این مسیر ۱۲ آبان قم را به مقصد عراق ترک کرده است و حرکت این قطار در مسیر بازگشت از ۲۰ آبان آغاز خواهد شد. نرخ بلیت قطار ترکیبی قم- کربلا با محاسبه نرخ بلیت اتوبوس شلمچه- بصره ۱۹۰ هزار تومان تعیین شده و به گفته مسئولان، بیشتر ظرفیت این قطار به هیات‌های مذهبی اختصاص یافته است. موسوی با اشاره به راه‌اندازی قطار خرمشهر- شلمچه برای نخستین بار اضافه کرد: این قطار ۲۴ ساعته و به طور رایگان حرکت می‌کند و با ۱۵۰ هزار صندلی و ۴۷۰ بار رفت و برگشت، زائران را به ایستگاه شلمچه منتقل می‌کند. به گفته وی، همچنین امسال برای ایام اربعین ۷۰ رفت و برگشت قطار در مسیرهای جنوب در نظر گرفته شده است که در مجموع با ۳۹ هزار و ۲۰۰صندلی، زائران را در مسیر اهواز تا شلمچه جابه‌جا خواهد کرد. شرکت راه‌آهن همچنین ۴۵ قطار فوق‌العاده با ظرفیت ۳۱ هزار و ۳۶۰صندلی را نیز برای خدمات‌رسانی در ایام اربعین امسال در نظر گرفته است.

 

جای خالی سفرهای دریایی در اربعین امسال

اگرچه در سال‌های گذشته حمل‌ونقل دریایی نیز در جابه‌جایی زائران عتبات سهم داشت و بخشی از زائران با استفاده از شناورهای مسافری، خود را از بندر خرمشهر به بصره می‌رساندند، اما مسئولان می‌گویند امسال سفر دریایی ویژه ایام اربعین در دستور کار نبوده است. محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه به مهر گفت: امسال به دلیل نبود تقاضا برای جابه‌جایی از سوی شرکت‌های کشتیرانی، جابه‌جایی زائران با کشتی انجام نشد. وی تسهیل تردد زائران از مرز زمینی را دلیل اصلی غیرفعال شدن مسیر حرکت زائران اربعین در امسال عنوان کرد. با این حال به گفته وی، اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در زمینه ایجاد امکانات و تسهیلات مناسب برای زائران عتبات، همکاری‌های لازم را با دیگر بخش‌ها داشته و در زمینه خدمات‌رسانی به زائران مسیرهای زمینی، اقدام کرده است.

 

جابه‌جایی ۲ میلیون زائر با ۴۲۴ هزار خودروی عمومی

آخرین وضعیت عبور زائران از مرزها را رضا نفیسی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» توضیح می‌دهد. نفیسی در بیان مجموع ترددکنندگان از پایانه‌های مرزی غزب کشور تا ساعت ۲۴ دوشنبه ۱۵ آبان گفت: تا این زمان، ۲ میلیون و ۲۱۴ هزار نفر از ۳ مرز شلمچه، مهران و چزابه عبور کرده‌اند که از این تعداد، یک میلیون و ۷۷۴ هزار نفر خروجی بوده و ۴۳۹ هزار نفر ورودی بوده‌اند. در این میان بیشترین تردد مربوط به مرز مهران بوده است. وی با بیان اینکه روز دوشنبه، ۷۴ هزار نفر از مرزها خارج و ۱۰۴ هزار نفر وارد شدند، گفت: در روزهای اخیر تعداد زائران ورودی بیشتر از خروجی‌ها شده و نشان می‌دهد افراد بیشتر در حال بازگشت هستند. نفیسی با بیان اینکه در مجموع حدود ۵۰ درصد زائران از ابتدای صفر تا امروز با ناوگان عمومی جاده‌ای جابه‌جا شده‌اند، ادامه داد: از ابتدای صفر حدود ۲۲ هزار اتوبوس، ۲ هزار و ۴۰۰ مینی‌بوس و حدود ۱۸ هزار سواری کرایه در ۳ مرز غربی تردد داشته و حدود ۵۰ درصد مسافران را جابه‌جا کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه تردد در مرزها از روز اربعین و چند روز بعد از آن بیشتر خواهد شد، گفت: حدود ۱۲ هزار اتوبوس برون‌شهری تجهیز کرده‌ایم که زائران را به شهرهای خود بازگردانند. در واقع امسال ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسی را برای جابه‌جایی زائران اربعین در نظر گرفته‌ایم.

 

 

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.