| کد خبر: 184505 |

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اعلام کرد:

◄ آغاز ساماندهی ساختاری در پایگاه میراث جهانی تخت جمشید

متأسفانه تصور غالب این است که میراث جهانی تخت جمشید فقط متعلق به سازمان میراث فرهنگی است و تنها این سازمان باید از آن حمایت کند، درحالی‌که اینجا میراث جهانی است که تنها متعلق به سازمان میراث فرهنگی و حتی تنها متعلق به ایران نیست

تین نیوز

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اعلام انعقاد تفاهم‌نامه‌ای حمایتی مابین بانک آینده و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، این تفاهم‌نامه را جدی‌ترین حمایتی خواند که تاکنون بخش خصوصی کشور از تخت جمشید داشته است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز حمید فدایی انعقاد این تفاهم‌نامه را سرآغاز راهی دانست که نتیجه آن اعتلای فرهنگ و گردشگری کشور است: متأسفانه تصور غالب این است که میراث جهانی تخت جمشید فقط متعلق به سازمان میراث فرهنگی است و تنها این سازمان باید از آن حمایت کند، درحالی‌که اینجا میراث جهانی است که تنها متعلق به سازمان میراث فرهنگی و حتی تنها متعلق به ایران نیست؛ کما اینکه یونسکو هم وقتی میراثی این‌چنینی به خطر می‌افتد ورود می‌کند.

به گفته او: ورود یک بانک به این حوزه تقویت این فرهنگ است که میراث‌های جهانی متعلق به همه ماست و همه برای حمایت و حفاظت از آن‌ها وظیفه و مسئولیت داریم می‌تواند نجات‌بخش این آثار باشد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: خوشبختانه در مورد میراث جهانی تخت جمشید، بانک آینده آغازگر این راه است و با توجه به سابقه و تجربه حمایتی مثبتی که این بانک به‌واسطه حمایت از موزه ملی در سازمان میراث فرهنگی دارد، اطمینان داریم که آینده روشنی در انتظار میراث جهانی تخت جمشید است.

فدایی افزود: ما برنامه‌ها و ایده‌های بسیار زیادی داریم که تنها به محوطه تختگاه تخت جمشید محدود نمی‌شود و با احتساب حریم‌های اول تا سوم حدود 120 هزار هکتار مساحت دارد که قطعاً اعتبارات مالی سازمان برای تحقق آن کفایت نمی‌کند و حامیان تنها گاهی کمک می‌کنند که ما تختگاه را سامان بدهیم چون اکثر مردم فقط از آن بازدید می‌کنند.

او درباره تفاهم‌نامه منعقدشده با بانک آینده گفت: این تفاهم‌نامه بسیار گسترده بوده و به‌طور عمومی بسته شده و در جهت این است که علاوه بر ساماندهی تختگاه و عرصه دور آن؛ گردشگری و آموزش را ارتقا دهیم که کار خیلی بزرگی است و بعد از ساماندهی‌های نوروز 98 آغاز می‌شود.

فدایی در خاتمه افزود: کاری با این وسعت هیچ‌وقت در تخت جمشید انجام نشده و این سطح حمایت از سوی یک بخش خصوصی وجود نداشته و این تفاهم‌نامه باعث می‌شود سایر بخش‌ها هم حساس شوند و نگاهشان را از اینکه این میراث متعلق به سازمان میراث فرهنگی است و صفر و تا صد مسئولیت و نگهداری‌اش وظیفه یک سازمان دولتی است، تغییر کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.