| کد خبر: 178583 |

بخشدار بخش مرکزی شهرستان سوادکوه:

◄ روستاییان سوادکوهی از قطار گردشگری منتفع می‌شوند

جمعیت بخش مرکزی شهرستان سوادکوه طبق سرشماری سال ۹۵، حدود ۲۲ هزار ۵۳۷ نفر است.

تین نیوز

بخشدار بخش مرکزی شهرستان سوادکوه، توسعه گردشگری را در صدر برنامه‌های نجات‌بخش اقتصاد روستاها عنوان کرد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از نیل‌نیوز، مازند نومه، محمد بوداغی مالی‌دره: در حال حاضر، قطار گردشگری دو روز در هفته از برخی روستاهای بخش مرکزی سوادکوه عبور می‌کند و در تلاش هستیم با ایجاد بازارچه‌های سنتی توسط دهیاری‌ها، روستائیان بتوانند به عرضه محصولات خود اعم از صنایع‌دستی و تولیدات کشاورزی و دامی بپردازند.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بخش را پویایی اقتصاد روستا در حیطه‌های زنبورداری، پرورش زالو، کشت گیاهان دارویی و توسعه گردشگری عنوان کرد و افزود: پویایی اقتصادی روستا انگیزه لازم را برای ماندن روستائیان ایجاد می‌کند و هم‌چنین، به مهاجرت معکوس منجر خواهد شد.

بخشدار بخش مرکزی سوادکوه، توسعه گردشگری را در صدر برنامه‌های نجات‌بخش اقتصاد روستاها دانست و افزود: در حال حاضر، قطار گردشگری دو روز در هفته از برخی روستاهای این بخش عبور می‌کند و در تلاش هستیم تا با ایجاد بازارچه‌های سنتی توسط دهیاری‌ها، روستاییان بتوانند به عرضه محصولات خود اعم از صنایع‌دستی و تولیدات کشاورزی و دامی بپردازند تا از عبور این قطار و حضور گردشگران انتفاع مادی برند.

این مسئول با تاکید بر حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست، یکی از جاذبه‌های شهرستان در حیطه گردشگری را طبیعت بکر منطقه، عنوان و تصریح کرد: هدف ما در گردشگری بیشتر در حوزه بوم‌گردی و انتفاع مالی ساکنان روستاها است. همچنین، در ساخت تاسیسات و امکانات گردشگری و رفاهی سعی داریم تا به منظر طبیعی و بومی آسیب نرسد و با شیوه‌های علمی کارها انجام پذیرد.

وی با اشاره به اسکان فصلی برخی ساکنان منطقه در روستاهای بخش، یکی از موارد مهم را مسائل امنیتی و حراست و مراقبت از عرصه و اعیان آن‌ها بیان کرد و پایش تصویری و نگهبان محله را ازجمله راهکارها برای حفظ امنیت، کاهش سطح تخلف و امکان پیگیری تخلف دانست و افزود: پایش تصویری حداقل ۵ مورد از مبادی ورودی اصلی روستاها در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال پایش مکانیزه در ورودی‌های اصلی به اتمام برسد.

بوداغی بابیان اینکه حیات‌وحش خط قرمز ما است، ارزش هر منطقه را به تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری آن منطقه دانست و افزود: برای حفظ حیات‌وحش در حال انجام هماهنگی‌هایی با محیط‌زیست هستیم تا جمعیت مدیریت روستایی در قالب یک تفاهم‌نامه با سازمان محیط‌زیست به کمک حیات‌وحش منطقه بیاید.

وی بابیان این‌که آلودگی رودخانه در مناطق بالادست فقط مربوط به بخش نبوده و تمام افرادی که در مسیر رودخانه از آن به نحوی استفاده می‌کنند، متضرر خواهند شد، بر حفظ رودخانه از انواع آلودگی‌ها تأکید کرد و افزود: در این راستا، توافق‌نامه‌ای میان امور آب و دهیاران و شوراهای روستاهای بخش منعقد شد تا دهیاران و شوراها به‌عنوان رابطان صیانت از رودخانه، برداشت غیرمجاز و آلودگی‌ها را گزارش دهند؛ چراکه این افراد با حضور مستمر در روستاها، قادر به رصد کامل محیط و عرصه‌های طبیعی هستند.

این مسئول یکی از مشکلات زیست‌محیطی رودخانه‌ها را وجود معادن شن و ماسه و استفاده از شیوه‌های سنتی در این معادن دانست و گفت: در طی بازدید از منطقه خطیر کوه، سرچشمه‌ها زلال است اما کم‌کم با حضور معادن کدورت آب بالا می‌رود؛ هرچند برخی از آن‌ها حوضچه‌هایی در نزدیک رودخانه برای ته‌نشینی کدروت آب‌دارند اما درنهایت آب به رودخانه واردشده و کدورت آب بالا می‌رود.

بوداغی ادامه داد: خاک سستی که به‌واسطه کار این معادن و شرکت‌ها، در کنار رودخانه دپو شده، با مرور زمان و بارندگی به رودخانه رفته و بستر آن را تغییر می‌دهد و ما را مجبور به لایروبی می‌کند، گل‌و‌لای قدرت تخریب آب را در مواقع سیل بالا می‌برد و هم‌چنین، بر روی زمین‌های کشاورزی نیز می‌نشیند و خاک حاصل‌خیز را می‌پوشاند و درنهایت هر چه آن‌ها منابع می‌برند، دولت باید هزینه کند؛ ضمن اینکه طبیعت نیز تغییریافته است.

بخشدار بخش مرکزی سوادکوه، عبور محور ترانزیتی تهران-شمال را یکی از ویژگی‌های خاص این بخش دانست و گفت: کوهستانی و برف‌گیر بودن منطقه، مدیریت این بخش را در مقایسه با مناطق جلگه‌ای متفاوت کرده و با توجه به این‌که عموما بار اضافی دیگر محورها، به‌ویژه عبور وسایل نقلیه سنگین، در تعطیلات و روزهای برفی به این محور هدایت می‌شود، مدیریت آن دشوارتر بوده و باوجود حمایت از سمت استان، اما این حمایت‌ها کافی نیست.

وی با اذعان بر وجود ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز، یکی از راهکارهای کاهش تخلف در این زمینه را اجرای طرح سیماک، عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح، علاوه بر کاهش تخلف‌ها، زمان صدور پروانه نیز به حداقل ممکن خواهد رسید و در حال حاضر، بستر برای اجرای این طرح در بخش آماده‌شده است و امیدواریم تا پایان سال این طرح به‌طور کامل اجرا شود.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان سوادکوه با تأکید بر ضرورت وجود دو خصلت مطالبه‌گری و نظارتی در مردم، خاطرنشان کرد: هرچند سازمان‌ها وظایف محوله را انجام می‌دهند اما پیگیری و مطالبه‌گری مردم موجب انجام کارهای بیش‌تری می‌شود و نقش نظارتی آن‌ها نیز موجب انجام بهتر امور خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.