| کد خبر: 166687 |

سال ۲۰۱۹ تعریف «موزه» تغییر خواهد کرد

رئیس کمیته بین‌المللی موزه‌شناسی «ایکوفوم» اظهار کرد: «آخرین تعریف موزه مربوط به سال ۲۰۰۷ میلادی است که در نظر داریم این تعریف را برای نشست سال ۲۰۱۹ در توکیو تغییر دهیم.»

تین نیوز

رئیس کمیته بین‌المللی موزه‌شناسی «ایکوفوم» اظهار کرد:  آخرین تعریف موزه مربوط به سال ۲۰۰۷ میلادی است که در نظر داریم این تعریف را برای نشست سال ۲۰۱۹ در توکیو تغییر دهیم.

به گزارش تین‌نیوز،  فرانسوا مِرِس تصریح کرد: «ارائه تعریف از موزه یک کار جمعی است و ایکوفوم با کمک بقیه اعضا و کمیته‌ها به این تعریف می‌رسد. وظیفه ایکوفوم این است که این حس و تفکر در بقیه ایجاد شود تا همه به این موضوع فکر کنند.

وی افزود: ایکوفوم سمپوزیوم‌های بسیاری در شهرهایی همچون پاریس، بوینس آیرس، ریو دوژانیرو و پکن برگزار کرده است و چند سمپوزیوم دیگر نیز در آمریکا و چند کشور دیگر برگزار خواهد شد تا به این تعریف جدید برسیم؛ اما در مجموع، محوری که به آن رسیده‌ایم در مورد نقش اجتماعی موزه‌ها و ارتباط آنها با جامعه است. شاید تا ۳۰ یا ۴۰ سال پیش، موزه را به‌عنوان یک فضای اجتماعی نمی‌دیدیم و این بُعد همیشه نادیده گرفته می‌شد.

به گزارش ایرنا، اما آنچه اکنون اهمیت دارد، چیزی است که موزه به مردم می‌دهد. این استاد دانشگاه سوربن پاریس ادامه داد: موزه‌های کلاسیک یا موزه‌های باستان‌شناسی مثل موزه دوران اسلامی، آبگینه یا ایران باستان در ایران بیشتر شیء‌محور هستند، اما در نظر داریم از آن شکل کلاسیک فاصله بگیریم و به نوعی آن را جامعه‌محور کنیم. در حقیقت ما باید به سه پرسش پاسخ دهیم: چه‌چیزی را می‌‌خواهیم حفظ کنیم، چه‌چیزی را می‌خواهیم به نسل‌های آینده بدهیم و چه‌چیزی را می‌خواهیم برای آنها باقی بگذاریم.

آیا این اشیاء هستند که می‌خواهیم آنها را به نسل بعد منتقل کنیم یا تفکر و ارزش‌های ما؟ شاید این دو متفاوت با یکدیگر به‌نظر برسند، اما در واقع یکی هستند و با این اوصاف تعریف جدید موزه‌ها تعریف وسیعی خواهد بود.

براساس این خبر، ایکوفوم بخش موزه‌شناسی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) است و قسمت فکری و تئوریک این کمیته جهانی محسوب می‌شود. این بخش بیشترین عضو فعال را در بین سایر بخش‌های ایکوم داشته و در بین آنها از نظر کمی و کیفی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.