| کد خبر: 146707 |

گشت و گذار سایبری؛

پیشنهادهایی برای آخرین سفرهای تابستانی

کم‌کم که هوا رو به خنک شدن می‌رود و فصل جذاب و پرهیجان تابستان به انتهای خود نزدیک می‌شود، گردشگری در طبیعت زیبای ایران پررنگ تر می شود.

تین نیوز
کم‌کم که هوا رو به خنک شدن می‌رود و فصل جذاب و پرهیجان تابستان به انتهای خود نزدیک می‌شود، گردشگری در طبیعت زیبای ایران پررنگ تر می شود.

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا وسیما؛ بخشی از آثار تاریخی و ثبت‌ شده ایران در فهرست یونسکو در شمال‌غربی ایران قرار گرفته است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم؛ برای سفرهای آخر تابستان این مناطق را انتخاب کنید چرا که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی را در این منطقه مشاهده خواهید کرد و می‌توانید از هوای معتدل و زیبایی‌های این مسیر نیز لذت ببرید.

سلطانیه، مجموعه تخت‌سلیمان، بیستون و مجموعه شیخ‌صفی و ... آثاری هستند که شما را به این مسیر طولانی و دور و دراز می‌کشانند.
گنبد سلطا نیه
اگر از تهران یا کرج راه افتاده‌اید، برای رسیدن به سلطانیه باید وارد آزادراه قزوین زنجان شوید. از تهران با ماشین خودتان این مسیر را تقریبا چهار ساعته طی خواهید کرد.
پیشنهادهایی برای آخرین سفرهای تابستانی
گنبد سلطانیه، پنجمین اثر ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید؛ این غول آجری 48/5 متری است که مجموعه آرامگاهی «الجایتو» یا همان «سلطان محمد خدابنده» هشتمین ایلخان مغول است. گفته ‌می‌شود قرار بوده بعد از اتمام ساخت گنبد الجایتو پیکر مطهر امام علی(ع) به اینجا منتقل شود‌ اما این طرح با مخالفت علمای عهد الجایتو روبه‌رو شد. بنای آرامگاه، یک عمارت هشت ضلعی است که گنبدی اناری شکل به قطر 25/5متر بالای آن قرار دارد. گنبد فیروزه‌ای را هشت مناره که در زمان ساخت، حدود 18متر بلندا داشته‌اند، دوره کرده‌اند.
عمارت تربت‌خانه که محلی برای عبادت بوده به ضلع جنوبی گنبد چسبیده است. تربت‌خانه مستطیل ‌شکل و آجری است و با تمام زیبایی‌هایش بعدا به مجموعه اضافه شده است. درست زیر آن سردابه‌ای قرار دارد که سال‌ها جسد سلطان را مخفی کرده بودند. علاوه بر خود مجموعه و موزه‌ آن، ارگ سلطنتی، آرامگاه ملاحسن و دستگاه چلپی اوغلی از دیگر بخش‌های دیدنی سلطانیه‌ است.
 
معبد داش کسن
یک اثر تاریخی تماشایی در نزدیکی سلطانیه، معبد «داش کسن» یا «سنگ بُران» است؛ با نقش دو اژدهای افسانه‌ای در نزدیکی آن. این معبد با شهر سلطانیه حدود 10 کیلومتر فاصله دارد.
پیشنهادهایی برای آخرین سفرهای تابستانی
بعضی قدمت این مجموعه را مربوط به دوره ساسانی و برخی هم مربوط به دوره ایلخانی می‌دانند.
 
غار کتل‌خور
یک اثر طبیعی تماشایی در محدوده سلطانیه، غار تماشایی کتل‌خور یا «کتله‌خور» است. گفته می‌شود قدمت این غار به 30 میلیون سال قبل برمی‌گردد. یکی از بلندترین غارهای ایران که 16 هزارمتر دالان و راهروی ثبت شده دارد.
پیشنهادهایی برای آخرین سفرهای تابستانی پیشنهادهایی برای آخرین سفرهای تابستانی
 
تخت‌سلیمان
مجموعه تخت سلیمان چهارمین اثر جهانی ایران است که در سال 1382در فهرست یونسکو ثبت شد. این مجموعه حدود 42 کیلومتر با شهر تکاب فاصله دارد و در نزدیکی روستای تازه‌کند نصرت‌آباد قرار دارد.
پیشنهادهایی برای آخرین سفرهای تابستانی
این مجموعه اگرچه آثاری از دوران هخامنشی و ماد هم دارد‌ اما شهرتش را مدیون بناهای دوران ساسانی یعنی آتشکده‌ آذرگشنسب و معبد آناهیتا‌ست. روبه‌روی آتشکده هم یک دریاچه با آب زلال و عمق تقریبا 112متری می‌بینید. بعد از تخت‌سلیمان کوه زندان سلیمان قرار دارد؛ کوهی مخروطی‌شکل و میان تهی. اهالی محل این کوه را به نام زندان دیو هم می‌شناسند.
 
بیستون
از تکاب برای رسیدن به بیستون می‌توانید یا مسیر دیواندره را انتخاب کنید یا مسیر بیجار را.
بیستون در تیر ‌ماه سال 1385 به‌عنوان هشتمین اثر جهانی ایران در فهرست میراث جهانی ثبت شد. در اینجا مجموعه تاریخی باستانی همراه با 23 اثر تاریخی همجوارش پذیرای شما خواهد بود. با ورود به مجموعه بیستون، لوح «روزتای آسیا» (کتیبه داریوش بزرگ) چشم را معطوف به‌خود می‌کند. این لوح یا سنگ‌نوشته بردامنه کوه بیستون قرار دارد که گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی دوره هخامنشیان است که شرح پیروزی داریوش بزرگ بر گئومات مغ و به بند کشیدن شورشیان را نشان می‌دهد.
 
پیشنهادهایی برای آخرین سفرهای تابستانی
مجسمه هرکول، نقش گودرز، غار شکارچیان، کاروانسرای صفوی، کاخ ایلخانی، پل ساسانی، نیایشگاه پارتی و... دیدگان‌تان را در این مجموعه تاریخی بی‌نظیر به سوی خود می‌کشاند. اگر بخواهید می‌توانید راه‌تان را کج کنید و بعد از نیم‌ساعت رانندگی به شهر کرمانشاه و همه آثار دیدنی آنجا برسید. معروف‌ترین اثر تاریخی کرمانشاه، طاق بستان است. برای رسیدن به اینجا کافی است پل ولایت را بیابید، سپس وارد بلوار چهارباغ شده و تا انتها مسیرتان را ادامه دهید، طاق‌های ساسانی، شبدیز و نقش اردشیر در مقابل‌تان است.
می‌توانید از بیستون به سمت قره‌کلیسا راهی شوید یا سفرتان را در کرمانشاه به انتها برسانید.
 
غار سهولان
غار سهولان هم یکی از دیدنی‌های مسیر ماست؛ یک غار آبی زیبا که می‌توانید در آنجا قایق‌سواری و پیاده‌روی کنید. از میاندوآب تا برای رسیدن به این غار باید حدود 50 کیلومتر رانندگی کنید؛ یعنی وارد جاده ارومیه شوید.
پیشنهادهایی برای آخرین سفرهای تابستانی
بهتر است برای بازدید از غار لباس‌های گرم‌تان را بپوشید، زیرا دمای داخل غار تقریبا سرد است. در نزدیک پارکینگ، فضایی برای برپا کردن چادر وجود دارد و سرویس بهداشتی و چند فروشگاه هم در دسترس است.
 
ارومیه
ارومیه مخصوصا در این فصل بسیار خنک است و یکی از شهرهای زیبا و تماشایی شمال‌غربی ایران محسوب می‌شود. برای شروع می‌توانید به تماشای بنای تاریخی سه‌گنبد، در محله «بازارباش» در خیابان استاد برزگر بروید. در محوطه بنای سه‌گنبد، تماشای موزه سنگ ارومیه را هم از دست ندهید، مخصوصا عکاسی در ورودی گنبد با آجرهای تراش‌خورده.
کلیسای حضرت مریم در خیابان خیام، کوچه کلیسا قرار دارد. این کلیسا از قدیمی‌ترین کلیساهای ارومیه است. برای تماشای این کلیسا باید از مسئولان آن اجازه بگیرید. البته این شهر کلیساهای دیگری هم دارد؛ چون زمانی جمعیت آشوری فراوانی در این شهر زندگی می‌کرده‌اند.
پیشنهادهایی برای آخرین سفرهای تابستانی
از خود شهر ارومیه، برای رسیدن به دریاچه باید به خیابان ولی‌عصر(عج) بروید و بعد به جاده دریا برسید. با اینکه روزبه‌روز این دریاچه شفابخش کوچک‌تر می‌شود، اما می‌توان تا ساحل نمکی رفت و قدمی زد و در میان گل ‌و لای شفا بخش آن چند ساعتی وقت گذراند.
 
کتیبه یا سنگ نگاره «خان‌تختی»
بعد از گشت و‌گذار در ارومیه، مقصد بعدی سلماس است. از ارومیه تا سلماس حدود 100 کیلومتر راه دارید. بیشتر آثار باستانی سلماس در زلزله سال 1309تخریب شد. با این حال در سلماس و اطراف آن امامزاده و کلیسا می‌توانید تماشا کنید.
پیشنهادهایی برای آخرین سفرهای تابستانی
مهم‌ترین دیدنی سلماس کتیبه یا سنگ نگاره «خان‌تختی» است؛ در روستایی به‌همین نام در راه ارومیه. از سلماس که حدود 20 کیلومتر در جاده ارومیه برانید به محوطه مقابل پله‌های منتهی به کتیبه می‌رسید. این کتیبه در دوره ساسانیان روی کوه‌های «پیرچاوش» کنده شده و شاپور اول را سوار بر اسب نشان دهد، درحالی‌که والرین رومی در مقابل او زانو زده.
 
 
آرامگاه سیدصدرالدین
حالا که تا اینجا آمده‌اید، حتما سری به دشت چالدران و مقبره شهدای چالدران بزنید. اگرچه آرامگاه شهدای جنگ چالدران در محوطه شیخ صفی اردبیلی قرار دارد‌ اما بعضی از شهدای این جنگ در همین دشت چالدران به خاک سپرده شدند، ازجمله سیدصدرالدین وزیر شاه‌اسماعیل صفوی.
پیشنهادهایی برای آخرین سفرهای تابستانی
 
مسجد کبود
یکی از دیدنی‌های تبریز «مسجد کبود» است که حدود 550 سال پیش در دوره مقتدرترین پادشاه آق‌قویونلوها در تبریز ساخته شد. این مسجد با آن کاشی‌های کبود و لاجوردی‌اش در یکی از زلزله‌های این شهر در 233 سال قبل به‌شدت تخریب شد. این مسجد بارها مرمت شده و می‌توانید با تهیه بلیت از آن بازدید کنید.
پیشنهادهایی برای آخرین سفرهای تابستانی
 
ائل‌گلی
نمی‌شود به تبریز رفت و به ائل‌گلی (شاه گلی) سر نزد؛ استخری بزرگ در جنوب شرقی شهر تبریز که با درختان کهنسال و کافه‌های مختلف از تفرجگاه‌های عمومی تبریز است. ساخت این مجموعه و عمارت وسط استخر را به پسر عباس میرزا نسبت می‌دهند و از حدود 100 سال قبل تبدیل به تفرجگاه عمومی مردم تبریز شده‌ است.
پیشنهادهایی برای آخرین سفرهای تابستانی
مقبره‌الشعرا، موزه مشروطه، موزه قاجار، بقعه صاحب‌الامر، برج آتش‌نشانی و تفرجگاه‌هایی مثل کوه عینالی یا «عینالی داغی» و آبگیر «گورو گول» در خارج از تبریز از دیگر دیدنی‌های مهم شهر تبریز هستند.
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.