| کد خبر: 267278 |

◄ بنزین فوق ارزان؛ مشوق فرسوده سواری!

دارنده تاکسی فرسوده یا مینی بوس فرسوده یا اتوبوس یا کامیون فرسوده تا وقتی هزینه بیش مصرفی اش را نمی پردازد چرا باید خودرو اش را اسقاط کند؟

تین نیوز

آیا تاکسی ای که بیش از فلان سال از عمرش گذشته فرسوده محسوب می شود؟ آیا تاکسی ای که هوا را می آلاید فرسوده محسوب می شود؟ آیا تاکسی ای که سوخت زیادی مصرف می کند فرسوده محسوب می شود؟

آیا تاکسی ای که آلودگی صوتی ایجاد می کند فرسوده محسوب می شود؟ آیا تاکسی ای که لاستیکش صاف است و رنگ و رو را باخته و آثار صافکاری بر بدنه دارد فرسوده محسوب می شود؟

آیا تاکسی ای که مدلش پایین است و مجهز به کولر نیست فرسوده محسوب می شود؟

به نظرم پاسخ همه این سوالات منفی است. تاکسی ای که خرجش از دخلش بیشتر باشد فرسوده محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:

 غارت منابع ملی؛ خودروها سالی ۷ میلیارد دلار بنزین اضافه می‌ سوزانند

تاکسی برای دارنده و راننده آن سرمایه  ای برای تامین زندگی و خانواده است. یک تاکسی را در نظر بگیرید که با همه عیوب بالا در شهر می چرخد. همین که مشاهده می کنیم راننده آن همچنان از آن استفاده می کند نشان از این دارد که این خودرو دارد روزی راننده و خانواده او را تامین می کند.

نشان از آن دارد که دخل تاکسی آن قدر است که بعد از کسر هزینه های سوخت و استهلاک و نگهداری، مبلغی هم برای خرج زندگی و خانواده راننده باقی می ماند.

نشان از آن دارد که با وجود همه این عیوب، مسافرانی در شهر پیدا می شوند که حاضر هستند از آن تاکسی استفاده کنند و برایش کرایه بپردازند. آن قدر که برای در آمد آقای راننده کفایت کند. در این صورت، راننده با طیب خاطر به استفاده از تاکسی ادامه می دهد و به هیچ طرح اسقاط خودرو فرسوده وقعی نمی گذارد.

نشان از آن دارد که هزینه های سوخت و استهلاک و نگهداری تاکسی با اقتصاد شوفر تاکسی متناسب است و او از پس این هزینه ها بر می آید. در این صورت، راننده با طیب خاطر به استفاده از تاکسی ادامه می دهد.

اما اگر مسافر به هر دلیلی ( از جمله عیوب بالا ) از سوار شدن بر این تاکسی امتناع کند، در آمد مفروض بالا برای راننده حاصل نمی شود . اگر این کاهش در آمد به حدی برسد که بعد از کسر هزینه ها ، در ته کیسه چیزی برای تامین خرج زندگی و خانواده باقی نماند ، احتمالا راننده در مورد وسیله ی امرار معاش خود تجدید نظر خواهد کرد. به دنبال وسیله دیگری خواهد گشت که رضایت مشتری را تامین کند. 

  اما اگر هزینه های سوخت و استهلاک و نگهداری آن قدر بالا برود که در آمد مسافر کشی کفاف خرج زندگی و خانواده را ندهد ، احتمالا راننده در مورد وسیله امرار معاش خود تجدید نظر خواهد کرد. به دنبال وسیله دیگری خواهد گشت که هزینه کمتری داشته باشد.

توضیح: تعریف بالا برای تاکسی فرسوده ، تنها در مورد وسائط نقلیه عمومی متعلق به بخش خصوصی مصداق دارد و می تواند تاکسی درون شهری ، تاکسی برون شهری ،تاکسی بار، ون، اتوبوس خصوصی را هم پوشش بدهد اما در مورد وسائط نقلیه متعلق به دولت/ شهرداری ها مصداق ندارد. یک اتوبوس متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی و یا یک خودرو دولتی ممکن است سال ها ضرر تولید کند و فرسوده باشد اما همچنان به کار گرفته شود.  

خودروی پر مصرف عامل هدر رفت بنزین و گازوئیل است. جلیل سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش با بیان اینکه خودروهای خارجی صدی ۳ تا ۴ و خودروهای داخلی صدی ۱۰ تا ۱۲ مصرف بنزین شان است، گفته است که اگر خودروهای داخلی، استاندارد بودند [i]، الان مصرف بنزین در کشور ۶۰ میلیون لیتر در روز بود و می توانستیم بیش از ۵۰ میلیون لیتر در روز، بنزین صادر کنیم[ii]. به گزارش تین نیوز[iii]، آمار نشان می دهد که خودروهای داخلی روزانه بیش از ۴۰ میلیون لیتر بنزین بیشتری مصرف می کنند.

علی رغم درستی و اهمیت گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش در مورد پر مصرف بودن خودرو های داخلی که شایسته توجه و بررسی و چاره جویی جدی است، اما باید توجه داشت که سهم خودرو فرسوده در اضافه مصرف بنزین و گازوئیل خیلی بیش از خودرو نو داخلی است، حتی اگر نرخ مصرفش چند برابر مشابه خارجی باشد. نگاهی به آمار خودرو های فرسوده نشان می دهد که تعداد آنها قابل چشم پوشی نیست و سهم زیادی ( 37 درصد) از مجموع خودرو های در حال تردد را شامل می شوند[iv].

جدول مصرف سوخت

جدول بالا از حضور بیش از 13 میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور حکایت دارد که 37 درصد از کل را شامل می شوند.

 

پس طبق اصل پارتو (Pareto Principle) قبل از پرداختن به محصولات نو کارخانجات خودروسازی داخلی، اولویت با خودرو فرسوده است. چرا که به استناد گزارش تین نیوز [v] هر خودروی فرسوده تقریبا در روز 4.13 لیتر بنزین بیشتر از خودروی غیر فرسوده مصرف می کند.

تجربه نشان داده که همه طرح های از رده خارج کردن خودرو های فرسوده در دهه های اخیر با شکست کامل مواجه شده است. اما هر چند سال بر می گردیم به خانه اول و طرح نوسازی شکست خورده قبلی را از بایگانی در می آوریم تا شکست قبلی را تکرار کنیم. چرا که به ریشه تداوم استفاده از خودرو فرسوده نمی پردازیم. مشکل در تعریف خودرو فرسوده است که در بالا به آن اشاره شد: فرسوده به خودرویی می گویند که خرجش بیش از دخلش باشد.

دارنده تاکسی فرسوده یا مینی بوس فرسوده یا اتوبوس یا کامیون فرسوده ( با مصرف بالا) تا وقتی هزینه بیش مصرفی اش را نمی پردازد ( بنزین 65 سنتی را به سه سنت می خرد) چرا باید خودرو اش را اسقاط کند؟ کدام عاقلی تاکسی اش را که هنوز دخلش بر خرجش می چربد را رها می کند و می رود زیر بار قرض و قوله و وعده و وعید دولت و وزیر و وکیل و ستاد اسقاط؟ به همین دلیل است که مشاهده می کنیم به گفته رئیس انجمن مراکز اسقاط و باز یافت خودرو تا پایان آذر ماه جاری در مجموع ۵۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده است. این در حالی است که بر اساس مصوبه مجلس، سالانه باید ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شود. بنزین فوق ارزان مشوق فرسوده سواری است.

با توجه به زمزمه ورود خودرو برقی همچنین می شود پرسید که کدام عاقلی تاکسی فسیلی اش را که هنوز دخلش بر خرجش می چربد را رها می کند و میرود زیر بار قرض و قوله و وعده و وعید دولت و وزیر و وکیل و ستاد اسقاط برای خرید خودرو برقی؟ بنزین فوق ارزان یک مانع بزرگ برای ترویج خودرو برقی است.

اگر می خواهید دارنده خودروی فرسوده با رضایت کامل برای اسقاط خودرویش پیش قدم بشود باید کاری کنید که هزینه بیش مصرفی خودرویش چنان بر او گران بیاید که عطای آن را به لقایش ببخشد. 

مراجع:

[i] باید توجه داشت که هم خودرو با مصرف 4 درصد ( در هر صد کیلومتر) استاندارد است و هم خودرو با مصرف ده درصد. پر مصرف بودن یک چیز است و استاندارد نبودن چیز دیگر. 

[ii] منبع: تین نیوز / 1۴۰۲/۱۰/۳۰/  کد خبر: 267177 / غارت منابع ملی ؛ خودروها سالی ۷ میلیارد دلار بنزین اضافه می سوزانند.

[iii] مرجع بالا

[iv] همان مرجع بالا

[v] همان مراجع بالا

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی اکبر عادلی 0 0

    جناب سعید خان قصابیان بازهم به جاده خاکی زدی نمیدانم چرا چماق ضعف مدیریت و بی برنامه گی سیاست گذاران حمل و نقل کشور را می خواهی سر مردم بشکنی . برادر گرامی قیمت سوخت خودرو ها در کشور های وارد کننده نفت به دلیل نوسان قیمت نفت خام ، هزینه حمل ، تخلیه و بارگیری و سایر عوارض باید بیشتر از کشور های تولید کننده نفت باشد. جدا از سبد هزینه و درآمد خانوار های ایرانی و خارجی چرتکه را بردار و کلاه خود را قاضی کن ببین کجای حرفت اشتباه است.تولید کننده های نفت خام فقط هزینه استخراج دارند ، هزینه حمل داخلی و پالایش اما وارد کنندگان ، قیمت نفت خام + هزینه حمل دریایی + عوارض گمرکی + هزینه حمل به پالایشگاه + هزینه های پالایش + هزینه حمل داخلی و توزیع
    نمی خوام وارد جزئیات شوم که خیلی طولانی خواهد ‌ البته در ماهنامه صنعت حمل و نقل مفصل به این موضوع اشاره کرده ام. اما بیاد داشته باش کشور های خارجی مثل سیاست گذاران کشور ما بی گدار به آب نمی زنند. اگر می بینی سوخت گران است و یا هر چند گاهی قیمت بنزین و گازوئیل افزایش می یابد در عوض مدام فن آوری موتور ، آئرودینامیک بدنه و با استفاده از آلیاژهای سبک وزن خودرو ها را کم می کنند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. فن اوری خودروهای امروز کشور های در حال توسعه به نسبت دهه ۹۰ میلادی خیلی فرق کرده و مصرف سوخت آنها هم بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است یعنی کشور ها ، خودروی کم مصرف را در اختیار مردم قرار می‌دهند، هم آلایندگی را کم می کنند و هم اگر قیمت سوخت را افزایش می دهند بدون این که به اقتصاد خانوار ها لطمه ای وارد شود چون وقتی مصرف خودرواش ۸ لیر بوده حالا شده ۴ لیتر بنابراین اگر قیمت بنزین دوبرابر هم شود نسبت به گذشته در سبد هزینه اش اتفاقی نمی افتد. اما در کشور ما تفاوت سمند و یا پراید ۲۰ سال پیش با سمند و پراید نو درچراغ ها است ولی مصرف سوخت همان ۱۲ سال پیش است.شما پژو ۴۰۵ را از سال ۱۹۸۹ دارید استفاده می کنید. ایا نو و کهنه آن فرقی با هم دارند ؟ تاکسی هایی که موضوع انشای شما است داستان مفصل دارد با این چند کلمه جنابعالی نمی شودسطحی از آن گذر کرد‌. جناب قصابیان مسائل فنی و فن آوری را نمی شود بدون استدلال بپردازید. اجازه دهید مثال کوتاهی برای شما بزنم و از ادامه بحث صرفنظر کنم:
    من ماشین خودم را دوست دارم و نمی خواهم آن را تحویل اوراق چی دهم . اما می‌دانم که باید استاندارد های آلایندگی را رعایت کنم.پس اگر خودروی من جدای از صافکاری و لک وپیس بدنه در معاینه فنی ای که محیط زیست استاندارد آن را تدوین و اجرا می کند سربلند بیرون آمد کسی نمی تواند به دلیل مصرف سوخت زیاد مانع استفاده خودروام شود چون استاندارد آلایندگی مجاز بر اساس میزان مصرف سوخت تعیین شده توسط کارخانه سازنده است. در همین مراکز معاینه فنی ترمز، انحراف فرمان ، سامانه روشنایی و دیگر نکات فنی هم مورد ارزیابی قرار می گیرد. پس حتی اگر خودروی من سی سال هم داشته باشد (که در خارج هم دیده می شود) ولی در آزمون استاندارد ها قبول شده باشد .نمی توانید عنوان فرسوده را در مورد خودروی من بکار ببرد.
    مشخصات موتور و سامانه تزریق سوخت خودرو است که مصرف سوخت را تعیین می کند. وقتی موتور و سامانه سوخت رسان آن درست کار می کند ، بدنه فرسوده باشد یا نباشد تاثیری در افزایش مصرف سوخت نخواهد داشت مگر این که شیوه رانندگی غلط باشد.در این حالت هم ۵ درصد مصرف سوخت افزایش می یابد.
    اما درست می گوئید زمانی فرا می رسد که عمر هر وسیله نقلیه تمام و غیرقابل استفاده می شود. این درحالتی است که دولت و صنعت خود روسازی کشور توانایی پاسخگویی و تبدیل خودرو ها را با قیمت مناسب داشته باشد نه این که در کمتر از ۱۰ سال قیمت خودرو ها ۱۰ برابر شود و هر روز نوسان قیمت در جهت افزایش باشد و شما هم
    انتطار داشته باشید هم مردم خودرو را با این افزایش سرسام اور عوض کنند و هم تجویز کنید که دولت باید قیمت سوخت را افزایش دهد و خیلی جالب است که فن آوری خودرو ها رادر خارج مقایسه نمی کنید اما فریاد می زنید آهای دولت مردان چرا
    قیمت سوخت را افزایش نمی دهید‌
    ضمنا زحمت بکشید منبع ارایه امار خودرو های سالم و فرسوده ذکر کنید‌

    • سعید قصابیان 0 0

      جناب عادلی با سلام و احترام و تشکر از اظهار نظرتان
      منبع امار خودرو های سالم و فرسوده مقاله تین نیوز با عنوان " غارت منابع ملی؛ خودروها سالی ۷ میلیارد دلار بنزین اضافه می‌سوزانند" ( ‌۴۰۲/۱۰/۳۰ / کد خبر: 267177 ) است.