| کد خبر: 266060 |

◄ تحولات شگرف راه‌ آهن مسافری چین از 1993 تا 2023

سال 1993، سرعت متوسط قطارهای مسافری چین 48 کیلومتر بر ساعت بود که سبب از دست دادن سهم ریلی شد که در پنج مرحله با دوخطه کردن، برقی کردن و ارتقای خطوط سرعت حداکثر به 160 کیلومتر بر ساعت رسید.

تین نیوز

 

  • رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی " مهار تورم و رشد تولید " با اشاره به ضرورت تحول چنین فرمودند: ... ما نقاط معیوب داریم، بخش های ضعیف داریم، ضعف هایی داریم؛ این ضعف ها را باید شناسایی کنیم ... و در جای دیگر فرمودند: بعضی هستند دلسوز نظام، علاقه مند به نظام اسلامی و به انقلاب اما گاهی غفلت می کنند، برای اینکه یک حرکت خوب را، حرکت اصلاحی را انجام بدهند، بی دقتی می کنند و به نقاط قوت ضربه وارد می کنند، باید ملاحظه کرد که به نقاط قوت ضربه وارد نشود، برای اینکه خواسته ها و مطالبات بزرگ تحقق پیدا بکند، باید با مردم، با صاحبان فکر، با افکار عمومی مردم مطرح بشود.  (تین 254407)

-   سال 1993، سرعت متوسط قطارهای مسافری چین 48 کیلومتر بر ساعت بود که سبب از دست دادن سهم ریلی شد که در پنج مرحله با دوخطه کردن، برقی کردن و ارتقای خطوط سرعت حداکثر به 160 کیلومتر بر ساعت رسید ... . (تین 263687)

در نقشه راه آهن سریع السیر چین در سال 2023، اغلب خطوط اصلی سریع السیر به ویژه خط پکن شانگهای در کنار خطوط ارتقا یافته (برقی سرعت 200) احداث شده و قطارهای سریع السیر در آنها نیز تردد می نمایند. (مانند فرانسه ...، تین 240747)

سفارت چین در بلغارستان، گزارشی را در 20060930 با عنوان چین در حال برنامه ریزی جهشی پنج ساله در توسعه راه آهن است منتشر و با اشاره به موفقیت این کشور در اتصال راه آهن به مناطق مرتفع تبت به نقل از وزیر راه آهن چنین نوشته است:

... لیو ژیجون (Liu Zhijun) می گوید امیدوار است تا سال 2010، شبکه های راه آهن چین بتوانند 30 درصد بیشتر مسافر و 30 درصد بار بیشتر حمل کنند تا تقاضای سنگین برای حمل ونقل ریلی پاسخ داده شود. چین اکنون 75000 کیلومتر راه آهن دارد که 6500 کیلومتر آن در پنج سال گذشته ساخته شده است. اقتصاد چین به طور متوسط ​​با نرخ سالانه بیش از 9 درصد در حال توسعه بوده است، اما طول خطوط ریلی این کشور با سرعت بسیار کمتری رشد می کند و کمتر از 10 درصد در طی پنج سال افزایش می یابد. ما از 6 درصد راه آهن های جهان برای جابه جایی 23 درصد از کل مسافر و بار ریلی دنیا در سال استفاده کرده ایم. (http://bg.china-embassy.gov.cn)

-  برای افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی، چین به طور مداوم سرعت قطارهای مسافری و باری خود را افزایش داده است. از سال 1997، چین سرعت قطار خود را 5 بار افزایش داده و سرعت قطارهای مسافری را در 22100 کیلومتر از خطوط به 120 کیلومتر در ساعت، در 14000 کیلومتر به 160 و در 5370 کیلومتر به 200 کیلومتر در ساعت افزایش یافته است. قبل از افزایش سرعت، قطارهای چین با سرعت 60 کیلومتر در ساعت حرکت می کردند و پنجمین افزایش سرعت که در سال 2004 آغاز شد به تنهایی ظرفیت حمل ونقل مسافر و بار شبکه راه آهن چین را به ترتیب 19 و 15 درصد افزایش داد.

- هدف ششمین افزایش سرعت، که قرار است امسال (2006) انجام شود، گسترش مسیرهای سرعت 200 کیلومتر در ساعت به 6000 کیلومتر است. در پنج سال آینده، چین علاوه بر ایجاد خطوط اختصاصی برای قطارهای مسافربری، سرعت قطارهای مسافری را در 13000 کیلومتر دیگر از خطوط ریلی موجود به 200 افزایش خواهد داد. طبق آمار راه آهن چین، قطارهای مسافری تنها 2 میلیون و 400 هزار صندلی دارند اما روزانه بیش از 3 میلیون بلیت می فروشند (4 میلیون بلیت در اوج).

-  برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای حمل و نقل ریلی، برنامه ریزان راه آهن خواستار ساخت خطوط راه آهن مسافری پرسرعت و انتقال تمام حمل و نقل کالا به مسیرهای موجود شده اند. در سال 1999، چین شروع به ساخت اولین خط آهن مسافربری خود کرد. خط آهن 404 کیلومتری Qin-Shen در سال 2003 با سرعت طراحی شده 200 کیلومتر در ساعت به بهره برداری رسید (سپس به 250 ارتقا یافت). در پنج سال آینده، چین 9800 کیلومتر خطوط راه آهن مسافربری اختصاصی یا 50 درصد از خطوط جدید را خواهد ساخت. از 9800 کیلومتر خطوط مسافری اختصاصی، 5457 کیلومتر خطوط با سرعت بالای 300 خواهد بود.

- وزارت راه آهن اعلام کرده که به زودی ساخت یک خط ریلی اختصاصی 1318 کیلومتری با سرعت 350 کیلومتر در ساعت را آغاز خواهد کرد که پکن را تا سال 2010 به شانگهای متصل می کند و مدت سفر را از 14 ساعت فعلی به پنج ساعت می رساند.

برای تحول راه آهن باید ابتدا نقاط ضعف را شناسایی و با گام های مناسب مانند برقی و دوخطه آنها را رفع کنیم (تین 258622)

فایل پیوست اینجاست.

نقشه راه آهن چین

* کارشناس حمل و نقل

downloadFile آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اعلایی 9 4

    جناب مهندس قربانعلی بیک
    در این سرزمین سیاستگذاری ها بدست افراد دانا و توانا نیست بخاطر همین بزرگترین سوانح ریلی مثل سانحه سمنان و نیشابور توسط این مدیران بی لیاقت و پررو رقم خورد ...... مهندس نعمت زاده وزیر دولت قبل طی سخنان حکیمانه ای گفت باید مدیر توانا از خارج بیاوریم و در راس سازمانهای صنعتی بگذاریم
    دوستان شما سالها در بخش مسافری و کشش بودند و بعد از رسیدن به مدیریت جزبدبختی و فلاکت برای راه آهن و از بین بردن میراث مدیران قبلی راه آهن چیزی از خود باقی نگذاشتند و فقط بفکر پر کردن جیب خود و انباشت ثروت افسانه ای برای خود و اعضای باند بودند
    حالا شما مدیران چینی را با این افراد مقایسه می کنید واقعا چی میشه گفت .... دوست شما پورسید آقایی که بقول خودتان از کارشناسی در راه آهن بوده آیا جرئا دارد در مورد ثروتش توضیح دهد ... بهر حال اینها رسیدگی خواهد شد در دادگاه الهی
    با وجود این مدیران در سطح کشور شما انتظار چی دارید

    • ناشناس 1 2

      جناب قربانعلی بیک
      سیاست گذاری ها توسط مدیران کلان تصمیم گیری و ابلاغ می‌شود و پروژه هایی که شما دنبال آن هستید در ظل مدیریت کلان محقق می‌شود وگرنه شما تا صبح هم این روضه را بخوانید کسی به آن اهمیت نمی دهد

  • عباس قربانعلی بیک 5 0

    با سلام
    برای ساماندهی راه‌آهن بهتر است بجای اشخاص به پروژه‌ها بپردازیم
    مثلاً همین رویکرد چین در افزایش مرحله‌ای سرعت قطارها اگر در ایران انجام شود نتایج بهتری را با هزینه کمتری خواهیم گرفت