| کد خبر: 260072 |

◄ حذف ترانشیپ کالا در مرز ترکمنستان؛ خدمت به منفعت طلبان صنفی و به ضرر مردم منطقه

تعویض کشنده و تغییر نیمه یدک یک موضوع دیگری است و هیچ ارتباطی با ( ترانشیپمنت) یعنی اینکه کالاهای صادراتی به وسیله یک کامیون ایرانی تا گمرک خروجی حمل بشود و درمحوطه گمرک تخلیه بشود و در کامیون کشور مقابل بارگیری و ادامه حمل بدهد متفاوت است

تین نیوز

اخیرا نامه ای از طرف انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی به شماره ۱۷۳۸۱ و به تاریخ ۱۴۰۲/۵/۱۸ خطاب به شرکت های حمل و نقل بین المللی صادر شده است که در آن قید شده بنا به تصمیمات متخذه در جلسه ۱۴۰۲/۵/۴ در اداره کل راهداری و حمل و نقل خراسان رضوی از تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱ در پروسه حمل کالاهای صادراتی به کشور ترکمنستان (ترانشیپمنت ) یعنی تخلیه و بارگیری کالا در محوطه گمرک و تعویض نیمه یدک را ممنوع اعلام کرده اند.

ملاحظه می شود که دو سه نفر از افرادی که به نام تشکل صنفی منافع شخصی خود را می بینند تصمیم می گیرند در یک گمرک مرزی تخلیه و بارگیری کالا در آنجا را تعطیل کنند و عده زیادی از افراد مستضعف و محروم منطقه و روستائیانی که با کار در گمرک و تخلیه کامیون ها امرار معاش می کنند و خانواده های بسیار محروم در روستاهای اطراف لطف آباد را بیکار و در به در کنند.

بیشتر بخوانید:

حذف ترانشیپ کالا به ترکمنستان از اول آبان ماه امسال + سند

تعجب اینجاست که این تصمیمات به حساب اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده ای گذاشته می شود.

یعنی  آقای مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی  واقعا از این موضوعات بی اطلاع است و نمی داند که انجمن های صنفی و تشکل های مردم نهاد اجازه ندارند برای رزق و روزی مردم محروم و بی بضاعت یک منطقه تصمیماتی این چنینی بگیرند؟!

یعنی ایشان نمی داند در اخذ چنین تصمیم مهمی یعنی ممنوع کردن ترانشیپمنت و تخلیه و بارگیری در گمرک منطقه محروم و مستضعف نشینی مانند لطف آباد درگز باید از نماینده مردم این شهر  و از دستگاه های امنیتی ، معاونت های مختلف (اجتماعی و سیاسی امنیتی استانداری) و دیگر مقامات دولتی مرتبط دعوت به عمل آورند تا تبعات این چنین تصمیماتی را قبل از وقوع هرگونه تنش اجتماعی بررسی کنند ؟!!!

یادمان باشد تعویض کشنده و تغییر نیمه یدک یک موضوع دیگری است و هیچ ارتباطی با ( ترانشیپمنت) یعنی اینکه کالاهای صادراتی به وسیله یک کامیون ایرانی تا گمرک خروجی حمل بشود و درمحوطه گمرک تخلیه بشود و در کامیون کشور مقابل بارگیری و ادامه حمل بدهد متفاوت است و نباید هر دو را یکی دانست و به اسم ممنوعیت تعویض نیمه یدک ، نباید تخلیه و بارگیری را هم ممنوع کرد .

با این گونه  تصمیمات مردم منطقه را بیکار و آواره نکنید و موجب بروز تنش های اجتماعی نشوید و برای دولت هزینه نسازید .

البته مطمئنا مسئولان مربوطه و نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی و مسئولان فرمانداری و شورای تامین شهرستان و ده ها مقام مسئول با مراجعه شاکیان به آنها موارد را پیگیری و جلوی این گونه بی تدبیری های برخواسته از منفعت طلبی چند نفر به اسم انجمن صنفی وتشکل مردم نهاد را خواهند گرفت.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متولی رسمی این صنف است و مسئولیت مستقیم به عهده دارد و نباید به این افراد اجازه دهد با پنهان شدن در پشت القاب و اسامی تشکل ها و برای پیشبرد حفظ منافع شخصی خودشان این دستگاه حاکمیتی و نظام را درگیر تبعات  و تصمیمات خود نمایند.

نامه

نامه حمل یکسره به ترکمنستان

* فعال حمل و نقل جاده ای کالا

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدقاسم حسینی 1 0

    بنده بعنوان عضو هییت مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان عرض میکنم اتفاقا موضع ما آزاد بودن ترانسشیپمنت بودیم و هستیم و اتفاقا در جلسه مورد اشاره مواضع انجمن خراسان را اعلام کردیم که تاجر خارجی بدنبال بهترین نرخ است و ما برای از دست ندادن بازار ترانزیت میبایست شرکت ها را در انتخاب ترانسشیپمنت و یا حمل یکسره بعید آزاد گذاشت تا هرکدام توجیه دارد انجام شود و علت عدم مخالفت با حمل یکسره علیرغم هزینه بالاتر آن حمایت از ناوگان ایرانی است و آمادگی مصاحبه در این زمینه را داریم

  • محمد ازغدی 0 0

    سلام خذف ترانشیپمنت مورد تایید جامعه حمل و نقل ترانزیت میباشد و البته به شرط اینکه سازمان راهداری از طرف شرکتهای حمل و نقل بین المللی جهت ورود ماشین خارجی و خالی به کشور ایران برای حمل کالای صادراتی و ترانزیت قرار نگیرند چرا که شرکتهای حمل و نقل بین المللی نه تنها به فکر خود مالکین حمل و نقل نیستند بلکه از آنجاییکه ورود ماشین خارجی برای آنها سود بیشتری دارد قطعا به فکر منافع شخصی هستند لذا در نهایت همانگونه که کشور ترکمنستان اجازه ورود ماشین خالی به کشورش را نمیدهد از مسئولین انتظار داریم هوشیار باشند و به شرکتهای حمل و نقل اجازه ورود کامیون خارجی را ندهند محمد ازغدی دبیر کانون سراسری یخچالداران کشور

  • مهدی 0 1

    با عرض سلام خدمت شما بزرگوار عرض شودکه
    مگر در امور بیکاری مردم هم راننده و صنفش باید تاوان ان را بپردازند یا سازمان ها و ارگان های دیگر ؟؟
    جنابعالی مستحضر هستید ترانشیب وحمل نشدن مستقیم کالا چه ضرباتی را به حمل و‌نقل ترانزیت وارد کرده و ارز اوری به کشور در ترانشیب با حمل مستقیم تا چه اندازه تفاوت دارد ؟؟ ایا میشود که فقط با یک نگاه نقطه ای از نگاه ۳۶۰ درجه ای در امور غافل شد !!؟؟؟هر سازمان و‌ارگان دارای وظایف مشخص شده است .همچنین حمل ونقل یا گمرگ یا هر نهاد دیگری !!!
    و شما میدانید با توجه به خثارتی که همین سیستم ترانشیب به کشور و راننده گان و حمل ونقل زد چه تعدادی از این حرفه دست کشیدند بت اقساط سنگین ؟؟؟؟
    ایا آنزمان نهادی دیگر که بگوبد با این وضعیت ترانشیب چقدر صدمه به حمل ونقل جاده ای و‌فعالان ان زده ایم ؟؟؟
    در صورتی که اصلا ما توقع هم‌نداریم که مشکل صنف ما را نهادی دیگر چاره اندیشی کند !!!
    به همین شکل هم تاوان بیکاری را نیز نمیپسندیم وقابل قبول برای ما هم نبوده و نیست !!!
    اما نمی شود صنعتی دیگر را نابود کرد تا تعدادی حقشان ضایع نشود ،ان هم‌ ان تعدادی که حقشان ضایع میشود وبیکار می شوند کلی نهاد و سازمان دیگر است که وظایفشان کارافرینی برای این قشر محترم است !!!!

    • محسن متقین 0 0

      باسلام

      یکه نکته را باید مدنظر داشت وان اینکه
      چنانچه هدف از جلوگیری از ترانشیپ کالا همانطوریه اعلام شده حمایت از ناوگان داخلی شاغل در بخش ترانزیت باشد ،برای تحقق این امر بایستی می‌بایستی از تردد و ورود کامیون های خارجی با پلاک های ترکمنستان و و و بصورت کامیون خالی برای حمل کالا و تردد آن تا بندر عباس جلوگیری شود .

      وگرنه مسلما بارهایی که با قطع ترانشیپمنت قرار است کامیون ایرانی به مقصد ترکمنستان ، تاجیکستان قزاقستان و و و حمل کند نصیب کامیون های خارجی خواهد شد .

      سرمایه گذاری برای خرید کامیون های خارجی با قیمت های بسیار نازلتر توسط شهروندان ایرانی و با حمایت شرکتهای حمل ونقل بین آلمللی بسیار گسترش یافته است.

      با این وصف مسلما شائبه حذف ترانشیپ برای کمک به حمل مستقیم توسط کامیون های پلاک خارجی تقویت خواهد شد.

      اصل ۴۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران میگوید :

      هیچ کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

      ویاد آور میشوم

      اصل ۲۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
      هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.

      یعنی ما حق نداریم تصمیم بگیریم
      شغلی را تعطیل کنیم ،انحصار ایجاد کنیم و بگوییم این حق ماست چشمان مانع اشتغال ما هستید .شما تعطیل کنید تا ما بتوانیم شغل داشته باشیم .
      این خلاف قانون اساسی است .

  • احد صالحی 0 0

    با سلام. علی رغم اینکه نگرانی نگارنده از بیکاری افرادی که مشغول انجام عملیات تخلیه و بارگیری در ترمینالهای مرزی هستند را درک میکنم. ولی این روش چند دهه هست که منسوخ شده است، اگر قرار باشد به اسم اشتغال هر باری که از کشو ری عبور میکند، در مرزهای تخلیه و بارگیری شود، هزینه و زمان معطلی بسیار افزایش میباشد. ضمن اینکه کنوانسون تیر قطع میشود. و دوباره باید در نقطه شروع بعدی کارنه تیرجدید صادر و ادامه مسیر داد. کمااینکه کنوانسیونهای گمرکی نظیر تیر، در جهت تسهیل عبور و مرور از کشورها ابداع و مورد توافق کشورها قرار گرفته است.

    • ناشناس 0 0

      باز هم اصل موضوع مورد غفلت قرار گرفت .چه کسی میگوید حمل یکسره را تعطیل کنید؟! چه کسی گفت مانع اجرای مفاد کنوانسیون تیر شوید ؟!
      یعنی وجود تخلیه وبارگیری در گمرکات باعث میشود شما نتوانید حمل یکسره داشته باشید ؟!
      اگر حمل یکسره مزایایی داشته باشد که مسلما صاحبان کالا آن را انتخاب میکنند . سرعت در انجام عملیات ،عدم آسیب دیدن کالا بدلیل عدم تخلیه در گمرک ،و دهها مزیت دیگر که در حمل مستقیم وجود دارد باید بتواند جایگاه خودش در در نوع حمل حفظ کند ،چرا بدنبال انحصار و بدنبال حذف دیگران و بارکردن اتوبان برای یک گروه خاص چانخصار طلب هستیم ؟!
      ما در خصوص آن عملیاتی که مستقیما تحت تاثیر تصمیمات کشور مقابل قرار دارد مکلف هستیم اقدامات متقابل را انجام دهیم .
      اما آیا هم اکنون ترکمنستان اجازه ورود کامیون خالی ایرانی را به کشورش برای حمل کالا به بندر عباس را میدهد؟!
      کامیون پلاک ترکمن بصورت خالی با اخذ مجوز تا بندرعباس تردد میکند تا بار ترانزیت رابه عشق آباد حمل کند .
      آیا تصمیم قطع ترانشیپ در گمرک منجر به افزایش حمل یکسره توسط کامیون های ایرانی خواهد شد یا تصمیم گیرندگان بدنبال هموار کردن شرایط حمل کالا ی ترانزیت توسط کامیون های پلاک خارجی از بنادر جنوبی هستند ؟!

    • محسن متقین 0 0

      با سلام
      آنچیزی که در نامه انجمن صنفی در خصوص موضوع مطروحه به چشم نمی‌آید و مورد غفلت واقع شده است کلمه (تبادل نیمه یدک )است .
      آیا فکر نمیکنید که این کار یعنی جلوگیری از تبادل نیمه یدک و تعویض کشنده خلاف رویه های بین آلمللی و تیر نیست؟!
      آیا چند شرکت حمل و نقل بین آلمللی بنام انجمن صنفی می‌توانند صورتجلسه ای خلاف مقررات وانهم با اتکاء به حضور در محل اداره کل راهداری وحمل نقل صادر کنند ومحدودیتی اینچنینی را ایجاد کنند ؟!
      وظیفه اداره کل راهداری در این خصوص چیست؟!
      وظیفه مدیریت کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری وحمل ونقل کشور در خصوص انطباق اینگونه رفتار ها با مقررات بین آلمللی و توافقات دوجانبه با کشور همجوار در این خصوص چه خواهد شد؟!