| کد خبر: 258235 |

◄ ملاحظات اقتصادی و راهبردی احداث راه آهن رشت آستارا

برای توسعه ترانزیت ریلی و تثبیت جایگاه ایران در نظم نوین منطقه ای و برای امکان پذیر ساختن حمل ارزان بار در شاخه غربی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب، توافقنامه احداث خط ریلی رشت آستارا امضا شده است.

تین نیوز

برای توسعه ترانزیت ریلی و تثبیت جایگاه ایران در نظم نوین منطقه ای و برای امکان پذیر ساختن حمل ارزان بار در شاخه غربی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب، توافقنامه احداث خط ریلی رشت آستارا امضا شده است.

هدف از این گزارش، تاملی مجدد در خصوصاحداث خط آهن مذکور و ارزیابی اثربخشی آن در دستیابی به اهداف اعلام شده است.

در این ارزیابی توجه به چند پرسش ابتدایی حائز اهمیت است:

(1) ارزش حال درآمدها و هزینه های این طرح برای کشور چقدر است؛

(2) فرصت ها و تهدیدهای احتمالی احداث این خط ریلی برای فعال کردن کریدور شمالی جنوبی مورد نظر چیست؟

(3) ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی احداث این خط ریلی کدام است؟

(4) آیا مسیرهای جایگزین دیگری برای این کریدور متصور است که بتوان بدون احداث خط ریلی رشت آستارا از آن بهره گرفت؟

نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که اولا با توجه به سقف بار قابل عبور از این مسیر، بازگشت سرمایه طرح 64 سال به طول می انجامد و عملا باز پرداخت اقساط وام دریافتی باید از محلی غیر از درآمدهای طرح پوشش داده شود؛ ثانیا مهمترین تهدید احداث این خط از نظر تعقیب راهبرد ترانزیت این است که موفقیت آن، هم وابسته به ارتقای زیرساخت های ریلی کشور آذربایجان است و هم وابسته به اراده سیاسی این کشور، که در وضع فعلی هر دو محل تردید است؛ چه بسا اگر همراهی کشور آذربایجان وجود داشته باشد، بدون احداث این خط و صرفا با بازگشایی مجدد خط ریلی جلفا نخجوان بتوان بار کشور روسیه را به هند منتقل کرد و بالعکس؛ ثالثا احداث خط ریلی رشت آستارا باعث تخریب های جبران ناپذیر در اراضی حاصل خیز شمال کشور می شود و مستلزم تملک اراضی تعداد زیادی بهره بردار خصوصی کوچک مقیاس و بعضا  تقسیم اراضی ایشان به قسمت های شمالی و جنوبی است؛ رابعا  مسیرهای جایگزینی وجود دارد که مسیر انتقال بار روسیه به هند را حدود 8 هزار کیلومتر نزدیکتر می کند و با وجود اینکه محدودیت زیرساختی تعیین کننده ای در بهره برداری از مسیرهای مذکور وجود ندارد، از آنها باری عبور نمی کند.

لذا به نظر می رسد ارتقای مسیرهای موجو در کریدور شمالی جنوبی می تواند در مقایسه با احداث راه آهن رشت آستارا که دارای مالحظات سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی قابل اعتنایی است، گزینه منطقی و مناسب تری باشد. یک نکته مغفول هم این است که حمل بار از مسیر دریایی علی رغم اینکه بیشتر طول می کشد، همچنان در مقایسه با مسیرهای ترکیبی ارزان تر و البته مطمئن تر است.

برای دریافت فایل کامل این گزارش روی عبارت اینجا کلیک کنید.

* کارشناس حمل و نقل

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدی 4 2

    حتی راه آهن اردبیل درآستانه افتتاحه تنها ۷۰کیلومتر باپایانه مرزی آستارا فاصله داره که نصف این جاده بزرگراه هم هست
    میتوان ازحمل و نقل ترکیبی برای انتقال بااستفاده کرد

  • ناشناس 4 1

    تخریب محیط زیست و جنگل، نبودمصالح زیرسازی درمنطقه،مکانیک سست خاک و هزینه بربودن آن، هزینه بالای تملک اراضی، جاابه فقط دریک مورد از معایب نصف مسیر باید پل زده بشه!!
    درآمدی هم که مشخص نیست از ترانزیت این مسیرعایدکشور بشود تا بشه وام اختصصاصی روسیه روجبران کند

  • سيدمرتضي ناصريان 1 5

    به نظرم اين گزارش بخشي از حقايق طرح را ديده و بخشي را نديده و در نتيجه به بيراهه رفته است

    • علی 0 0

      این گزارش کاملا علمی و منطقی نوشته شده.
      راه آهن رشت آستارا خیانت به مردم است.
      مسئولین ردیف یک رو گول زدنند با شعار سرمایه گذاری روسیه مجوزها رو گرفتند ولی رفتند قرض گرفتند از روسیه.
      سازمان بازرسی خوابه.
      ولی بالاخره بیدار میشه و دروغگویان را محاکمه خواهد کرد.
      ان شاء الله.

    • اکبر 0 0

      چرا مسئولین به نظر جامعه علمی توجهی ندارند و پاشونو تو یه کفش کردن که حتما از یه شرکت دلال روسی قرض بگیرن اون هم نه پول نقد کالا و خدمات.
      مگر این کالا و خدمات در کشور ایران تولید نمیشه؟

    • معین 0 0

      گزارش صحیح و دقیق است.
      چرا از پول نفت مردم باید حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان پیش پرداخت بدیم به شرکت دلال روسی تا اون شرکت کالا ووخدمات صادر کنه به ایران؟
      محل تامین ۶ هزار میلیارد تومان پول تملک زمین کشاورزان کجاست؟
      و ...

  • کارشناس ارشد عمران 4 1

    به دلایل زیادساخت راه آهن رشت-آستارا هیچ توجیه اقتصادی ندارد.
    نه مقداربارانتقالی درست هست نه میزان درآمدآن
    گذشته از این بفرض درست باشدزیرساخت این خط ریلی توان انتقال این بارروندارد
    تخریب محیط زیست و تملک اراضی بجای خود

  • حیدری 3 0

    شماهم دلت خوشه مگه به حرف کارشناس گوش میدند؟
    درطول تاریخ روسیه همواره در منافع ایران بوده
    اگه خواهان این راه آهن بودسرمایه گذاری میکرد نه اینکه وام بده

  • ناشناس 1 5

    این خبرگزاری مشکل داره با ایجاده 140 کبلومتر راه اهن در حالی که صدها کبلومتر راه اهن در ابن کشور بدون توجیه اقتصادی در کشور ساخته شدده یا در حال ساختند من جمله اردبیل و ......تمتمام اخبار منفی در مورد ابن راه اهن از خبرگزاری تین نیوز نشات میگیرند که زمین و ایمان را به هم دوخته مبادا این راه اهن ساخته شود

    • ناشناس 4 0

      اولافاصله رشت تا آستارا ۱۶۰کیلومتره نه ۱۴۰بعدش پایانه ریلی ۱۰کیلومتری غرب آستاراست.
      بعدش دراین راه آهن علاوه برعدم توجیه اقتصادی، تخریب محیط زیست،هزینه بالای تملک اراضی هم هست که پیامدهای جبران ناپذیری درپی داره

  • محمود 1 4

    هم اکنون راهن سراسری به خاوران تبریز رسیده تنها 29کیلومتر به ایستگاه مرکزی تبریز مانده که باتصال آن به جلفا و گشایش جلف ونخجوان راهن به ترکیه و اروپا وصل میشود

    • ناشناس 3 1

      تنهامسافت ۲۸کیلومتری ایستگاه خاوران توایستگاه موجود نیست این مسیر پیچیده گی های خاص وهزینه های کلان میخاد.

  • رامین صفایی 1 4

    اولآ هیچ مسیر جایگزینی که ۸۰۰۰کیلومتر کوتاهتر باشد وجود ندارد و این کارشناس امور حمل ونقل اشتباه محاسبه کرده و فراموش نکنیم که کل مسیر از دورترین نقطه جنوب کشور تا آستارا چیزی حدود ۲۰۰۰ کیلومتر است .
    در ثانی این کارشناس محترم چگونه و با چه معیاری محاسبه کرده که دوره بازگشت سرمایه ۶۴ سال به طول خواهد کشید ؟!

  • شهریار 0 1

    بسیار عالی هست، به شرطی که خود روسیه همهٔ هزینه‌هایش را بپردازد.

  • ناشناس 0 2

    به هر حال مسیر ارتباطی روسیه،هند،اروپا احتیاج به اجازه آذربایجان و ترکیه دارد حالا هر نقشه ای بکشین و قبول بکنین یا نکنین مهم نیست.