| کد خبر: 257382 |

◄ وزارت راه و شهرسازی: ساخت راه آهن رشت آستارا توجیه دارد/ کارشناسان: ندارد

وزارت راه و شهرسازی در آذر ماه سال گذشته در گزارشی به سازمان برنامه بودجه، نتیجه گیری کرده که با توجه با جمیع جهات و با پیش بینی ترافیک متداول داخلی و بار ترانزیت بر اساس مدل سازی های رایج مطالعاتی، احداث راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی داشته و در صورت تحقق بارهای برآورد شده اعلامی از طرف روسیه، توجیه پذیری طرح به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داشت.

تین نیوز

وزارت راه و شهرسازی در آذر ماه سال گذشته در گزارشی به سازمان برنامه بودجه، نتیجه گیری کرده که با توجه با جمیع جهات و با پیش بینی ترافیک متداول داخلی و بار ترانزیت بر اساس مدل سازی های رایج مطالعاتی، احداث راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی داشته و در صورت تحقق بارهای برآورد شده اعلامی از طرف روسیه، توجیه پذیری طرح به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داشت.

به گزارش تین نیوز، با این وجود، برخی کارشناسان همچنان بر این باورند که توجیه اقتصادی در پروژه های ملی برای حمل بار داخلی با ضرورت توجیه مالی در پروژه های کاملا ترانزیتی، متفاوت است.

محمد اسماعیل علیخانی در این زمینه در جمع متخصصان تین نیوز گفت: توجیه اقتصادی فقط در پروژه های با کارکرد ملی مورد پیدا می کند در صورتی که راه آهن رشت آستارا مصداق بارز یک محور ریلی کاملا ترانزیتی است و در پاسخ به تقاضای محتمل ترانزیتی ساخته می شود.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: وقتی در مطالعات توجیهی راه آهن ها صرفا با ملاحظه سود حاصله از حمل و نقل بار و مسافر  پروژه توجیه نمی شود، از مزیت راه آهن نسبت به راه شامل تقلیل کشته های جاده ای، تقلیل آلودگی هوا مربوط به تفاوت سوخت مصرفی در جاده  و ریل و تقلیل مصرف سوخت در شرایط انحراف بار از جاده به راه اهن  استفاده می شود.

او عنوان کرد: توضیح لازم آن که هزینه پروژه راه آهن صرفا با درآمد مستقیم جبران نمی شود و اگر این راه آهن ساخته نشود و بار و مسافر با جاده جابجا شود، کشور این خسارات را متحمل می شود.

به گزارش تین نیوز، علیخانی پیش از این نیز در یادداشتی که در این شبکه خبری منتشر شد، تاکید کرده بود: « هزینه پیمانکاری احداث این راه آهن یک خطه به طول حدود 160 کیلومتر با فهرست بهای پایه راهسازی سال1401 با اضافه پیشنهادی  پیمانکار حدود 15.3 همت، هزینه هر کیلومتر حدود 96 میلیارد تومان و با فرض نرخ دلار 31 هزار تومان در آخر سال 1400 هزینه اولیه احداث هر کیلومتر این راه آهن یک خطه بیش از سه میلیون دلار  است که با ملاحظه هزینه های دیده نشده مانند بیمه کارفرما، مالیات ارزش افزوده و خرید و تملک اراضی بسته به شرایط به چهار الی پنج میلیون دلار در  هر کیلومتر می رسد.

وی افزوده بود:  کف هزینه متعادل احداث یک راه آهن یک خطه در دشت حدود 500 هزار دلار است که با ملاحظه هزینه هایی مانند ابنیه خاص، پل های بزرگ رودخانه ای و جانبی مانند تملک و تصرف اراضی می تواند 1.5 برابر افزایش و به 750 هزار دلار در هر کیلومتر برسد

علیخانی عنوان کرده بود: هزینه های بیشتر از این توجیه مالی پروژه های ترانزیتی را مشکل  و چندین برابر شدن هزینه ها توجیه  آن را غیر ممکن می کند. لازم به توضیح است که در پروژه های ملی و با کارکرد داخلی در توجیه  احداث راه آهن ها مزیت های تقلیل تعداد: تصادفات جاده ای، مصرف سوخت و آلودگی هوا ناشی از انحراف بار از جاده به ریل مورد استفاده  قرار می گیرد. اعطای این امتیاز به راه آهن های داخلی بدان معناست که درآمد یا کرایه دریافتی از این راه آهن ها کفاف استهلاک هزینه های آنها را نمی کند و کمبود درآمد راه آهن از منابع ملی تامین می شود. بدیهی است چنین  امتیازی را به حمل بار یک کشور دیگر ( بار ترانزیت) نمی توان اختصاص داد». 

به گزارش تین نیوز، این در حالی است که در بخشی از گزارش وزارت راه و شهرسازی در مورد توجیه مالی و اقتصادی راه آهن آستارا که روز گذشته در این شبکه خبری منتشر شد، آمده است: «.. با توجه به ظرفیت حمل و انتقال بار نیز از این مسیر، این طرح مهم و راهبردی با لحاظ تقاضا و ظرفیت مذکور، درآمدهای مستقیم حمل بار به تنهایی پاسخگوی هزینه های اجرایی دوره بهره برداری خواهد بود. همچنین درآمدها و منافع غیر مستقیم طرح نظیر کاهش سوانح، تصادفات، مصرف انرژی، آلاینده های زیست محیطی و کاهش هزینه نگهداری محورهای اصلی و بزرگراهی، به دلیل جذب بار انتقالی به شبکه ریلی در ارتقای شرایط اقتصادی طرح موثر است. خلاصه نتایج مطالعات مالی و اقتصادی طرح بر اساس میزان تقاضای افق بهره برداری 6.8 میلیون تن بار، در جدول شماره 2 ( جدول پیوست) ارایه شده است».

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد اسمعیل علیخانی 0 1

    با درود. به عنوان بک اصل بدیهی
    باید بدانیم که توجیه اقتصادی فقط
    برای پروژه های ملی بکار گرفته می شود. تقاضای این پروژه تقریبا صد درصد خارجی وترانزیتی است. پروژه
    باید توجیه مالی داشته باشد.
    بعید است مقامات محترم وزارت ندانند

  • ناشناس 2 1

    تحلیلگرانی که بعد از نگرانی رسمی و خشم آمریکا بابت احداث این کریدور , هر روز مطلب می نویسند و احداث این کریدور را می کوبند نظرات این ها فاقد ارزش است این حجم از شلوغ کاری و هر روز تخریب اتفاقا اثبات می کند که ساخت این کریدور کار درستیه .

  • سعید 0 2

    سلام. آخه وزارت راه بر اساس کدوم عقل سلیم میخواد با طناب بارهای بر آورد شده اعلامی از طرف روس وارد چاه ساخت این راه آهن بشه؟
    اگه بارهای بر آورد شده اعلامی از طرف روس محقق نشد چه؟

  • محمد 1 0

    وقتی روسها فقط قرض میدن به ایران برای راه آهن رشت آستارا یعنی میدونن خبری از بار ترانزیتی نیست.
    آذربایجان عاشق روسیه و ایران نیست که بیاد هزینه کنه زیرساختشو ارتقاء بده.
    منتظر باشید بار بیاد.
    گیلان رو نابود کنید بر اساس یه سری وعده و فرضیه پوشالی.
    قطعا آمریکا خیلی خوشحال هم هست چون ایران پولشو داره هدر میکنه تا وابسته بشه به کشور آذربایجان.
    قطعا این پروژه توجیه نداره
    حالا یه شرکت روسی هم از روسیه وام بگیره کالا و خدمات صادر کنه به ایران بعد از پول نفت مردم قرض روسیه رو تسویه میکنیم!!!
    واقعا چطوری برای بیت المال پروژه تعریف میکنن کا هیچگونه بهره ای نخواهد داشت

  • ناشناس 0 0

    خوب بود

  • جباری 0 0

    سلام وزات شهر سازی ۳ماه دیگه سرما می رسه خاستم یاد آورد کنم محیط زیست گر خاستی آلودگی کاری بکنه شروع کنید زمستان نکید کامیون فرسوده هست کارخانه تعطیل کنید سواری فرسوده هست