| کد خبر: 257615 |

عدم سرمایه گذاری روسیه در را ه آهن رشت آستارا، غیر منطقی است؟

◄ سوابق مذاکرات دیپلماسی تا کلنگ زنی پروژه راه آهن رشت آستارا

کارشناس حوزه اقتصاد، پدافند غیرعامل و محیط زیست با شرح سوابق مذاکرات دیپلماسی تا کلنگ زنی پروژه راه آهن رشت آستارا این پرسش را مطرح کرد که آیا عدم سرمایه گذاری روسیه در راه آهن رشت آستارا، منطقی نیست؟

تین نیوز

کارشناس حوزه اقتصاد، پدافند غیرعامل و محیط زیست با شرح سوابق مذاکرات دیپلماسی تا کلنگ زنی پروژه راه آهن رشت آستارا این پرسش را مطرح کرد که آیا عدم سرمایه گذاری روسیه در راه آهن رشت آستارا، منطقی نیست؟

به گزارش تین نیوز ، محمدرضا حدادی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: مطابق بررسی های انجام شده از سال 2000 ، کشورهای اروپایی، ایران، هند، روسیه و جمهوری آذربایجان برای توسعه همکاری های ترانزیتی در حال مذاکره بوده اند که هدف اصلی آنها، کاهش هزینه انتقال بار روسیه و اروپا به هند و کشورهای جنوب شرق ایران از کریدورهای جنوبی شمالی از خاک ایران بوده است.

بیشتر بخوانید:

وی در ادامه خلاصه نتیجه این مذاکرات و مطالعات را به شرح زیر برشمرد:

  • کشورها با انجام مطالعات کارشناسی روی کریدورهای شمالی جنوبی در ایران، گزینه های جاده ای و ریلی را مورد مطالعه و در بخش ریلی که موضوع این گزارش است، هشت گذرگاه و مسیر ریلی در مرزهای شمالی ایران را مورد بررسی قرار دادند که این مرزها به ترتیب از شرق به غرب در مرز شمالی کشور ایران عبارتند از مرزهای سرخس، اینچه برون، بندر امیرآباد، بندر کاسپین، بندر انزلی، آستارا، جلفا، رازی.
  • کارشناسان هند و اروپا بلافاصله پس از بررسی های اولیه، از ادامه مذاکرات، جهت سرمایه گذاری برای احداث کریدور شمالی جنوبی جدید در ایران خارج شدند، چرا که از وجود کریدور شمالی جنوبی ریلی سرخس - بافق - بندر عباس به طول 1600 کیلومتر در ایران آگاه شده و مشاهده کردند این کریدور موجود، 8 تا 11 هزار کیلومتر مسیر فعلی دریایی انتقال بار اروپا و روسیه به هند و جنوب شرق و شرق ایران را کاهش می دهد، لذا همین کاهش مسیر برای آنها کفایت می کرد و منطقی بود که سرمایه گذاری جدیدی در ایران انجام ندهند و علاوه بر آن، برای عبور بارهای خرد نیز، مسیرهای جاده ای و ریلی شمالی جنوبی دیگری نیز در ایران وجود داشت و عملا از منظر هند و اروپا، سرمایه گذاری روی راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی نداشت.
  • کارشناسان و مدیران روسیه نیز با همان دلایل منطقی اروپایی ها و هندی ها، از سرمایه گذاری روی کریدورهای جدید شمالی جنوبی و پروژه جدید رشت آستارا خارج شدند ولی روابط دیپلماسی جهت ادامه جلسات را حفظ کردند.
  • صدور اعلامیه همکاری بین روسیه و آذربایجان با موضوع تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری در بخش ترانزیت در سال 2014
  • صدور اعلامیه همکاری بین روسیه و ایران با موضوع ترویج و حمایت متقابل از سرمایه گذاری در بخش ترانزیت در سال 2015
  • صدور اعلامیه همکاری باکو بین کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان در 9 سپتامبر 2022 با موضوع همکاری مشترک برای ترانزیت علی الخصوص در کریدور شمال جنوب در بخش راه آهن رشت آستارا

حدادی تاکید کرد: در واقعیت این بیانیه ها و اعلامیه ها، صرفا برد نمایشی و تبلیغاتی داشت چرا که هیچ گونه تعهدی برای هیچ یک از طرفین امضا کننده، ایجاد نمی کرد و از این بیانیه های صرفا اعلام دوستی، در بین دولت ها رواج دارد.

وی دلایل این امر را در اتفاقاتی ذکر کرد که فهرست آنها در ادامه آمده است:

  • در اواخر سال 2022 کشور آذربایجان با عدم همکاری و عدم سرمایه گذاری جهت ارتقای زیرساخت ریلی کشور خود، عملا از بیانیه باکو و همکاری در احداث راه آهن رشت آستارا خارج شد. مهمترین دلیل آذربایجان برای خروج از این بیانیه این بود که اگر سرمایه گذاری و هزینه ای هم بکنند و ظرفیت زیرساخت ریلی کشور خودشان را در مسیر عبور بار ترانزیت روسیه به ایران و سپس هند، ارتقا دهند، باز هم با توجه به این که ماموریت تامین منافع اسرائیل و امریکا را در منطقه، دنبال می کنند و بر سر کریدورها با ایران اختلاف نظر دارند و فقط حدود 450 کیلومتر مسیر ترانزیتی بار روسیه به ایران، از کل کشور آذربایجان عبور می کند و سود قابل توجهی از محل ترانزیت نصیبشان نمی شود، لذا مدیران و کارشناسان آذربایجان با توجه به صرف و صلاح منافع کشورشان، این سرمایه گذاری را انجام نداده و نخواهند داد(همچنین آگاهی کارشناسان این کشور، از وجود مسیرهای دور زدن آذربایجان برای عبور بار روسیه به هند از مسیر ایران(نظیر مسیر موجود از سرخس)، باعث شد، کشور آذربایجان از درآمد متعلق به مردمش، هیچ گونه پروژه جدیدی را در کشورش برای ارتقای زیرساخت ریلی برای عبور بار روسیه، تعریف و کلنگ زنی نکند).
  • تنظیم جلسه دیدار آقای پوتین با مقام معظم رهبری در خصوص ترانزیت و حمل و نقل و توسعه روابط بین کشورهای همسایه، که یکی از بهره برداری سیاسی موافقان اجرای طرح از این دیدار، این بود که با ابزار قدرتمند رسانه القا کنند که این پروژه مورد تاکید و دستور رهبر انقلاب است که تا حدودی موفق هم شده اند که حتی رسانه ملی، امام جمعه گیلان، استاندار گیلان، نمایندگان مجلس گیلان و مسئولان بدنه پیمانکاری وزارت راه شهرسازی در هر جلسه و مصاحبه ای، صحبت خود را با عبارت  « تاکید و دستور مقام معظم رهبری برای احداث راه آهن رشت آستارا»  شروع می کنند. در این شرایط تمام جنگ اجتماعی و تبعات اجتماعی و محیط زیستی این پروژه مستقیما متوجه مقام معظم رهبری خواهد بود. این در حالی است که مسئولان می دانند مقام معظم رهبری فقط سیاست های کلان همکاری با کشورهای همسایه و همسو و خطوط قرمز را مشخص می کند و اولویت بندی و اهمیت پروژه ها را به دولت واگذار کرده که متاسفانه تجربه تلخ گذشته در سایر پروژه ها در این پروژه نیز قطعا اتفاق خواهد افتاد که این عدم هوشمندی دولت جدید در تبلیغات گسترده جهت اخذ یک وام صادراتی از روسیه (قرض)، خود جای تامل دارد که در صورت ادامه این روند در آینده ای نزدیک، امکان خدشه به نظام وجود دارد.
  • با خروج کلیه کشورها و همچنین خروج کشور آذربایجان از سرمایه گذاری در راه آهن رشت آستارا، مذاکرت جهت ساخت راه آهن رشت آستارا فقط بین ایران و روسیه ادامه یافت و مسئولان ایرانی در تمام این سال ها با وعده های خلاف واقع از جمله وجود سرمایه گذار برای احداث راه آهن رشت آستارا و عدم نیاز به منابع داخلی کشور و عدم تحمیل بار مالی به دولت فعلی و دولت های آینده، مجوزهای لازم برای احداث پروژه راه اهن رشت آستارا را با همین وعده ها اخذ کرده اند (مطابق صحبت مهدی صفری، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دولت فعلی )

مدیر مهندسی پروژه های عمرانی، معدنی و پدافند غیرعامل و کارشناس حوزه اقتصاد، پدافند غیرعامل و محیط زیست  گفت: متاسفانه بر اساس وعده ها و فرضیات خلاف واقع از جمله وجود سرمایه گذار خارجی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل که جزو بدنه پیمانکاری وزارت راه شهرسازی است و تجارب تلخی در کلنگ زنی و رهاسازی پروژه های ریلی و غیرریلی در کشور دارد، موفق شد مجوز ساخت پروژه راه آهن رشت آستارا را بگیرد و اجرای پروژه را از محل درآمدهای نفتی مردم و همچنین قرض از روسیه، عملیاتی نماید.

حدادی افزود: از نظر کارشناسان و مدیران غیرذینفع در پروژه و اکثر کارشناسان و مدیران ذینفع در پروژه، احداث پروژه رشت آستارا فارغ از تهدیداتی که دارد از محل درآمدهای نفتی کشور، خطای راهبردی است و به صرف و صلاح کشور نیست و قطعا یک تهدید اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و محیط زیستی برای کشور محسوب می شود و باید متوقف شود.

او عنوان کرد: برای ترانزیت بار روسیه و اروپا به هند و کشورهای جنوب شرق آسیا باید از دیگر کریدورهای ترانزیتی شمالی جنوبی موجود در کشور استفاده شود و هیچ نیازی به احداث راه آهن رشت آستارا نیست.

حدادی گفت: متاسفانه بدون توجه به دیدگاه های جامعه علمی کشور، پروژه راه آهن رشت آستارا، کلنگ زنی شده است که یک خطای راهبردی برای دولت انقلابی آقای رئیسی محسوب می شود که ان شاء الله با تدابیری که مشاوران ایشان خواهند اندیشید، تصمیمات صحیح به نفع مردم اتخاذ شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی 2 0

    با سلام
    به نظر میرسه این نوشته بر اساس واقعیت های موجود و بدون تعصب کاذب نگارش شده است و قابل دفاع می باشد.

    • سجاد 1 0

      دقیق و صحیح.
      این آقای حدادی تحلیل های به روزی داره.
      اگر آقای حدادی الان وزیر راه بود همه برای این تحلیل ها به به و چه چه میکردند.
      الان احتمالا چون سمتی در وزارت راه نداره، لذا حرفهای تخصصی و راهبردی ایشان شنیده نمی‌شود.
      یا خودشان را به نشنیدن میزنند.
      منافع مردم مهمتر از هر چیز دیگری باید باشد.

  • ناشناس 1 0

    هیچ کشور عاقلی تمام تخم مرغ هایش را در یک سبد نمی چیند وقتی در مورد ایرانی صحبت می کنیم که قلب زمین است و اهمیت جغرافیایی فوق العاده در دنیا دارد و البته با آنگلوصهیون ها هم گلاویز است رعایت این نکته مهم تر هم می شود که همه تخم مرغ هایت را در یک سبد نچین حالا شما می گید کریدور سرخس بافق بندرعباس کافی است و بقیه کریدورهای شمال جنوب را نسازیم ؟! شما چه جور کارشناسی هستید که این مطلب ساده را هم متوجه نمی شید که ایده شما اجرا شود و این کریدور به هر علتی دچار مشکل شود آنوقت کلیت ایران از چنین کریدور مهمی حذف می شود مگر یک کشور عاقل و نرمال , دستش را زیر ساطور تنها یک کشور می دهد ؟ بعد شما چه جور کارشناسی هستید که این را هم نمی فهمید که خود ساخت ریل یعنی توسعه همه جانبه و بنیادین ؟ شما چه جور کارشناسی هستید که نمی دانید ایران دومین کشور پر همسایه جهان با 15 همسایس و پل مابین شرق آسیا , هند , پاکستان , حاشیه خلیج فارس و ... با روسیه و اروپاست و برای هر کدام از این طرف ها یکی از این کریدورهای شمال جنوب , جذابیت بیشتری دارد چه جوری کارشناسی گرفتید که مطالب اولیه را نمی دانید ؟ به عنوان مثال قزاق ها بخواهند بار غله به جنوب و سمت عربستان صادر کنند برای این ها بندرعباس جذاب تر است یا بندر بوشهر و بندر امام ؟ برای هندی ها بندر چابهار جذاب تر است یا بندرعباس ؟ پاکستان 230 میلیون نفری که ظرفیت های زیادی دارد و می شود حتی عملکرد دو بندر چابهار و گوآدر را هم به هم گره زد چگونه از کریدور سرخس بافق بندرعباس استفاده کند ؟! اگر شما این مسائل ابتدایی در حوزه ایی که ادعای کارشناسی در آن دارید را متوجه نیستید که انتظاری هم نیست که سایر اضلاع را هم ببینید مثلا اضلاع امنیتی نظامی یا سیاسی است . به شکل گسترده یا در بحث سیاسی اینکه هر چقدر منافع کشورها در یک منطقه بهم گره بخورد صلح و پیشرفت بیشتری وجود خواهد داشت الان افغانستان که قلب آسیاست و یا کشورهای آسیای میانه که هر کدام از این ها ظرفیت هایی هم دارند این ها محصور در خشکی هستند اگر با ریل شمال جنوب شرق ایران به بندر چابهار و اقیانوس برسند این ها دیگر هیچوقت نمی توانند منافع ما را تهدید کنند چون کسب سرمایه و راه تنفس شان دست ما خواهد بود یا جمهوری آذربایجان از همین کریدور شمال جنوب به درآمد مناسبی خواهد رسید که به حاکمانش کمک خواهد داد بهتر فکر کنند و دست از...در منطقه بردارند برنداشتند ما این کریدور را از جای دیگر عبور می دهیم بیشتر شیطنت بکنند ممکن است این بار مسیر تبریز خواجه ورزقان نوردوز ایروان را به سمت ساخت مسیری ریلی ببریم درواقع همین که ایده ابتدایی شما اجرا نشود کشور در هیچ شرایطی هم آچمز نخواهد شد و جای مانور خواهد داشت صحبت بسیار است فقط در مورد اثر تحریم شکنی این طرح بخواهیم حرف بزنیم کلی حرف می شود و همین فقره به تنهایی طرح را توجیه خواهد کرد اما ... شما آقای حدادیان که هر روز هم یک مطلب علیه ریل رشت آستارا کار می کنید از موضوعات اقتصادی , سیاسی و نظامی فوق العاده پایین است فوق العاده .

    • امیر 0 0

      به نظر بنده گزارشات تحلیلی این آقای حدادی با واقعیت ها همخوانی داره و تمام این اختلاف نظرهای جدی وجود داره.
      وقتی حرف کارشناسی و پاسخ نداری، چرا فقط توهین میکنی.
      در متن نوشته ۸ گذرگاه شمالی و جنوبی داریم و ایران قدرتمند است و نیازی به هدر دادن منابع مردم در کلنگ زنی پروژه جدید نیست.

    • احمد 0 0

      واقعا چرا مسئولین بر خلاف جامعه علمی کشور حرکت می‌کنند.
      به نظر بنده هم الان مشکل مردم عدم وجود ناوگان و تجهیزات است.
      قرض از روسیه برای کارهای بتن آرماتوری و پیمانکاری جدید به نفع مردم نیست.

    • ابوالفضل 0 0

      متن آقای حدادی کاملا تخصصی است و فهمش برای پیمانکار جماعت خیلی سخته.
      بجای پاسخ فقط توهین میکنید.
      مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشه.
      ۹۹.۹۹ درصد جامعه مخالفند که برای کلنگ زنی مسیرهای جدید برای ترانزیت بار یه کشور دیگه، بریم قرض کنیم. این موضوع الفبای دیپلماسی است که متاسفانه مشاوران دیپلماسی اقتصادی کشور تعطیل هستند

    • مریم 0 0

      گزارشات تحلیلی برای اصلاح نظر برخی مسئولین که سوابق و تجارب تلخی از آنها وحود دارد لازمه.
      تنها مسئولی که اسیر جنگ رسانه نشد و جرات کرد واقعیات راه آهن رشت آستارا را رسانه ای کند.
      رئیس محترم فراکسیون محیط زیست مجلس بود که متاسفانه ذینفعان این پروژه فقط با توهین جواب ایشان را دادند.
      زمین گیر شدن دولت انقلابی در این پروژه کاملا مشهوده .
      هنوز دیر نشده مسئولین باید بر اساس نظر جامعه علمی حرکت کنند.

    • رسول 0 0

      وقتی پاسخی نداری و فقط توهین میکنی یعنی خیلی فشار بهت اومده و احتمالا منافعت داره بخطر می افته.
      آقای حدادی اینهمه داره منطقی تحلیل میکنه، شما داری از کی دفاع میکنی معلوم نیست.

    • رضا رسولی 0 0

      با سلام و عرض ادب.
      فارق از مطالب بیان شده توسط یک کارشناس در این خصوص که بی ربط نیست.
      این سوال مطرح است این همه تخریب برای این که به عالم و آدم ثابت کنیم یک کار غلط درست است برای چیست.
      بزرگوار من وقتی مطالب منتقد این کارشناس را میخوانم یاد عزیزانی میوفتم که نقدشان در جهت منافع شخصی میباشد نه منافع ملی.
      بزرگواری که حتی از نگارش اسم و رسم و میزان سواد و تخصص خود امتناع میکنید.
      شما که کارشناس خبره در تمام مسائل هستید ، ابتدایی ترین موارد را بصورت وارونه البته که کپی شده بیان میکنید.
      کارشناس خبره مگر بیاد تمام منابع مملکت را کریدور بسازیم که این را بستند آن یکی را باز کنیم. این استدلال چیست؟؟؟
      بهتر نیست با دیپلماسی فعال مشکل کشور حل شود.
      شما اصلا از روابط اسرائیل با کشورهایی مثل آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان و ... خبر دارید.
      آخر چقدر منفعت طلبی و تخریب حرف منطقی.
      یاد فرق نداشتن ۲۰۶ با لنکروز افتادم.

    • محمد 0 0

      آقای ناشناس فرایندهای سرمایه گذاری دنیا این را طلب میکند که با یک راه میتوان کارهای مورد نظر را پیش برد . هزینه های سرمایه گذاری خیلی زیاد است .باید از زیرساختهای موجود با استفاده از توانمندیهای نرم افزاری و نهادسازی حداکثر استفاده را برد . اگر نیاز شد زیرساختهای بعدی در جوار یا به موازات ان در مسیرهای مختلف ساخته شود . در حوزه ترانزیت یک خط کافی خواهد بود

    • ناشناس 0 0

      دیگه این کارها قدیمی شده که یکی نظر مخالف بنویسه و یک نفر با ده تا اسم و ده تا کامنت مختلف بیاد آن نظر مخالف را بکوبه نظر این آقای حدادی چند 10 هزار کیلومتر با واقعیت ها از هر نظری فاصله دارد .

  • ناشناس 1 1

    بازهم صحبت از کلنگ زنی های بی پشتوانه است ایکاش در دوران ریاست جمهوری جناب رییسی پرونده این کلنگ زنی ها بسته شود و تا طرحی توجیه نشد اجرا نشود
    ایکاش....

  • امیر علی 0 0

    خدایی تحلیل های این آقای حدادی تکراری نیست. کپی برداری از حرف مسئولین نیست. این نگاه ارزش داره البته اگر گوش شنوایی باشه.

  • مهدی 0 0

    با درود
    بازهم صدای مخالفان منفعت طلب درآمد.
    مطلب نگارش شده توسط این دوست ناشناس، فقط خوشایند برخی ذینفعان حیف و میل بیت المال است.
    بزرگوار این که شما فرمودید تحلیل نبود بلکه دشمنی با مطالب آقای حدادی می باشد.
    امیدوارم شخصی نباشد.

  • فعال محیط زیست 1 0


    افرادی که به جای توجیه و بیان ادله کارشناسی، فقط توهین می کنند معلوم است که منافعشان به شدت به خطر افتاده و فقط به در و دیوار می کوبند.

    اگر حرف حسابی دارید خب بدون توهین بیان کنید تا چنانچه نکته ایی غافل مانده، بقیه هم متوجه شوند.

    امثال آقای مهدی صفری در تیم دولت که سوابق معلومی هم دارند، ۳۰ سال است که مسئول پروژه های اینچنینی هستند.

    پروزه های مبهم و بی سرنوشتی که فقط بیت المال را به باد می دهند.


    گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جائی نرسد فریاد است

  • فعال محیط زیست 1 0

    البته ما که راضی نبودیم.

    اما انگار در روسیه جنگ داخلی شروع شده.

    آقایونی که می خواستن مشکل عبور بار از آذربایجان رو حل کنن، بفرمایند برای روسیه هم یه فکر بکنن.

    هر چی نباشه، داریم ازشون یه وام سنگین می گیریم که جنگلهامون رو داغون کنیم. به نظرم بهتره تا جنگ جدی نشده، عجله کنیم، خدای نکرده وام از دستمون در نره.


    حالا