| کد خبر: 257534 |

◄ فهرست 18 اختلاف نظر موجود بین کارشناسان و مسئولان در پروژه راه‌ آهن رشت آستارا

یک کارشناس حوزه اقتصاد، پدافند غیرعامل و محیط زیست، 18 مورد اختلاف نظر جدی، بین نظر کارشناسان با وعده مسئولان، در پروژه راه‌ آهن رشت آستارا را که باعث می شود این پروژه غیرکارشناسی و غیرضروری در سال های اولیه بعد از کلنگ زنی، متوقف، یا ده ها سال دولت های بعدی را هم زمین گیر کند، برشمرد.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه اقتصاد، پدافند غیرعامل و محیط زیست،  18 مورد اختلاف نظر جدی، بین نظر کارشناسان با وعده مسئولان، در پروژه راه‌ آهن رشت آستارا را که باعث می شود این پروژه غیرکارشناسی و غیرضروری در سال های اولیه بعد از کلنگ زنی، متوقف، یا ده ها سال دولت های بعدی را هم زمین گیر کند، برشمرد.

به گزارش تین نیوز، محمد رضا حدادی در گفت و گو با خبرنگار ما تاکید کرد: مطابق بررسی های انجام شده، مهمترین دلیل توقف پروژه ها بعد از کلنگ زنی و یا طولانی شدن مدت اجرای پروژه های کشور و افزایش کسری بودجه و یا افزایش بدهی خارجی، عبارت است از تعریف پروژه های غیرکارشناسی، غیراقتصادی، غیراولویت دار و غیر ضروری در بدنه پیمانکاری دولت ها و وجود اختلاف نظرهای جدی بین جامعه علمی کشور با نظر برخی مسئولانی که صرفا به دنبال افزایش رقم قراردادهای پیمانکاری شرکت دولتی خود هستند.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: این اختلاف نظرها در پروژه راه آهن رشت آستارا به حدی جدی است که ضرورت دارد مسئولان از تجارب گذشته درس بیاموزند و به نظر متخصصان و کارشناسان حوزه حمل و نقل، اقتصاد، امنیت و محیط زیست کشور توجه ویژه نمایند و در اسرع وقت این پروژه را متوقف نمایند چرا که اگر این پروژه امسال متوقف شود خسارات آن کمتر است تا اینکه سال بعد، متوقف شود، تا در دولت انقلابی آقای رئیسی و دولت های بعدی در پروژه رشت آستارا، زمین گیر نشوند.

حدادی در ادامه  18 مورد اختلاف نظر جدی، بین نظر کارشناسان با وعده مسئولان را، در پروژه راه آهن رشت آستارا به شرح زیر برشمرد:

1- توجیه اقتصادی پروژه:

وعده مسئولان: ان شاء الله در صورت همکاری و هزینه کرد کشور آذربایجان و در صورت تحقق فرضیات، توجیه اقتصادی دارد.

نظر مشاوران: مطابق محاسبات و برآوردهای واقعی، توجیه اقتصادی ندارد.

2- برآورد منابع مورد نیاز برای ساخت پروژه:

وعده مسئولان در رسانه ها: ۲۰ همت

نظر مشاوران: قطعا بیش از ۷۰ همت(پیش بینی کارشناسی بیش از 100 همت)

3- مدت زمان ساخت پروژه با فرض حمایت همه جانبه از پروژه:

وعده مسئولان در رسانه ها:3 تا 4 سال(همواره کمتر از یک دوره ریاست جمهوری اعلام می شود صرفا جهت اخذ مجوز)

نظر مشاوران: در شرایط خیلی خوشبینانه، 10 سال و در شرایط خوشبینانه، ۱۵ سال و در شرایط واقع بینانه، بیش از 15 سال

4- میزان بار ترانزیت در افق طرح از این مسیر:

وعده مسئولان: ۱۵ تا 200 میلیون تن در سال(صرفا با هدف اخذ مجوزات لازم)

نظر مشاوران: حدود 1 تا 2 میلیون تن در سال با فرض همکاری کشور آذربایجان(وجود محدودیت زیرساخت ریلی در کشور آذربایجان که کشور واسط ایران و روسیه است و اعلام کرده که هیچ گونه ارتقای ظرفیت برای زیرساخت خود نخواهد داد) و همچنین حداکثر ظرفیت آزاد عبور بار ترانزیت از مسیر آستارا - رشت - قزوین - تهران - قم - بافق - بندرعباس در شرایط فعلی حدود یک میلیون تن می باشد و در برخی نقاط مسیر نیز تقاضا بیشتر از ظرفیت می باشد).

5- وضعیت زیرساخت ریلی کشور آذربایجان که کشور واسط است برای افزایش عبور بار ترانزیت:

نظر مسئولان: عدم اعلام نظر.

نظر مشاوران: حدود 1 میلیون تن در سال

6- وعده درآمدزایی پروژه:

وعده مسئولان با فرضیات بسیار دور از ذهن: اعلام اعداد 5 تا 20 میلیارد دلار در سال(صرفا جهت اخذ مجوزات و اولویت دار کردن پروژه)

نظر کارشناسان و متخصصان: در شرایط خوشبینانه 20 تا 40 میلیون دلار در سال(با فرض دادن باج به آذربایجان)

7- وضعیت مجاز بودن و معقول بودن اخذ وام صادراتی روسیه برای این پروژه:

نظر مسئولان: افزایش ۱۰ درصد ارزبری پروژه به ۷۰ درصد تا شرکت واسط روسی بتواند وام صادراتی را از روسیه بگیرد و با اخذ کارمزد و سودش، بازپرداخت وام از محل پول نفت مردم ایران انجام شود.

نظر مشاوران: وام صادراتی روسیه قابلیت استفاده در این پروژه که بیش از ۹۰ درصد آن ریالی است را ندارد. رساندن ۱۰ درصد به ۷۰ درصد با فساد و ضرر به منافع ملی همراه است و مجوزات وزارت صمت و مجلس را می خواهد.

وام صادراتی روسیه، صرفا برای پروژه های مورد نیاز مردم باید اخذ شود و نه برای پروژه های با اهدافی غیر از نیاز مردم. مجوز دولت به مجلس در سال 1394 برای این وام صادراتی(خط اعتباری 5 میلیارد دلاری)، صرفا برای تکمیل طرح های نیمه تمام بوده است و نه برای کلنگ زنی پروژه جدید و قطعا استفاده از این وام برای رشت آستارا خطای راهبردی است و مورد تایید نهادهای نظارتی نمی باشد.

8- مدت زمان بازپرداخت و تسویه قرض 1.6 میلیارد دلاری پروژه رشت آستارا به روسیه:

نظر مسئولان: نظری نداده اند(احتمالا دولت های بعدی خودشون باید محاسبه کنند و بستگی به توان فروش نفت کشور دارد).

نظر کارشناسان و مشاوران: در شرایط خوشبینانه و اگر به کشور آذربایجان باج دهیم حدود 40 تا 80 سال طول میکشد وام روسیه را تسویه کنیم.(فاصله آستارا تا بندر عباس 1700 کیلومتر – تعرفه بار ترانزیت، تن کیلومتری 2.5 سنت دلار – درآمد ترانزیت برای 1700 کیلومتری، می شود تنی 42.5 دلار و با فرض 40 درصد سود و 60 درصد هزینه های نگهداری خط، سوخت، نیرو انسانی و تعمیر و نگهداری ناوگان، سود هر تن بار ترانزیتی از آستارا تا بندرعباس می شود 17 دلار. برای ساده سازی فرض می کنیم سود هر تن بار ترانزتی 20 دلار باشد لذا برای 1 میلیون تن بار ترانزیتی در سال، درآمد 20 میلیون دلاری برای دولت باقی می ماند تا بتواند قرض خود را به روسیه بدهد که در این شرایط 80 سال طول می کشد تا قرض روسیه تسویه شود).

9- وضعیت تامین مالی پروژه:

وعده مسئولان در رسانه ها و اعلام به مسئولان ردیف یک کشور جهت اخذ مجوزات: تبلیغات شدید که سرمایه گذار خارجی وجود دارد و بار مالی برای دولت های بعدی ندارد (در عمل: انعقاد قرارداد اخذ قرض از روسیه و بازپرداخت قرض از محل فروش نفت و همچنین استفاده از محل تهاتر نفت)

نظر مشاوران و واقعیت کف میدان: عدم وجود سرمایه گذاری خارجی، قرض گرفتن از روسیه و یا تهاتر نفت برای این پروژه خطای راهبردی است.

10- تضمین عبور بار روسیه از ایران به سمت هند:

نظر مسئولان: در رسانه ها نظری اعلام نشده است.

نظر مشاوران: هیچ گونه تضمینی از سوی روسیه داده نمی شود، چون روسیه می داند که کشور آذربایجان، کشور واسط است و زیرساخت لازم را ندارد و آمریکا و اسرائیل هم اجازه عبور بار روسیه از آذربایجان را نمی دهند و آذربایجان هم برای عبور بار از ایران باج می خواهد و هم اکنون نیز هر میزان بار ترانزیتی که روسیه و اروپا داشته باشند با کاهش مسیر 50 درصدی می توانند از سایر کریدورهای شمالی جنوبی موجود در ایران عبور دهند از جمله مسیر سرخس بافق بندرعباس و لذا روسیه هیچ گونه نیازی به سرمایه گذاری برای خط جدید رشت آستارا ندارد و هیچ گونه تضمینی را هم نخواهد داد که البته کاملا منطقی است.

11- آیا پس از ساخت راه آهن رشت آستارا با پول نفت مردم  یا پول قرضی از روسیه بار ترانزیت از این خط عبور می کند:

نظر مسئولان با عمر مسئولیتی کم: ان شاء الله اگر شرایط محیا شود بار عبور خواهد کرد.

نظر مشاوران: عبور نمی کند و گره زدن ترانزیت کشور به کشور آذربایجان خطای راهبردی است (متوقف شدن این پروژه بعد از کلنگ زنی نیز جزء گزینه های مطرح و جدی می باشد).

12- آیا ظرفیت زیرساخت ریلی کشور آذربایجان برای عبور بار ترانزیتی روسیه که وعده داده می شود کفایت می کند؟

نظر مسئولان: ان شاء الله روسیه بعدا می رود با آذربایجان صحبت می کند تا زیرساخت های ریلی خود را ارتقا دهد ولی تضمینی وجود ندارد.

نظر کارشناسان: ظرفیت زیرساخت ریلی آزاد برای عبور بار روسیه در کشور آذربایجان حدود یک میلیون تن در سال می باشد که به هیچ عنوان با وعده های ارتقا به 15 میلیون تن همخوانی ندارد. عملا آذربایجان از مذاکرات خارج شده است و قطعا هیچگونه ارتقاء زیرساختی در کار نخواهد بود.

13- آیا در صورت ساخت راه آهن رشت آستارا، ظرفیت زیرساخت ریلی برای عبور بار ترانزیت روسیه از مسیر رشت، قزوین، تهران، قم، اردکان، بافق و بندرعباس وجود دارد؟

نظر مسئولان: مشکل وجود دارد و پروژه های بعدی در این دولت یا دولت های بعدی باید تعریف شود و بعدا ارتقاء خواهد یافت.

نظر کارشناسان: هم اکنون در این مسیر میزان تقاضا از  ظرفیت موجود بیشتر است و قطعا این مسیر، مسیر مناسبی برای عبور بار ترانزیت نیست و با اتصال این مسیر به بندر کاسپین و بندر امیرآباد این ظرفیت محدودتر هم می شود.

14-  تهدیدات امنیتی:

نظر مسئولان: در آینده ان شاء الله با کشور آذربایجان همسو می شویم.

نظر مشاوران: اگر با آذربایجان دوست هستیم یا همسو می شویم، دیگر نیازی به ساخت راه آهن رشت آستارا نیست، چون مسیر ریلی جلفا را داریم و با بازسازی روسازی مسیر موجود در کشور آذربایجان و ارمنستان، ظرف یک سال، بار ترانزیت را در صورت وجود می توانیم عبور دهیم. قطعا اگر با آذربایجان همسو هم بشویم، کشور آذربایجان می گوید چون دوست و همسو هستیم، پس مسیرهای مدنظر اختلافی با ایران را خواستار می شود تا بتواند ترکیه را مستقیم وصل کند به دریای خزر که قطعا چالش های فراوانی را به دنبال خواهد داشت چون دوستی یک طرفه نمی شود، منطقی است که در صورت عدم توجه ایران به خواسته های آذربایجان،  آذربایجان هم اجازه عبور بار را نخواهد داد یا یک تعرفه بالایی را اعلام می کند که اصلا این مسیر اقتصادی نشود.

15- چالش های تملک و جنگ اجتماعی با مردم در منطقه:

نظر مسئولان: پیمانکار را درگیر می کنیم خودشان تملک می کنند.

نظر مشاوران: درگیر کردن پیمانکاران جهت تملک این پروژه که حدود ۳۰۰۰ مالک و کشاورز درگیر با این پروژه هستند قطعا خطای راهبردی است، چون تملک این حجم، قطعا ایجاد جنگ اجتماعی را به دنبال خواهد داشت و  قطعا وجه نظام و دولت خدشه دار خواهد شد.

16- تهدیدات محیط زیستی:

نظر مسئولان در رسانه: سعی می کنیم آسیب حداقلی بزنیم

نظر مشاوران:

- مسیر رشت آستار از وسط ۱۵ شهر و ۷۰ روستای استان گیلان و ۹۰ درصد مسیر از زمین های کشاورزی مردم و جنگل های شمال عبور می کند.

- تخریب حدود ۶۰۰ هکتار از بهترین اراضی کشاورزی که ضربه به تولید منطقه و ضربه به امنیت غذایی منطقه و کشور است.

- تخریب حدود 100 هزار درخت در مسیر 160 کیلومتری که حدود 20 هزار درخت مربوط به جنگل گیسوم برآورد شده است.

_ ۲.۵ کیلومتر مسیر که به اجبار باید از جنگل گیسوم عبور کند مجوز محیط زیستی ندارد.

- دو قسمت شدن شهرها و روستاهای استان گیلان بدون اخذ نظر شورای عالی معماری شهرسازی و شورای عالی روستایی

_ دو قسمت شدن زمین های کشاورزی (مثلا ۳۰ درصد زمین کشاورزی آن طرف دیوار خاکریز می افتد و 70 درصد مابقی این طرف دیوار خاکریز، که مشکلات آبیاری و کاشت داشت و برداشت فوق العاده زیادی ایجاد می کند و به احتمال قوی خیلی از مالکان قبول نکنند و در این شرایط باید اآن ۳۰ درصد آن طرف خاکریز را دولت از مردم خریداری نماید که بودجه این موضوع اصلا دیده نشده است)

_ احداث حدود 120 کیلومتر خاکریز با مقطع ذوزنقه ای به ارتفاع حدود ۳ متر و قاعده کف حدود ۱۴ متر و قاعده بالا ۷ متر، قطعا گیلان شمالی جنوبی ایجاد می کند و با توجه به بارندگی های شدید در منطقه این سد خاکی طویل، چالش هایی را ایجاد می کند که برای مسئولان در بدنه پیمانکاری وزارت راه و شهرسازی مهم نیست، چون دو سال دیگر معلوم نیست که باشند تا بخواهند پاسخ دهند ولی برای کشاورزان که قرار است در منطقه زندگی کنند، بسیار مهم می باشد.

_ احداث بیش از 40 کیلومتر پل سنگین با حفر  بیش از 260 کیلومتر چاه به قطر حدود 1.5 متر و عمق حدود 20 متر(حفاری 13 هزار حلقه چاه) در وسط شهرها و روستاها و زمین های کشاورزی مردم جزو چالش های پروژه است.

_ فقر مصالح در استان گیلان برای تولید حداقل 1.5 میلیون تن شن و ماسه برای تولید بتن پل ها

- ضرورت ایجاد معادن قرضه به ظرفیت 4 میلیون تن برای تامین مصالح پروژه و عدم مشخص بودن مکان معادن و عدم برآورد تخریب آن و عدم مکانیابی 1 میلیون تن دپوی باطله معادن و چند صد هزار مترمکعب لجن برداری مسیر(عدم اطلاع سازمان محیط زیست از این چالش ها)

استان گیلان به هیچ عنوان ظرفیت تامین مصالح این پروژه را ندارد و در زمان ساخت پروژه، عبور انبوه کامیون های مصالح از مسیرهای جاده گیلان از جمله مسیر گردنه حیران، افزایش تصادفات و تلفات جانی را در ۱۵ سال زمان ساخت پروژه خواهیم داشت.

_ احداث ترانشه های عظیم جهت حفاری ۲ کیلومتر تونل در مجاورت تالاب استیل که تا کنون سازمان محیط زیست به طور رسمی مجوز نداده است نیز، جز چالش های جدی این پروژه محسوب می شود.

17- آیا مسیرهای جایگزین برای ترانزیت بار روسیه و اروپا به هند جنوب شرقی ایران وجود دارد؟

نظر مسئولان در رسانه: اعلام نمی شود و کریدور شمالی جنوبی موجود به خوبی معرفی نمی شود از جمله در نقشه ها محدوده بافق یونسی، بسیار کمرنگ شده است تا احتمالا این کریدور شمالی جنوبی موجود از سوی مسئولان ردیف یک کشور، دیده نشود یا دلایلی دیگری وجود دارد که تا کنون اعلام نشده است.

نظر مشاوران: مسیرهای جاده ای، دریایی و تمام ریلی وجود دارد و کریدورهای شمالی جنوبی موجود در ایران زمان و مسافت مسیر فعلی بار روسیه و اروپا به هند را حداقل 50 درصد کاهش داده است (حداقل 8 هزار کیلومتر مسیر فعلی دریایی روسیه به هند کاهش داده شده است) و هم اکنون بار ترانزیت از تمام مسیرها، به خصوص مسیر سرخس بافق و بندرعباس عبور می کند و اگر پروژه رشت آستارا برای روسیه مهم بود، سرمایه گذاری می کرد نه اینکه صرفا یک وام صادراتی بدهد.

کشورهای اروپایی و روسیه از طریق کریدورهای ریلی شمالی جنوبی در ایران به خلیج فارس و دریای عمان متصل هستند و هر مقدار باری که داشته باشند می توان از این مسیرها عبور داده شود.

هیچ منطقی نیست که بارترانزیت که عمدتا شامل کود و چوب و ... می باشد از وسط مراکز جمعیتی کشور و پایتخت عبور داده شود (حتی احتمال وقوع جنگ بیوتروریسم به وسیله عبور بار از مراکز پرجمعیتی و کشاورزی وجود دارد) که در صورت هزینه کرد در راه آهن رشت آستارا این بار باید از رشت و قزوین و کرج و تهران و قم و ... عبور کند که خطای راهبردی است و بسیار مناسبتر است که بار ترانزیتی روسیه و اروپا از استان های شرقی با تراک جمعیتی کم و بدون مشکل محیط زیستی و کشاورزی عبور کند که هم اکنون این مسیر ریلی در شرق کشور نیز وجود دارد.

18- جمع بندی احداث یا توقف این پروژه:

نظر مسئولان: کلنگ بزنیم، ان اشاء الله چالش های موجود، بعدا حل می شوند و تقریبا همه پروژه های کشور همین وضعیت را دارند و دولت های بعدی بالاخره پروژه را تمام می کنند و زمان خیلی مهم نیست.

نظر مشاوران: هدر دادن پول نفت مردم و تخریب محیط زیست در این پروژه و گره زدن ترانزیت کشور به کشور آذربایجان با وجود اینکه مسیرهای جایگزین در کشور وجود دارد، خدمت نیست و این پروژه باید متوقف شود چرا که توقف این پروژه در امسال، خسارات کمتری دارد تا توقف آن در سال بعد.

هر گونه قرض خارجی باید صرفا برای نیاز مردم و پروژه های اولویت دار مورد تایید جامعه علمی کشور، گرفته شود و استفاده از قرض خارجی یا تهاتر نفت برای ساخت پروژه رشت آستارا که توجیه اقتصادی، امنیتی و محیط زیستی ندارد، خطای راهبردی است.

مطابق تجارب 40 ساله هر گاه وعده های مسئولان با نظر متخصصان غیرذینفع در پروژه اختلاف داشته است، و دولت با زور و قدرت خود، پروژه را کلنگ زده است، آن پروژه بلافاصله با تغییر مسئولان، متوقف می شود که قطعا این پروژه با زمان ساخت 15 سال به سرنوشت قطار سریع السیر تهران قم اصفهان، چابهار زاهدان، کرمانشاه خسروی، مونوریل قم و ده ها پروژه دیگر که توسط شرکت ساخت کلنگ زنی شده است، دچار می شود و تکرار تجربه شکست تلخ قطار سریع السیر تهران قم اصفهان و سایر پروژه های این چنینی، در راه آهن رشت آستارا قطعا تکرار می شود. لذا ضروری است مسئولان امر بر اساس نقطه نظرات جامعه علمی کشور حرکت کنند نه بر اساس وعده های برخی مسئولان.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 1

    بد نیست این جناب حدادی و همفکرانش رزومه کاری خود را ارائه دهند تا ببینیم غیر از نق زدن و مخالف خوانی کار دیگری هم در کارنامه خود دارند یا خیر

    • امیر 0 0

      شما نگاه کن ببین چی میگه اگر حرف و استدلالش درست است، به رزومه ایشان چکار داری، اگر هم بنا را بر این بگذاریم که هر کسی خواست حرف بزند رزومه اش را بدهد، شما هم لطفا رزومه خودتان را بدهید

    • سپهر منجی 0 0

      با درود خدمت برادر یا خواهری که اسمشون رو نمیدانیم.
      شما مطلب رو مطالعه کردی یا با اسم این بنده خدا مشکل داری.
      بهتر نیست شما فرهیخته ارجمند بجای گیر دادن به رزومه ایشون بدی های این ۱۸ بند رو نقد کنید.
      یا شایدم منفعتی در این طرح دارید که فقط همه رو می کوبید.

    • احمد 0 0

      تحلیلهای این جناب حدادی، با عقل و منطق و واقعیت همخوانی داره.
      چرا فکر می‌کنید وعده مسئولان رو باید فقط تبلیغات کنید.
      قطعا آمریکا و اسرائیل از احداث رشت آستارا خوشحال هستند چون میدونن اولا روسیه سرمایه گذاری نکرد و فقط یه قرض به ایران داد،
      با فرض محال هم که این خط با پول نفت مردم ساخته شود، باری عبور نمیکنه چون ایران باید بره التماس آمریکا و اسرائیل و آذربایجان رو بکنه تا اجازه بده بار روسیه عبور کنه.
      قطعا آمریکا خوشحاله از هدر دادن منابع کشور ایران.
      تعصبی نگاه نکنید.

  • ناشناس 1 0

    5 و 12 یکی هستند

  • محمدرضا جعفری 2 1

    با سلام، با احترام به همه نقطه نظرات، احداث این خط ریلی از اوجب واجبات برای کشور است، چرا که یک انقطاع ریلی بین آستارای ایران و کشور آذربایجان با خط ریلی رشت قزوین وجود دارد که باید بهم متصل شوند. ایا منتقدان نمی بینند که حمل زمینی بار توسط تریلی و کامیون ها چقدر ترافیک داردو روزهای حمل زمینی بار در ترافیک معطل می مانند و بازهم می گویند تضمین حمل باز ریلی وجود ندارد؟ آیا واقعاً کارشناسی می گویند و یا بر طبل رسانه های بیگانه می کوبند؟ و یا با آنها هم صدا شده اند؟

    • مهیار 0 0

      درود و عرض ادب.
      البته که ترافیک هم مهم است.
      اما میشه از شما بپرسم مگه آستارا الان به خط ریلی معادل خط ریلی که قرار است احداث شود متصل است.
      بعد، بنظرم شما دارید در زمین بیگانه بازی میکنید که یک نظر کارشناسی را به دشمنان ربط می‌دهید.
      چرا وقتی نقد و جوابی ندارید میخواهید از نقشه نخ نما شده بعضی از منفعت طلبان پروژه های عمرانی یعنی خواست دشمن استفاده کنید.
      کجای این ۱۸ بند در زمین بیگانه بازی شده ، نقد بفرمایید.

  • ناشناس 0 1

    سلام ودرود راه اهن ماننده لوله کشی اب شرب برای شهر لازم است این اقایان دنبال مسایل خاص هستند هرشهری نیاز به جاده دارد واقعا لازم است احداث شود خیلی از استانها لازم نبود ولی احداث شد کسی همحرفی نزد ولی هجوم به گیلان از طرف افراد خاص خود نشان از واجب بودن احداث راه اهن است

  • ناشناس 1 0

    وقتی دری بسته می شود ، درِ دیگری باز می شود. ولی آنقدر با تاسف به درهای بسته نگاه می کنیم که از درهای باز شده غافل می مانیم ! از win. C



    این همه پول خرج شده حالا به بندر کاسپین درحال اتصال هستیم که توسط بندر ماخاچ قلعه واوکتائو و آستراخان میتوان ارتباط برقرار کرد ،حجم عظیم ترانزیتی را فراهم کرد .


    الان در مورد ترانزیت ترکمنستان آذربایجان میگوییم مُد حمل و نقل انها از اسیای مرکزی به قفقاز و ترکیه 《حمل دریایی》 و راه اهن هست .


    چرا خط ترانزیت دریایی انها تهدیدهست ؟ درحالیکه ما اصرار بر اتمام تمام کمال راه اهن رشت استارا میکنیم ؟

    》مگر ما هم نمیتوانیم مُد حمل و نقل دریایی را فراهم کنیم》 ، مثلا بندر کاسپین به ماخاچ قلعه یا اوکتائو ؟ چرا ترکمنستان اذربایجان میتوانند ؟ ما نمیتوانیم؟


  • ناشناس 0 0

    چقدر جالب که دنبال دو قطبی سازی بین مسئولان و مدیران کشور با کارشناسان و تحلیلگران هستید که بله همه کارشناسان و تحلیلگران به این طرح نه می گن اما مسئولان و مدیران کشور بله می گن ! شما اگر خودتونو گیر آوردین که گویا همین طور است که خوش باشید اما نظر خیلی از کارشناسان و تحلیلگران هم تاکید بر اجرای این پروژس و خود این مدیران و مسئولان هم کارشناس و تحلیلگر و باسواد و متخصص این حوزه هستند , حالا آمریکا از این طرح اظهار نگرانی و خشم کرده یکسری کارشناس هم طبق معمول پشت آمریکا حرکت می کنند اینکه برای کسی سورپرایز نیست جریان غربگرایی هر جا دیده که حرکتی به نفع کشور و ضرر غرب در حال انجامه صدای جیغش درآمده دیگه این تاریخ ماست .

    • ناشناس 0 0

      با اسلام و احترام
      کدام دو قطبی منظور شماست.
      در ضمن احترام به مدیران با سواد، متخصص و البته دلسوز مملکت و بیت المال.
      به نظر شما وضع کنونی پروژه های نیمه کاره و معطل مانده در کشور، در تمام حوزه ها و البته اقتصاد ما ، دست پرورده برخی از این مدیران در تمامی دوران نبوده. شما الان طرفدار مدیران هستی که منابع رو به باد ميدند یا مملکتی که قرار توش زندگی کنی.
      من باور دارم این مقاله رو یا نخوندید یا سرسری رد شدید.
      فعلا که در پروژه های عمرانی هر چه هست تصمیمات جناحی و غلط مدیران باسواد و کارشناسه، که روزبه روز پروژه های بدرد نخور بیشتر شروع و رها میشه.

    • ناشناس 0 0

      من کاملا با نظر شما موافقم.
      این آقا واقعا خودش رو گیر آورده این همه مطلب نوشته برای من و شما که حواسمون باشه منابع مملکت چجوری هدر میره.
      به نظرم بریم به بحث داغه امروز رسانه ها یعنی سلبریتی معروف بپردازیم.
      واقعا نظر شما جالبه.

    • ناشناس 0 0

      اگر خود روسیه سرمایه‌گذاری می‌کرد حرف شما صحیح بود

  • امیر 0 2

    اصلا معلومه که استان‌های شمال غرب عمدتا اردبیل و آ شرقی این سایت رو اداره می‌کنند و دو هدف بیشتر ندارن
    اول اینکه حجم عظیمی از ترافیک تریلر رو اینا به عهده دارن که خیلی هم برای مردم گران میباشد
    دوم اینکه آخرین تلاش‌ها رو می‌کنند تا مسیر جایگزین از اردبیل یا آ شرغی بگذرد
    البته که راه به جایی نخواهند برد ولی ممکنه ۲۰ سال هم به تاخیر بندازن

  • ناشناس 0 0

    در مورد آن قسمت که فرمودند که چالش با کشور آذربایجان خواهیم داشت موافق هستم .قطعا کشور آذربایجان در این راه درد سرهای زیادی در مسیر این پروژه ایجاد خواهد کرد و به منافع ایران ضربه خواهد زد . کشور آذربایجان در سی سال گذشته عملا نشان داده است که شریک قابل اعتمادی نیست..

  • افشین 0 0

    هر جا اختلاف نظر بین کارشناسان و مسئولان بوده پروژه ها توجیهی نداشته.
    این همه اختلاف نظر که به نظر جدی و مهم میاد جای تامل داره.
    حرف حرف درستی هست اگر بدون تعصب به موضوع نگاه کنیم.

  • اکبر 0 0

    قرض گرفتن از روسیه برای رشت آستارا توجیه نداره. بار روسیه الان داره ترانزیت میشه.
    دلیلی برای نابودی محیط:زیستی استان گیلان نیست.

  • علی 0 0

    بر اساس وعده روس ها نباید از پول نفت مردم، خط جدید بسازیم.
    اونایی که از قرض گرفت از روسیه و نابودی استان گیلان برای احداث راه آهن رشت آستارا حمایت میکنند، اطلاعی از توانمندی زیرساخت های ایران قوی در ترانزیت کالا ندارند و پیمانکاران را حمایت میکنند

  • ابراهیم 0 0

    تشکر از سایت خوب و تخصصی تین نیوز که نظر منتقدین و کارشناسان دلسوز نظام را هم منعکس می کنند.
    وقتی این پروژه مشابه خیلی از پروژه های دیگه ده ها سال به طول انجامید و بار ترانزیتی هم عبور نکرد، اون موقع سایر خبرگزاری ها که نظر منتقدین رو منعکس نکردند شرمنده خواهند شد.
    دیگر پشیمانی سودی نخواهد داشت.

  • ناشناس 0 0

    درخصوص این پروژه تناقضاتی من جمله عدم همکاری آذربایجان و عدم شفافیت بودجه موردنیاز که قرار است وام گرفته شود یا از بیت المال هزینه شود وجود دارد همچنین مایاد گرفته این که قبل از کلنگ زنی هرپروژه بزرگ طرح توجیهی آن ارائه و به تایید کارشناسان برسد
    از انجا که برای این پروژه طرح توجیهی ارائه نشده ومسئولان قول افتتاح ۴ ساله آنرا داده اند و از طرف دیگر ما میبینیم راه آهن تهران خاوران ۱۸ سال طول کشیده و یا راه آهن یزد اقلید بلااستفاده است اجرای این طرح نیز بااین حجم وسیع تبلیعاتی زیر سوال است
    پیشنهاد می گردد جنبه های مختلف آن با حضور کارشناسان و اصحاب رسانه بررسی و تصمیم صحیح انتخاب شود
    جناب حدادی نیز به موضوعات جالبی اشاره کرده اند که لازم است مسیولان پاسخی به آنها دهند تا ما نیز بدانیم این طرح با چه پشتوانه ای به جلو میرود؟

  • فعال محیط زیست 1 0

    کاش موافقان این پروژه حداقل همینقدر وقت می گذاشتند و بطور شفاف موارد ابهام را پاسخ می دادند و فقط به ایشالله و ماشالله اکتفا نمی کردند و به شیوه ایی نخ نما شده، همه نگرانی ها و ابهامات را به آمریکا و غرب و دشمنان فرضی، ربط نمی دادند.

    به نظرم بهتر است درک و فهم بقیه را حداقل به اندازه خودتان فرض کنید و واقعیات و سرنوشت پروژه های ناتمام کشور را اندکی مرور کنید.

    مشکل ما افرادی مثل شما هستند که واقعیات کشور را می بینند، اما خود را به ندیدن می زنند.

    بس کنید دیگر.

  • ایران 0 1

    برخلاف یاوه گویی های فراوان این مسیر ریلی باید هرچه زودتر ساخته شود تا علاوه بر تجارت با اروپا و روسیه نیمی از شهرهای استان گیلان صاحب خط ریلی شود .‌

    • مهران 1 0

      قربان ادب و احترام شما.
      لطف میکنید بگید کدام بخش گفتار این هموطن یاوه گویی است.
      من فکر نکنم اصلا مطلب را خوانده باشید.
      حتی فکر نکنم شما اهل استان گیلان باشد و دلتان به حال استان بسوزد،وگرنه تخریب استان را مقدم بر احداث راه آهن نمیدید.
      میشه بفرمایید برای استان توریستی گیلان رد شدن بار کشورهای دیگر آن هم به قیمت تخریب جنگل و اکو سیستم استان ، چه برکاتی دارد.
      اگر مقصد احداث ایستگاه راه آهن است که میشه چند تا هر شهر ساخت که شما خوشحال بشید.

    • رستمی 1 0

      سلام. آقای عزیز کدوم یاوه گویی منظور حضرتعالی است.
      شما مطمئن هستید این مطلب رو خوندید و کامنت شما مربوط به همین مقاله است.
      دوست عزیز الان تجارت ما با روسیه و البته اروپا لنگ این راه آهن است؟؟؟؟.

  • فعال محیط زیست 1 0

    متاسفانه ظاهرا جمع عظیمی در پیمانکاری این پروژه دخیل هستند که بی توجه به سود و زیال حاصله و کورکورانه از این خط مرگ حمایت می کنند‌ و حتی لحظه ایی دلشان به حال مصالح کشور نمی سوزد.

    بی شک با وجود افرادی اینچنین، ما به دشمنی آمریکا و اسرائیل و داعش نیازی نداریم.

    دشمن خودی ست.

  • آرش 0 0

    در بعضی آیتم ها موضوعات تکراری است و حتی آذربایجان در حال حاضر همکاری نکند مهم نیست چون پروژه شروع و اتمام آن چند سال طول میکشد و ایران باید حتما این زیر ساخت ریلی رو آماده داشته باشد . همانطور که مشکل سیاسی ما با عربستان حل شد با باکو هم حل خواهد شد .روس ها در هنگام سرمایه گذاری مستقیم بهیچ وجه رانت به کسی نمیدهند فقط مسیر ریلی روی نقشه مجوز لازم رو باید داشته باشد تا کار شروع گردد.

  • وحید 0 0

    وقتی وعده های پوشالی مسئولین و روسها دروغ از آب دراومده و روس ها فقط قرض میدن اونم نه نقدی. و فقط کالا و خدمات به ایران میخوان صادر کنن.
    منتظر باشید بار عبور کنه.
    هدرردادن بازپرداخت پول نفت مردم برای تسویه قرض روسها خدمت نیست فقط یه شرکت دلال روسی از:کشورش وام میگیره کالا و خدمات به ایران صادر کنه. فقط همین.
    ظاهرا هنوز خیلیا خوابن یا خودشونو زدن به خواب

  • شهریاری 0 0

    باید خود روسیه سرمایه‌گذاری کنه، نه تو این بی‌پولی دولت اونجا مشغول بشه که سودی برای ایران نداره

  • دلسوز کشور 0 0

    خب خب

    روسیه هم که دچار جنگ داخلی شد.

    آقایونی که می خواستن از روسیه وام بگیرن و خط آهن بسازن، بفرما

    گفته بودیم شرایط آذربایجان برای بار همکاری نخواهد کرد.
    حالا روسیه رو تحویل بگیرید.

    یعنی واقعا چه عقل کلی پشت داستان تخریب جنگلها و محیط زیست و بازپرداخت یه وام سنگینه.

    خدا رحم کرد.