| کد خبر: 144608 |

تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی

بخش خصوصی ریلی از جوان ترین بخش های خصوصی حمل ونقل کشور با قدمتی ۱۵ساله است و سایر بخش ها سابقه بیشتری دارند. پس انتظار این است که به این بخش جوان نگاه منصفانه تری داشته باشیم.

تین نیوز

بخش خصوصی ریلی از جوان ترین بخش های خصوصی حمل ونقل کشور با قدمتی ۱۵ساله است و سایر بخش ها سابقه بیشتری دارند. پس انتظار این است که به این بخش جوان نگاه منصفانه تری داشته باشیم.

نخست دولت باید بداند که بخش خصوصی فقط با انتظار کسب سود می تواند پیشرفت کند و با بخش دولتی تفاوت دارد. بخش دولتی می تواند برای پروژه ای به خاطر منافع ملی هزینه کند؛ اما بخش خصوصی حتماً باید به سودآوری هزینه هایش توجه کند و دولت هم باید این مهم را لحاظ کند. اصلِ اقتصادی بودن پروژه های ریلی برای بخش خصوصی کمتر از طرف دولت دیده می شود.

گاهی می بینیم که برخی مسئولان از ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده مردم از شبکه ریلی سخن می گویند، باید توجه داشته باشیم که اگر شرایط و امکانات لازم در سطحی قابل قبول برای مردم مهیا شود، دیگر نیاز به فرهنگ سازی در این زمینه نداریم. بد نیست برای روشن شدن موضوع به روند رشد استفاده از تکنولوژی مثل موبایل در ایران توجه کنیم. در طول این ۱۵ سال بدون تبلیغ این صنعت همه گیر شد. یا حتی اسنپ چقدر رشد کرد! دولت باید به این موارد هم توجه کند. اگر ما امکانات کیفی خوبی ایجاد کنیم، مردم خودبه خود به استفاده از آن ترغیب می شوند.

برخی از مزیت ها در زمره مزایای ملی محسوب می شوند. اگر قطار برقی آلودگی هوای کمتری تولید می کند پس دولت باید هزینه برقی کردن آن را از بودجه هزینه های عمومی بپردازد، نه اینکه از مردم بگیرد. چراکه مردم به مسئله هزینه توجه زیادی نشان می دهند. پس اگر دولت دوازدهم بخواهد واقعاً به بخش حمل ونقل توجه کند همه این موارد را باید مورد توجه خود قرار دهد. منابع در اختیار دولت است و زیرساخت و راه آهن هم در اختیار دولت است، بنابراین همه چیز در اختیار دولت است. در این شرایط برنامه ریزی حمل ونقل هم در اختیار دولت است. اگر بخش خصوصی ناوگانی بخرد برای بهره برداری از آن در همه موارد باید با دولت هماهنگ شود. مقررات حاکم هم از طرف دولت تعیین می شود و بخش خصوصی در این شرایط نمی تواند پیشرفت کند چون هر روز با مقررات جدیدی روبه رو می شود. در حال حاضر نباید انتظار داشت سرمایه گذار خصوصی، سرمایه اش را در جایی بخواباند که در آن هیچ اختیاری ندارد.

البته بخش خصوصی هم لازم است به مباحث سرمایه گذاری ریلی ورود کند چون دولت به سرمایه گذاری در حوزه ریلی توسط بخش خصوصی در جهت توسعه ناوگان ریلی نیاز دارد. در دولت دوازدهم لازم است این شرایط به نحوی برای ورود بخش خصوصی فراهم شود.

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.