| کد خبر ۳۰۷۸۷۷
کپی شد

یزدایر زمین‌گیر شد/ پروازهایی که بی‌صدا متوقف شدند

شرکت هواپیمایی «یزدایر» که با وعده ی احیای هویت هوایی استان و حضور مقامات کشوری در زمستان ۱۴۰۱ آغاز به کار کرده بود، از سی ام مهر ماه امسال هیچ پروازی در خطوط داخلی یا خارجی انجام نداده است؛ اتفاقی که بدون توضیح رسمی، عملاً به معنای تعطیلی نخستین ایرلاین بومی یزد تعبیر می شود.

یزدایر زمین‌گیر شد/ پروازهایی که بی‌صدا متوقف شدند
تین نیوز |

روزی که شرکت هواپیمایی «یزدایر» در بهمن ۱۴۰۱ با چهار فروند هواپیما رونمایی شد، بسیاری آن را گامی بزرگ در مسیر توسعه حمل ونقل هوایی استان می دانستند. دو فروند ایرباس ۳۱۰ برای مسیرهای بین المللی مانند دبی، بغداد و استانبول، و دو فروند BAe/RJ برای پروازهای داخلی از جمله تهران و مشهد، نویدبخش آغاز فصلی تازه برای مردم یزد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اما کمتر از دو سال بعد، بررسی سامانه های فروش بلیت نشان می دهد که «یزدایر» از ۳۰ مهرماه ۱۴۰۴ هیچ پروازی ثبت نکرده و فعالیت آن عملاً متوقف شده است؛ توقفی که در سکوت کامل و بدون هیچ توضیحی از سوی نهادهای مسئول رخ داده است.

این شرکت که با همکاری فنی ایرلاین «قوی سبز» فعالیت خود را آغاز کرده بود، قرار بود حلقه اتصال یزد به مقاصد گردشگری و تجاری منطقه باشد و با تکیه بر بخش خصوصی، سهمی پایدار از بازار هوایی کشور را به دست آورد. حتی در ماه های نخست، آمار تأخیرهای اندک و رضایت نسبی مسافران، چشم انداز مثبتی از آینده این ایرلاین ترسیم کرده بود.

با این حال، اکنون نام یزدایر از جدول پروازهای کشور حذف شده است؛ موضوعی که نه از سوی شرکت، نه از سوی اداره کل فرودگاه های استان و نه از سوی مدیران ارشد استان یزد توضیح داده نشده است.

آخرین پرواز این ایرلان در 30 مهرماه 1404 انجام شده است
آخرین پرواز این ایرلاین در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۴ انجام شده است 

پرسش افکار عمومی: چرا یزدایر متوقف شد؟

توقف فعالیت یزدایر تنها به معنی حذف چند پرواز نیست؛ بلکه خاموش شدن چراغ نمادی است که قرار بود نشانه ای از هویت و پیشرفت استان باشد. مردم یزد حق دارند بدانند چرا ایرلاینی که به عنوان دستاورد توسعه ای معرفی شد، امروز بی هیچ توضیحی زمین گیر شده است.

در حالی که بخشی از خدمات فنی و پشتیبانی این شرکت توسط هواپیمایی ماهان انجام می شد و هم اکنون بحث انتقال مالکیت احتمالی آن به مجموعه چادرملو مطرح است، این پرسش وجود دارد که اگر چنین انتقالی صورت گیرد، چه تضمینی برای حفظ استانداردهای ایمنی، تداوم پروازها و کیفیت خدمات باقی می ماند؟

سکوتی سنگین و آینده ای نامعلوم

تجربه نشان داده صنعت هوانوردی، تنها با سرمایه مالی اداره نمی شود. این حوزه نیازمند مدیریت حرفه ای، ساختار عملیاتی پایدار، آموزش مستمر و پشتیبانی فنی است. در غیاب این مؤلفه ها، هیچ ایرلاینی حتی با بهترین تجهیزات پایدار نخواهد ماند.

اکنون، در نبود اطلاع رسانی شفاف، مردم مانده اند و پرسشی بی پاسخ که آیا «یزدایر» بازخواهد گشت یا باید پرونده آن را بسته شده دانست؟

پروازِ بی‌فرود؛ سقوط آزاد «یزدایر» در سکوت
جدول برخی از پروازهای انجام شده در یک هفته شده در فرودگاه شهیدصدوقی یزد بدون حضور یزدایر

دعوت به شفاف سازی

یزد، استانی با ظرفیت های گردشگری و اقتصادی بالا، سزاوار آن است که در آسمان کشور هم سهمی روشن داشته باشد. تصمیم گیری درباره آینده یزدایر باید در برابر افکار عمومی انجام شود؛ نه در سکوت.

هرچند که خبرنگار ایسنا برای پیگیری سرنوشت این ایرلاین از نهادهای مختلف پیگیری کرد اما به با عدم پاسخگویی مواجه شد! به هرحال این گزارش قصد سرزنش ندارد؛ بلکه تلاشی است برای مطالبه ی شفافیت.  

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.