| کد خبر: 262964 |

موضوع توسعه فرودگاه های بین المللی جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

نمایندگان مردم موضوع توسعه فرودگاه های بین المللی را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع کردند.

تین نیوز

نمایندگان مردم موضوع توسعه فرودگاه های بین المللی را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه ۲۳ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با ارجاع بند (ت) ماده ۵۷ این لایحه به کمیسیون تلفیق جهت بررسی بیشتر و رفع ابهامات موافقت کردند.

براساس این گزارش احمد امیرآبادی فراهانی در جریان بررسی جزء ۲ این بند گفت: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی در این بند مغایرت وجود دارد و نام شرکت هما در لیست واگذاری بوده و کارهای آن آغاز شده است.

بنابراین ذکر آن در این بند خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی است. در همین راستا این اخطار قانون اساسی به رأی نمایندگان گذاشته شد و نمایندگان با ۱۵۰ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در صحن با این اخطار موافقت کردند.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس نیز در ادامه گفت: تبصره این بند جهت اصلاح و رفع مغایرت با اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم ارجاع می شود تا پس از اصلاح مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

براساس بند (ت) ماده ۵۷ ارجاعی این لایحه؛ به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اجازه داده می شود:

۱- نسبت به مشارکت با شرکت های بین المللی داخلی یا خارجی به صورت مستقیم یا از طریق تشکیل شرکت سرمایه گذاری جهت تأمین مالی هزینه های بهره برداری از فرودگاه ها (احداث پایانه های مسافری و بار و پایانه های پروازی، تاکسی وی ها و پارکینگ هواپیما) به استثنای خدمات ناوبری هوایی و نشست و برخاست هواپیما اقدام نماید.

۲- هزینه تمام شده هر یک از طرح های فرودگاه های بین المللی را پس از اجرا و بهره برداری از مسافران پروازهای خارجی به مأخذ هفت درصد (%۷) قیمت مندرج در بلیط هواپیما که به صورت جداگانه در بلیط درج و از مسافرین اخذ می شود دریافت نمایند.

تبصره- به منظور توسعه پایدار حمل و نقل هوایی و ارتقای ایمنی پروازها و حضور فعال در مرحله رقابت منطقه ای و بین المللی وزارت راه و شهرسازی نسبت به ارائه پیشنهاد اصلاح اساسنامه شرکت هما جهت تصویب در هیأت وزیران اقدام نماید. اساسنامه مصوب هیأت وزیران پس از تصویب شورای نگهبان به استناد اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی لازم الاجرا می باشد.

همچنین بند الحاقی ۱ این ماده نیز به دلیل شباهت موضوعی با جزء ۱ بند (ت) ماده مذکور جهت بررسی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

براساس بند الحاقی ۱ ارجاعی به کمیسیون؛ به منظور افزایش ظرفیت فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تبدیل شدن این فرودگاه به یکی از قطب های منطقه در حمل ونقل و گذر (ترانزیت) مسافر و بار هوایی بین المللی، دولت مکلف است اقدامات تسهیل گرانه نظیر اعطای آزادی پرواز را به شرکت های هواپیمایی خارجی در مسیرهای خارجی همراه با تعیین نرخ رقابتی خدمات فرودگاهی و ناوبری به عمل آورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.