| کد خبر: 256627 |

ادعای دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی

◄ بنزین ارزان به ایرلاین، یارانه دولت به مردم است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید سوخت یارانه‌ای که دولت به هواپیماها می‌دهد، درواقع یارانه‌ای است که به دولت به مردم پرداخت می‌کند و در صورت افزایش نرخ سوخت قیمت بلیت هم گران خواهد شد.

تین نیوز

به گزارش تین‌نیوز، به تازگی روزنامه هم‌ میهن در گزارشی به افزایش قیمت بلیت هواپیما پرداخته و عنوان کرده است: به قدری سوخت برای ایرلاین‌ ها ارزان است که در ردیف هزینه‌ های آنها جایی ندارد چرا که اغلب پول سوخت یارانه‌ ای را هم با تأخیر به شرکت ملی پخش پرداخت می‌ کنند.

در واقع یکی از بخش‌ هایی که همچنان یارانه دریافت می‌کند سوخت هواپیماست که تحت عنوان سوخت جت خوانده می‌ شود. طبق آمار‌های منتشر شده، دولت سالانه معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه به سوخت هواپیما اختصاص می‌ دهد تا از افزایش قیمت بلیت هواپیما از ناحیه سوخت جلوگیری کند. 

رضا صدیق‌ نیا، رئیس‌گروه دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی در این باره می‌ گوید: بحث این نیست که ما سوخت یارانه‌ ای و ارز دولتی دریافت نکرده‌ ایم. بحث این است که سایر اقلام هزینه‌ ای به قدری افزایش قیمت داشته‌ اند که تنها مزیت باقی مانده برای شرکت‌ها همین نرخ ثابت بنزین است.

گفته می‌شود، در حال حاضر قیمت هر لیتر سوخت هواپیما برای پروازهای داخلی به صورت یارانه‌ ای و ۶۰۰ تومان است؛ حال آن‌که نرخ واقعی قیمت سوخت هواپیما بر اساس فوب خلیج فارس (Free On Board) به طور متوسط یک دلار است.

در این باره بیشتر بخوانید:

توزیع روزانه حدود ۴ میلیون لیتر سوخت هوایی در سال ۱۴۰۲

در همین رابطه نیز مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، به ایسنا گفته است: قیمت تمام‌ شده برای هر ساعت صندلی با احتساب نرخ سوخت یارانه‌ ای است و اگر نرخ سوخت تغییر کند، نرخ قیمت بلیت هم به‌تبع آن تغییر خواهد کرد.

بنا به اعلام او، قیمت تمام‌شده برای هر ساعت صندلی با احتساب نرخ سوخت یارانه‌ای است که ارائه می‌ شود و اگر نرخ سوخت تغییر کند، نرخ قیمت بلیت هم به‌تبع آن تغییر خواهد کرد. در واقع اگر یارانه‌ ای از سوی دولت داده می‌شود، درواقع به مردم داده شده نه به شرکت‌های هواپیمایی.

او بیان کرد: در یک سال گذشته که قیمت‌ بلیت هواپیما تغییر نکرد، همه پروازهای داخلی از سوی شرکت‌ های هواپیمایی با زیان انجام شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به اینکه با توجه به سهم ۱۰ درصدی حمل‌ و نقل هوایی، آیا اختصاص یارانه سوخت توجیه منطقی دارد و چرا پیشنهاد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و سوخت داده نمی‌ شود، گفت: این اطمینان وجود ندارد که دولت در ازای آزاد کردن نرخ سوخت، اجازه دهد که نرخ بلیت هم آزاد شود. اگر واقعا این موضوع تحقق پیدا کند، شرکت‌ ها مخالفتی نخواهند داشت؛ اما این نگرانی وجود دارد که دولت نرخ سوخت را آزاد کند اما نرخ بلیت براساس قانون آزادسازی نشود و در آن صورت بنگاه اقتصادی دچار مشکل می‌ شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.