| کد خبر: 245268 |

◄ دلیل حذف برخی از پروازهای گلستان چیست؟

تاخیر و لغو پروازها به دلیل فرسودگی و نبود قطعات، طی هفته ها و ماه های اخیر مشکلات زیادی را برای مسافران در گلستان ایجاد کرده لذا ضرورت دارد مسئولان اقدام عاجلی در این زمینه بیندیشند.

تین نیوز

تاخیر و لغو پروازها به دلیل فرسودگی و نبود قطعات، طی هفته ها و ماه های اخیر مشکلات زیادی را برای مسافران در گلستان ایجاد کرده لذا ضرورت دارد مسئولان اقدام عاجلی در این زمینه بیندیشند.

به گزارش تین نیوز؛ با گذشت چندین دهه از آغاز فعالیت صنعت هواپیمایی و ترابری هوایی در کشور وضعیت این صنعت ترانزیتی به جایگاه قابل قبولی رسیده بود و تا چند سال گذشته روند توسعه سخت و نرم‌افزاری بیانگر پیشرفت رو به جلوی آن بوده است.

ساخت اقلام و تجهیزات هواپیمای مسافربری، توسعه کمی و کیفی فرودگاه‌های کشور، تربیت خلبانان و کارشناسان متعدد و کاربلد همه و همه بیانگر آن است که چشم انداز روشنی فراروی صنعت هوانوردی کشور قرار دارد اما از چند ماه گذشته و با تشدید تحریم‌ها و اعمال محدودیت‌های تجاری در حوزه تأمین و خرید اقلام مرتبط مشکلاتی را در این صنعت ایجاد کرده است.

هرچند نخبگان کشور و برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر تلاش کردند با بهره‌گیری از پتانسیل و توان داخلی بخشی از کمبودها را برطرف کنند اما به سبب آنکه برخی از اقلام و تجهیزات و خدمات مورد استفاده در این صنعت، جزو فناوری‌های، های تک بوده امکان خودکفایی حداکثری در این صنعت هنوز محقق نشده است.

فرسودگی ناوگان هوایی و ضرورت بهسازی و اورهال کردن پرنده‌ها در کنار کمبود و محدودیت‌های ناشی از تهیه و تأمین اقلام مورد نیاز تعمیر هواپیماها سبب شد تا تعداد هواپیمای آماده پرواز در کشور و بالتبع آن در استان‌ها از جمله گلستان کاهش یابد.

کاهش تعداد هواپیماها فعال در خطوط و ایرلاین‌های مختلف سبب شد تا برخی از شرکت‌ها نسبت به لغو پرواز در برخی خطوط اقدام کرده و یا تعداد پروازها را کاهش دهند.

البته این همه مشکلات روزهای اخیر صنعت هواپیمایی کشور نیست بلکه بالابودن سن ناوگان و نبود برخی از قطعات سبب برخی از نقص‌های فنی شده که این امر تأخیرهای طولانی مدت یا لغو آن پرواز را به دنبال داشته است.

ضرر مالی با لغو پروازها

یکی از تجار گرگانی ساکن تهران با ابراز گلایه از نبود پروازهای کافی در این مسیر گفت: بنده به دلیل شرایط شغلی ماهیانه باید چندین سفر داخلی و خارجی انجام دهم که این امر با خودروی شخصی مشکل و گاه غیرممکن است.

احمد آلوستانی افزود: تا مدتی قبل شرایط بهتری در پروازها حاکم بود اما هم اکنون باید از چندین هفته قبل بلیط تهیه و رزو شود که این امر، سفرهای ناگهانی و پیش بینی نشده را سخت کرده است.

وی بیان کرد: تأخیر در یک جلسه کاری و یا قرارهای تجاری از نظر مالی ضررهای جدی به ما وارد می‌کند و مسئولان باید به رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی، سریع‌تر این مشکلات را برطرف کنند.

آلوستانی گفت: مردم انتظار دارند مدیران متولی با ترسیم سازوکاری درست و استفاده بهینه از پتانسیل‌های موجود و برنامه ریزی بهتر، سرویس مناسب‌تری را به مسافران ارائه دهند.

رایزنی برای افزایش پروازها

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص گفت: به اتفاق جمعی از نمایندگان استان، استاندار، مدیرکل فرودگاه‌های گلستان، خدمت معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشور رسیدیم و آنها وعده دادند که تعداد پروازها از فرودگاه گرگان افزایش خواهد یافت.

رحمت الله نوروزی افزود: همچنین با شرکت‌های هواپیمایی رایزنی شده تا فعالیت آنها در استان پررنگ‌تر شود.

وی با اشاره به ظرفیت خوب فرودگاه گرگان، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم تعداد پروازها را اضافه کرده تا مردم دچار مشکل نشوند و نیاز آنها در خود استان برطرف شود.

نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرسوده بودن ناوگان هوایی کشور، عنوان کرد: امیدواریم با تشریک مساعی و استفاده از ظرفیت‌های علمی متخصصان بتوانیم در پیشبرد عملی ساخت هواپیما گام‌های اساسی برداریم.

کمبود ناوگان هوایی دلیل حذف برخی از پروازها

معاون عملیات هوانوردی فرودگاه‌های گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر اکثر هواپیماهای مشغول عملیات جابجایی حجاج بیت الله الحرام بوده و این پروازها تا اواخر هفته جاری در گلستان ادامه دارد.

عبدالخلیل صادقی افزود: با برخی از شرکت‌های پروازی رایزنی شده تا تعداد سورتی های پرواز خود را در گلستان افزایش داده و در خطوط جدید هم پرواز انجام شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر روزانه دو سورتی پرواز به سمت تهران انجام شده و در صورت ضرورت با پروازهای فوق العاده نیاز مسافران را برطرف می‌کنیم.

در حال حاضر اکثر هواپیماهای مشغول عملیات جابجایی حجاج بیت الله الحرام بوده و این پرواز تا اواخر هفته جاری در گلستان ادامه داردصادقی از حذف پرواز گرگان چابهار خبر داد و گفت: این عمل به دلیل کمبود ناوگان هوایی اتفاق افتاده است.

وی شرایط پروازی از فرودگاه گرگان را در ماه‌های قبل خوب ارزیابی کرد و افزود: تلاش می‌کنیم به روند سابق و بهبود شرایط برگردیم و از هفته بعد با اتمام پروازهای حج انرژی خود را بر روی پروازهای داخلی خواهیم گذاشت.

۳۰ اتوبوس از چرخه خدمت رسانی خارج شدند

با توجه به کاهش تعداد پروازها در گلستان، استقبال مردم از ناوگان جاده‌ای از جمله اتوبوس بی شار شده و این امر افزایش سفرهای جاده‌ای را امری ضروری کرده است؛ لذا در این راستا با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفتگو کردیم، مهدی میقانی به خبرنگار مهر گفت: سفرهای روزانه طبق روال عادی از پایانه‌های مسافربری گلستان به مقاصد مختلف انجام شده و رانندگان به مردم ارائه خدمت می‌کنند.

وی افزود: طی سه سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، بخش حمل و نقل جاده‌ای در حوزه مسافر، آسیب جدی دید و حدود ۳۰ دستگاه اتوبوس از گردونه خدمات‌دهی خارج شده و با فروش اتوبوس خود به سمت باربری رفته‌اند که امری ناخوشایند بود.

میقانی بیان کرد: اما هم اکنون با توجه به استقبال خوبی که از اتوبوس شده با انجمن‌های صنفی رایزنی کرده‌ایم تا در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری انجام شود.

طبق گفته وی هم اکنون ۱۵۰ دستگاه اتوبوس از اقصی نقاط استان به ۵۰ مقصد در کشور تردد داشته و مسافران را جابجا می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان تاکید کرد: با توجه به تغییر معادله بعد از شرایط کرونا باید در زمینه افزایش تعداد اتوبوس‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

هرچند تهیه اقلام ضروری صنعت هوانوردی نقش مهمی در بقا و پویایی آن دارد اما نمی‌تواند نقش مدیریت بهینه برای کاهش چالش‌های این صنعت را ندید گرفت.

مسئولان باید با استفاده از توان جامعه دانشگاهی و نیروهای متخصص و همچنین کمک از کشورهای همراه، زمینه رفع نیازهای داخل را فراهم کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.