| کد خبر: 181571 |

نگاهی به واکنش شرکت ایران‌ایر به دو خبر

◄ دو پرده از تاب‌آوری یک روابط عمومی

اگر از اصول و آداب نوشتن یک جوابیه توسط شرکتی ملی با این ابعاد بگذریم، همین سخنان نشان از نداشتن ذره‌ای تاب و توان تحمل انتقاد در مدیران مجموعه‌ای است که به‌قول خودشان بیشترین حمایت را از تین داشته است! چراکه خود تأکید کرده‌اند که تین 20 مطلب درباره این نوع هواپیما نوشته و اکنون یک‌باره همه‌چیز عوض شده!

تین نیوز

پرده اول

هفته گذشته یکی از متخصصان مخاطب تین‌نیوز در یادداشتی انتقاداتی به خرید هواپیماهای ATR شرکت ایران ایر مطرح کرده بود. این یادداشت به‌عنوان «یادداشت وارده» در بخش دیدگاه تین‌نیوز، مثل بسیاری از دیدگاه‌های متخصصین که همیشه محل بحث و تبادل نظر کارشناسی بود، منتشر شد.

متاسفانه در کمال تعجب مدیران شرکت ایران‌ایر به‌جای استقبال از فضای طرح مسئله در رسانه و داشتن فرصت پاسخ به آن، به‌شدت برآشفته و در جوابیه‌ای بلندبالا که بیشتر شامل تاریخچه کارخانه ATR و این دست مطالب بود؛ تین‌نیوز را به‌عنوان سایتی مغرض، بدون علم، سخن‌سرا، ایجادکننده بی‌اعتمادی هدفمند و ... معرفی کرد.

بخوانید:

در زیر توجه شما را به فرازهایی از این جوابیه روابط عمومی یک شرکت ملی جلب می‌کنیم؛

«این نکته نیز جای پرسش دارد که چه بر سر مواضع آن سایت در این چند روز آمده که از مقاله مزایای به‌کارگیری هواپیمای ATR به این مقاله سراسر نادرست رسیده است.»

«در زمان خرید این هواپیما و در همین چند روز گذشته آن سایت همواره طرفدار خرید هواپیماهای منطقه‌ای بوده و همواره از مزایای این هواپیماها داد سخن سر می‌داده است.»

«بی‌تردید دیدگاه‌های ضدونقیض آن سایت در تائید و عدم‌تائید هواپیماهای فوق، نشان از تفکر و نیت مغرضانه گردانندگان سایت با صنعت هوانوردی و ایجاد بی‌اعتمادی هدفمند در بین مردم عزیز کشورمان به نظام و دولت است.»

بیش‌تر بخوانید:

اگر از اصول و آداب نوشتن یک جوابیه توسط شرکتی ملی با این ابعاد بگذریم، همین سخنان نشان از نداشتن ذره‌ای تاب و توان تحمل انتقاد در مدیران مجموعه‌ای است که به‌قول خودشان بیشترین حمایت را از تین داشته است! چراکه خود تأکید کرده‌اند که تین 20 مطلب درباره این نوع هواپیما نوشته و اکنون یک‌باره همه‌چیز عوض شده!

متاسفانه درک ناقصی از رسانه در برخی مدیران عزیز وجود دارد، اگرنه مدیران این شرکت باید می‌دانستند پایگاه خبری تین که تاکنون ده‌ها مطلب مثبت درباره هما و اتفاقات پس از برجام منتشر کرده است، با انتشار دیدگاه یک کارشناس بلافاصله به مغرض و کینه‌توز تبدیل نمی‌شود. درواقع با چنین جوابیه‌ی سرشار از عصبانیت مدیران شرکت ایران‌ایر، بیش از همه خودشان را متهم می‌کند که آمادگی و توانی برای تحمل مباحث کارشناسی و تخصصی ندارند! چراکه  تنها در زمان بی‌جوابی است که چنین ادبیات کم‌مایه‌ای جای پاسخ منطقی را می‌گیرد.

البته ظاهراً امر بر برخی عزیزان مشتبه شده که تین‌نیوز محل انتشار آرزوها و آرمان‌های مدیران، به‌عنوان گزارش‌های رسانه‌ای است. باید گفت خیر، قطعاً این‌گونه نیست. همان‌طور که پیش‌ازاین هم بارها اعلام کرده‌ایم، از سیاست‌های دولت و مسئله ملی برجام حمایت می‌کنیم؛ اما این دلیل نمی‌شود اگر تصمیمی موردبحث کارشناسان باشد و یا مدیری ناکارآمد است و یا اشتباهی از او سرزده است؛ به‌عنوان یک رسانه به خاطر دولت یا هر کس دیگری از کنار آن بگذریم. باز هم باید تأکید کرد متاسفانه برخی مدیران هنوز آداب ارتباط با رسانه را فرانگرفته و احساس می‌کنند رسانه به‌خودی‌خود در خدمت آن‌هاست مگر خلافش ثابت شود و اگر این‌طور نشد مغرض و کینه‌توز می‌شود!

پرده دوم

ساعات پایانی روز سه‌شنبه هفته گذشته، تین‌نیوز مطلع شد که صورت‌جلسه مجمع شرکت ایران‌ایر مبنی بر انتصاب کاپیتان حسن قاسمی به‌عنوان مدیرعامل این شرکت نگاشته شده و برای امضا در حال دست‌گردان است. بدیهی است در چنین شرایطی هر خبرنگار و رسانه‌ای تلاش می‌کند خبر دست‌اول را منتشر کند که در تین هم همین اتفاق افتاد.

بیش‌تر بخوانید:

تین پس از اطمینان از صحت و درست بودن این خبر؛ آن را به نقل از منابع آگاه و بدون هرگونه قضاوت و نظری منتشر کرد. صبح چهارشنبه مدیر روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که این انتصاب صورت نگرفته است. با اندکی شناخت از نظام اداری کشور می‌توان حدس زد که در حالت غیرطبیعی روند جابه‌جایی متوقف‌شده و یا به تعویق افتاده است و چنین اتفاقی در کشور ما آن‌قدر طبیعی است که حتی در برنامه زنده تلویزیون ملی کشور در مراسم رسمی معارفه یک مدیر یک‌باره نظرها عوض شده و مدیری از بالای تریبون پایین آورده و گزینه دیگری همان‌جا معارفه شده است و همه این اتفاقات در مقابل لنز دوربین و میلیون‌ها مخاطب انجام گرفت.

لذا با فرض غلط بودن این خبر یا تغییر شرایط به هر دلیلی، کافی بود این مسئله اعلام شود که پس از اعلام از سوی روابط عمومی وزارتخانه در تین نیز منتشر شد.

اما دراین‌باره هم واکنش روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران منحصربه‌فرد بود! مدیر روابط عمومی این شرکت بدون ارتباط با خبرنگار حوزه؛ دبیر حوزه، معاون سردبیر و سردبیر مجموعه؛ یک‌باره شبانه پیامی کاملاً دور از آداب مرسوم و سرشار از عصبانیت و توهین‌آمیز به مدیرمسئول تین‌نیوز ارسال و تأکید می‌کند «به کوری چشم امثال شما نه‌تنها شرفبافی نمی‌رود بلکه ...». این نوع برخوردها نشان می‌دهد که متاسفانه افرادی در کسوت مدیریت‌های ملی قرار می‌گیرند که نه‌تنها از نقش و جایگاه روابط عمومی و رسانه هیچ اطلاعی ندارند؛ بلکه با موضوع رسانه و آداب معاشرت رسمی نیز کاملاً بیگانه هستند. ازنظر این دوستان، رسانه تا زمانی رسانه است که در خدمت آن‌ها باشد و هر زمان غیرازاین شد، به مغرض و کینه‌توز و ... تبدیل می‌شود. بدیهی است این میزان تاب‌آوری در برابر انتقادات آن هم برای یک مدیر روابط عمومی ایرلاین ملی کشور جای بحث بسیار دارد.

در پایان تأکید می‌شود تین‌نیوز چرخش مدیریت بین متخصصان و مدیران صنعت را شایسته و طبیعی دانسته و همواره خود را مقید به حمایت از صنعت و مباحث کارشناسان می‌داند و از رفتن بدون دلیل هیچ مدیری خوشحال نخواهد شد، اما تغییر و جابجایی ناشی از تصمیم‌های سیاسی و جناحی در حوزه تخصصی را مذموم می‌داند. طبیعتا این بحث به همین جا ختم نمی‌شود و در این باره کارشناسان و متخصصان حوزه حمل‌ونقل و رسانه و روابط عمومی در آینده در این باره خواهند نوشت.

چو پرده‌دار به شمشیر می‌زند همه را

کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کامران 25 7

    کار خوبی کردند و جواب خوبی دادند.وابستگی و علاقه شما به تیم مدیریت قبلی انکار ناپذیر هست و کاپیتان قاسمی هم یکی از همون قبلی ها بود.آنکه رفته باز نگردد هرگز ...
    بس بگردید و بگردد روزگار.... دل به دنیا در نبندد هوشیار
    نون بازوتون رو بخورید

  • ناشناس 1 13

    سلام
    بی ادبی از هر کس و هر منصب نا میمون و پیندیده نیست.
    حالا اگر فردا پس فردا تغییر صورت گرفت روابط عمومی هما چه جوابی خواهد داشت.
    شاید تین روابط عمومی در مقام وزارت راه درآمده و حکم به ابقائ شرفبافی زده.

  • ناشناس 6 7

    عالی بود پاسخ شما
    بعضا مدیرانی که یک شبه به منصب میرسند و حفظ منافع ملی برایشان پشیزی ارزش ندارد چون با اخبار برکناری رو به رو می شوند و امال و آرزوهای خود را بر باد می بینند اینگونه منقلب میشوند
    در این قضایا نمره روابط عمومی ها زیر صفر بود

  • ناشناس 12 22


    در پاسخ به یک پاسخ !

    به عنوان يكي از علاقمندان صنعت هوايي و البته مدافعین ركن چهارم دموكراسي یعنی رسانه ها نكاتي را در پاسخ به روابط عمومي کم سواد هما به عرض مي رسانم ، اميدوارم مسئولان تين نيوز اين نظر را به عنوان نظر يك مخاطب منصف انتشار دهند

    اولا فرموديد كه نيت تين نيوز مغرضانه بوده است و بعد در پيام مفصلي كه در چندين كانال ارسال كرده ايد به استنادات همین رسانه اشاره می کنید معنی این یک بام و هوا را درک نمی کنم اين موضوع مورد وهن و حيرت مخاطب باهوش ايراني است و به نوعي حاكي از عدم تعادل و عدالت شما در قضاوت است .

    نمي شود از یک رسانه تنها توقع سوت و كف زدن ممتد داشت آن هم براي هيچ و يا حتي از پول بيت المال باج داد تا جلوي دهان منتقدين را بگيرد ، کار روابط عمومی این نیست .


    دوما در جريان انعقاد قرار داد هيچ اشاره اي به دوسال فرصت سوزي به بهانه خريد هواپيما هاي نو نكرديد طي دوران ماه عسل پسا برجام كارشناسان صنعت بار ها به شما در خصوص تامين قطعه و راه اندازی سرمایه های ملت که همانا ناوگان زمينگير و تشنه هما بود ، تذكر دادند اما توجهی نکردید به هر حال فصل انتخابات بود و دهن کجی به مخالفین پس ناچار به بهره برداری تبلیغاتی بودید ، آن هم از کیسه ملت ، به راستی چه فرقی بود بین توزیع رایگان سیب زمینی با اینکار که از یکی خرده می گیریم و به دیگری دامن میزنیم .

    به یاد دارم که در جریان دوران نامزدی پسا برجام چگونه با انگ دلواپس چپ و راست را در گوشه رینگ وادار به سکوت میکردید و در برابر نظرات منتقدین دلسوز صنعت مغرورانه آنان را به باد تمسخر میگرفتید .

    در همان ايام هم وارد بازي غربي ها شديد اتومبيل بنز نشانتان دادند وپرايد ملخي تحويلتان حال اگردر صدد پاسخ و علاقمند به آن هستيد چند سئوال ساده تقديم ميكنم تا در جهت تنوير افكار عمومي به آن جواب دهيد

    1- چرا بعد از زير پا گذاشتن برجام از سوي امريكا به جاي 5 فروند هواپیمای ATR ایرباس و بوئینگ تحویلتان ندادند

    2_چرا از فرصت دوسه ماهه در جهت خرید اقلام مورد نیاز و مصرفی این به قول خودتان شاپرک ها و حتی ایرباس و بوئینگ و فوکر بهره نبردید ؟

    3_ چرا از فرصت دو ساله در جهت خرید هواپیمای دست دوم استفاده نکردید ؟آیا نمی شد با رقم بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به جای سه ارباس نو ۱۰ ارباس با عمر کمتر از ده سال خرید و صنعت را تا مدتها بیمه کرد ؟

    3_ چرا هیچگاه در خصوص راه اندازی ناوگان زمینگیر که بعضا برای نبود چند قطعه در گوشه آشیانه خاک میخورد اقدامی نکرده و نمی کنید ؟

    شاید اعتماد بیش از حد شما به امریکای جنایتکار به قدری بوده که اهمیتی به نظرات کارشناسان صنعت نمی دادید اما همان زمان عاقلانی بودند که هشدار میدادند و توجهی نمی کردید

    در جوابیه مفصل و همین جواب کوتاه بارها از مقام معظم رهبری خرج کردید بدون اینکه به نظر اصلی ایشان توجهی کنید ، پس لازم است یکبار دیگر در خاتمه به فرمایشات ایشان در خصوص خرید هواپیما گریزی بز نیم

    ایشان فرمودند: یکی دیگر مسئله‌ی اولویّتها است؛ در تصمیم‌گیری‌هایی که ما در زمینه‌ی مسائل اقتصادی میکنیم، اولویّتها را باید در نظر بگیریم. گاهی یک کاری خیلی مهم است، خیلی لازم است امّا [دارای‌] اولویّت نیست؛ یعنی از آن کارِ لازم‌تری وجود دارد. این خیلی به نظر من مهم است. خب، بنده تجربه‌ی دولت را [دارم‌]؛ هم خودم در دولت بوده‌ام، هم دولتهای متعدّد را دیده‌ام. وزرای محترم عزیزمان، هرکدام سعی میکنند کلٌّ یجرّ النّار الی قرصه؛ یعنی این آتشی که گذاشتیم تا نانها را بپزند، هر قرص نانی مال یکی است؛ این آتش را هرکدام میکشند طرف نان خودشان که آن را بپزند؛ البتّه تکلیفشان است؛ وظیفه‌شان همین است که از بخش خودشان حمایت کنند؛ ما این را مذمّت نمیکنیم. وزیر کشاورزی یک‌جور، وزیر صنایع یک‌جور، وزیر راه یک‌جور، وزیر نیرو یک‌جور، هرکدام سعی میکنند امکانات کشور را و بودجه‌های کشور را و منابع را طرف خودشان بکشانند؛ خب، اینجا باید نگاه کرد دید اولویّت کدام است. حالا فرض کنیم که پولهای ما در بانک‌های بیگانه آزاد شد -که البتّه آزاد نشده، معلوم هم نیست کِی آزاد خواهد شد، حالا [به آن مطلب‌] خواهم رسید- بنا است صرف چه چیزی بکنیم؟ این خیلی مهم است. اولویّتها را باید رعایت کرد. خب، حالا من یک مثال بزنم، البتّه این مثال را به خود وزیر محترم هم به نظرم گفتم؛ فرض کنید ناوگان هوایی ما نوسازی بشود؛ خب، خیلی کار مهم و لازمی است امّا اولویّت است؟ آیا این اولویّت کشور است؟ فرض کنیم مثلاً سیصد هواپیما بخریم؛ این معلوم نیست اولویّت باشد. این باید بررسی بشود؛ من نظر کارشناسی نمیدهم، من تذکّر میدهم برای اینکه کار کارشناسی بشود؛ من تذکّر میدهم که اولویّتها باید رعایت بشود. این یکی از مسائل بسیار مهم است.

    • ناشناس 5 13

      در سناي مطلب "در پاسخ به يك پاسخ ! "

      آفرين به اين قلم و استدلال منطقي

  • ناشناس 5 10

    حکایت دفاع روابط عمومی هما از مدیرشان حکایت دوستی خاله خرسه است
    دلیلی نداشت این مقدار بر افروختگی بابت یک یادداشت اتفاقا این میزان توجه هما ضمن جذب خواننده بیشتر امکان وجود تخلف در این خریدها را در ذه مخاطب افزایۺ می دهد

  • یک بازنشسته 3 0

    به نظر این کوچک شما به دلایل زیر هر تصمیمی در صنعت قابل اتفاق افتادن است و نمیتوان گفت که شرایط بهتر یا بدتر میشود
    ۱:خانم شرفبافی قابل احترامند و ایشان از بانوان متخصص هوانوردی کشور هستند امابا وضعیت بحرانی که هما دارد تغییر مدیریت لازم وضروری است ومصاحبه وزیر محترم آن هم بعد از مصاحبه روابط عمومی وزارت راه مبنی بر عدم تغییر در هما نه ضروری بود و نه ور شان وزیر ارزشمند.
    ۲:این مصاحبه در کنار تغییر نابهنگام سه معاون وزیر در یک روز این احتمال را می دهد که هرچهار تصمیم فرایند منطقی را طی نکرده است.
    ۳: با احترام به آقای آدم نژاد بردن فوری این مدیر جوان از شهرفرودگاهی به وزارتخانه {...} قشنگ نبود.
    ۴:معرفی ناگهانی عضو جدید هیئت مدیره شرکت فرودگاهها توسط خود وزیر دریک سخنرانی، در شرایط وجود موج شایعات در این شرکت عجیب است و پیامهای منفی مختلفی دارد ومدیریت را متزلزل میکند.
    ۵: بی تفاوت بودن وزیر در مقابل شایعات چند ماهه تغییرات در سازمان فوق مهم هواپیمایی کشوری در شرایطی که پرونده دو سانحه باز است، صنعت را در استرس چند لایه قرار داده است.
    ۷:فرودگاه بسیار مهن امام چهار ماه است سرپرست دارد و هنوز تکلیفش روشن نیست. اینجا هم پر از شایعات امدن افراد سیاسی و حتی نظامی است.
    ۸:شرکت فرودگاهها هم که همین دوستان تایید میکنند خوب اداره شده، درگیر شایعات گسترده رفتن مدیرعاملش (جابجایی یا کنارگذاشتن یا کنار رفتن) است و وزیر محترم هم چیزی نفرموده و این صبر می تواند استبیلیتی شرکت را برهم زند و به شرایط ۷،۶ سال قبل برگرداند.
    ۹:این شرایط اصلا خوب نیست و نشان می دهد که یا وزیر به مدیران هنوز اعتماد نکرده و یا از اول در صدد تغییر است ولی با موانعی روبروست و یا عده ای در فرایند تصمیمگیری دخالت دارند و نمیگذارند تیم وزارتخانه زود نهایی گردد.
    ۱۰:این تعلل شاید در جاده یا ریل خیلی دیرخودش را نشان دهد ولی در صنعتی که تحت تاثیر تحریم ها شکننده است و مهره مجرب و امتحان داده هم کم دارد، و همه تجربه استفاده از مدیران از بیرون شکست خورده میتواند در پلک چشم زدنی حادثه ساز و خدا نکرده بحران ساز شود. صنعت ثبات میخواهد چون خود به خود شرایطش بحرانی هست.
    وزیر وقتی برای تلف شدن ندارد وباید یا تیمش را بچیند و یا به جای گوش دادن به حرف های خرس خاله ها به مدیرانی که عملکرد قابل قبول دارند و یا مورد اعتماد قاطبه صاحبنظران صنعت هستند اعتماد کند. چون زود دیر شده

  • ناشناس 0 3

    يكي از موضوعاتي كه منجر به نگاه بدبين نسبت به هما شده بودجه كلاني است كه متاسفانه روابط عمومي هما از كيسه بيت المال براي نشان دادن توانمندي مدير عامل اين شركت ورشكسته هزينه ميكند اين افراد به درستي درك نمي كنند كه حركات نمايشي آنها از ديد مخاطبان با هوش پنهان نمي ماند و نهايتا باعث رسوايي بيشتر آنها خواهد شد اگر ريگي در كفش نداريد چه لزومي به اين بازي ها داريد