| کد خبر: 135360 |

◄ چرا ATR گزینه طلایی است

اوایل سال جاری بود که قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای ATR توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی «هما» در راستای اقتصادی کردن فرودگاه‌های کوچک و استفاده از این هواپیما در مناطق محروم بسته شد.

تین نیوز

اوایل سال جاری بود که قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای ATR توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی «هما» در راستای اقتصادی کردن فرودگاه‌های کوچک و استفاده از این هواپیما در مناطق محروم بسته شد.

 

حدود یک ماه پس از امضاء قرارداد بین هما و کمپانی ای‌تی‌آر، 4 فروند از این هواپیماها وارد کشور شد که در حال حاضر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» از این هواپیماها برای برقراری پرواز بین فرودگاه‌های کوچک استفاده می‌کند. بر همین اساس قصد داریم شما را با برخی از ویژگی خاص هواپیمای ای‌تی‌آر آشنا کنیم.

 

متخصصان می‌گویند این هواپیما بسیار انعطاف‌پذیر هستند و توانایی سازگار شدن با انواع شرایط  مانند نشست و برخاست بر روی باندهایی با مشخصه‌ها گوناگون، پرواز در هوا بسیار گرم و یا بسیار سرد و یا در شرایط جوی ناپایدار را داراست.

 

این هواپیما امکان فرود هواپیما در شرایط جوی مختلف را به خلبان می‌دهد و ارتفاع تصمیم‌گیری برای این هواپیما قابل توجه است. منظور از  ارتفاع تصمیم‌گیری این است که خلبان در حال انجام کاهش ارتفاع به سمت باند فرودگاه است در این ارتفاع است که تصمیم می‌گیرد که فرود را بیاید و یا از آن انصراف دهد.

 

یکی از مهم‌ترین ویژگی این هواپیما برخورداری از شرایط اقتصادی ویژه اقتصادی است. به اعتقاد متخصصان هوانوردی ATR هواپیمایی است که با خود سودآوری دارد و نسبت به هواپیماهای مشابه خود هزینه بسیار کمتری دارد.

 

تطبیق‌پذیری ATR از ویژگی‌های شاخصی است که در مشخصه‌ها ذاتی این هواپیما خودنمایی می‌کند که این امکان را به ایرلاین‌ها می‌دهد تا بتواند از این پرنده علاوه بر استفاده در پروازهایی با برد کوتاه، در حمل بار و یا انجام وظیفه در ماموریت‌های گشت‌زنی هوایی مثل گشت دریایی جهت محافظت از کشتی‌ها در حال حرکت نیز بهره‌مند شود.

 

سازگاری با محیط‌زیست از مزایای بارز ATR است؛ این هواپیما از لحاظ تولید آلاینده‌ها به دوست‌دار محیط‌زیست مشهور است. این هواپیما در مسیرها پروازی یکسان 20 درصد نسبت به هواپیماها جت کنونی و سه برابر نسبت به هواپیماهای قبل‌تر از خود گاز گلخانه‌ای CO2 در هوا منتشر می‌کند.

 

از هواپیماهای ای‌تی‌آر عموما برای پروازهای کوتاه برد به مقصد فرودگاه‌هایی انجام می‌شود که نسبت به حالت عادی از باند با طول کمتری برخوردار هستند و این بدان معنا است که هواپیما باید بتواند در مسافت کمتر بلند شود؛ موتورها توربوپراپ این هواپیما به واسطه داشتن ملخ که نیروی جلوبرنده و پیشرانش را تولید می‌کند به مزیت دیگری مجهز است و آن به وجود آوردن جریان هوا پر سرعت در پشت ملخ و در نهایت بر روی بال‌ها هواپیما است و این یعنی بال‌ها نسبت به حالت عادی توانایی تولید نیرو در بازه زمانی کمتری دارند و این یعنی برخاستن زودتر .

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین 0 0

    این قسمت متن اشتباهه ، تصحیح کنید:

    سازگاری با محیط‌زیست از مزایای بارز ATR است؛ این هواپیما از لحاظ تولید آلاینده‌ها به دوست‌دار محیط زیست مشهور است چرا که این هواپیما در مسیرها پروازی یکسان 20 درصد نسبت به هواپیماها جت کنونی و سه برابر نسبت به هواپیماهای قبل‌تر از خود گاز گلخانه‌ای CO2 در هوا منتشر می‌کند.