| کد خبر: 173496 |

◄ تعیین نرخ تکلیفی بلیت هواپیما، مُسکن موقتی است

«شرکت‌های هواپیمایی اگر موردحمایت دولت قرار نگیرند ورشکسته خواهند شد.» این سخنان سرپرست اسبق سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل سابق هواپیمایی کارون با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» است.

تین نیوز

«شرکت‌های هواپیمایی اگر موردحمایت دولت قرار نگیرند ورشکسته خواهند شد.» این سخنان سرپرست اسبق سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل سابق هواپیمایی کارون با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» است.

نورالله رضایی‌نیارکی در این گفتگو تاکید کرد که مشکلات صنعت حمل‌ونقل هوایی باید ریشه‌ای حل شود و تزریق مسکن‌های موقتی دردی را از صنعت هوایی کشور دوا نخواهد کرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما عدم تخصیص ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی پیامدهای منفی در پی خواهد داشت؟ توضیح داد: بله؛ موضوع تخصیص ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی با توجه به این‌که تمامی هزینه هواپیما بر مبنای دلار محاسبه می‌شود یک امر الزامی است.

رضایی نیارکی با تاکید بر این‌که منظور از یارانه کمک بلاعوض نیست، عنوان کرد: دولت می‌تواند در چارچوب استانداردهای کشور از شرکت‌های هواپیمایی با توجه به هزینه‌های ارزی که می‌کنند حمایت کند و در غیر این صورت شرکت‌های هواپیمایی یکی پس از دیگری ورشکسته و از بازار خارج می‌شوند.

مدیرعامل سابق هواپیمایی کارون با اظهار به این‌که تامین ارز از بازار ثانویه «سامانه نیما» نمی‌تواند کمکی به شرکت‌های هواپیمایی کند، خاطرنشان کرد: با شرایط موجود شرکت‌های هواپیمایی دیگر قادر نخواهند بود که پروازهای خود را انجام بدهند. زمانی که یک اورهال برای هواپیما بین یک‌و‌نیم تا  دومیلیون ۷۰۰ هزار دلار هزینه در بر دارد شرکت هواپیمایی چگونه می‌تواند سرپا بماند!

رضایی نیارکی در پاسخ به این موضوع که آیا این تئوری که باید اجازه بدهیم صنعت هوایی در بازاری آزاد شکل بگیرد و درنهایت هر ایرلاینی پشتوانه مالی قوی داشت در بازار باقی ماند و مابقی از بازار خارج خواهند شد را قبول دارید؟ گفت: من این تئوری را قبول ندارم. شرکت‌های هواپیمایی باید از حمایت دولت برخوردار باشند. این حمایت از هر طریقی که ممکن است می‌تواند انجام بگیرد. حمایت دولت تنها این نیست که به شرکت‌های هواپیمایی ارز دولتی تخصیص بدهد.

وی افزود: دولت می‌تواند از طریق امتیازهای دیگر در فرودگاه‌های کشور، ارزان حساب کردن پارکینگ هواپیما و موارد دیگر می‌تواند قسمتی از هزینه ایرلاین‌ها را کاهش بدهد در غیر این صورت شرکت‌های هواپیمایی با توجه به این‌که کلیه هزینه‌های یک هواپیما ارزی است نمی‌توانند در صنعت حمل‌ونقل هوایی روی پای خود بایستند.

مدیرعامل سابق هواپیمایی کارون در خصوص تکلیفی کردن نرخ بلیت هواپیما، عنوان کرد: تعیین قیمت باید بر اساس یکسری معیارها انجام شود. برای مثال ایران‌ایر از بسیاری امتیازهای دولتی برخوردار است که سایر ایرلاین‌ها برخوردار نیستند. تعدادی از ایرلاین‌ها نیز از طرق مختلفی از امتیازهای دولتی استفاده می‌کنند. این‌ها باید بررسی و جمع‌بندی شود و درنهایت به یک راه‌حل اساسی برسند. باید این موضوع ریشه‌ای حل شود. با این مُسکن‌ها دردی از صنعت حمل‌ونقل هوایی دوا نمی‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.