| کد خبر: 172201 |

◄ صندلی‌های خالی ایرلاین‌ها و توقف رشد حمل‌ونقل هوایی در جابه‌جایی مسافر

در روزهای اخیر سه شرکت هواپیمایی کی‌ال‌ام، ایرفرانس و برتیش‌ایرویز اعلام کرده‌اند که به دلایل توجیه اقتصادی پروازهای خود را به ایران متوقف خواهند کرد.

تین نیوز

در حالی طی روزهای اخیر سه شرکت هواپیمایی کی ال ام، ایرفرانس و برتیش ایرویز اعلام کرده‌اند که به دلایل نبود توجیه اقتصادی پروازهای خود را به ایران متوقف خواهند کرد که وضعیت پروازهای داخلی هم آن‌چنان تعریفی ندارد و بسیاری معتقدند صنعت حمل‌ونقل هوایی که در طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی در جابه‌جایی مسافر داشته است دیگر نمی‌تواند به روند روبه رشد خود ادامه بدهد.

به گزارش تین‌نیوز، صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور در حالی شاهد تیک‌آف ایرلاین‌های خارجی از آسمان ایران است که یکی از مهم‌ترین اهداف خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی کشور پس از برجام، این بود که ایرلاین‌های داخلی بتوانند سهم ایرلاین‌های خارجی برای حضور در ایران را کم‌تر کنند و پس از سال‌ها سهم خود را از بازار جهانی پس بگیرند.

اما اکنون این سوال پیش می‌آید که با توجه به تحریم‌های مجدد صنعت هوایی کشور و از سوی دیگر فرسودگی ناوگان و تعداد کم هواپیماها در چرخه صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور، چه میزان خروج ایرلاین‌های خارجی از ایران را توجیه‌پذیر می‌کند؟ ایرلاین‌های ایرانی آیا می‌توانند با وضعیت موجود جای ایرلاین‌های خارجی را بگیرند؟

هر چند برخی بر این باورند که خروج ایرلاین‌های خارجی از ایران آن‌هم بعد خروج آمریکا از برجام تا حدودی سیاسی است اما عده‌ای کارشناسان صنعت هواپیمایی این موضوع را این‌گونه تحلیل می‌کنند که کاهش قدرت خرید مردم و حذف سفرهای هوایی از سبد هزینه خانواده‌ها در پی مشکلات ارزی اخیر دلیل اصلی این اتفاق است.

در این میان عده‌ای منتقد سازمان هواپیمایی کشوری هستند و می‌گویند باید این سازمان حداکثر تلاش خود را به کار می‌گرفت تا با تسهیل امور و برطرف سازی موانع امکان ادامه پروازها را فراهم می‌شد.

در چند روز اخیر، انتشار ویدیو و عکس‌هایی از صندلی‌های خالی هواپیماهای داخلی سر و صدای زیادی به پا کرده و موجب ورود رئیس جمهور به موضوع گرانی بلیت هواپیما و دستور پیگیری آن توسط وزیر صنعت شده است.

به اعتقاد کارشناسان صنعت هوانوردی در چند ماه آینده مشخص خواهد شد چند درصد مردم مسافران واقعی صنعت حمل‌ونقل هوایی هستند  این در حالی است که یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت به‌ویژه وزارت راه و شهرسازی عمومی کردن حمل‌ونقل هوایی بود تا درصد بیشتری از مردم بتوانند از هواپیما برای سفرهای خود استفاده کنند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال 97 شاهد کاهش قابل‌توجه سهم حمل‌ونقل هوایی خواهیم بود. این در حالی است که در سال 95 سهم حمل‌ونقل هوایی از جابه‌جایی مسافر 9 درصد بود و در سال 96 این رقم به 14.5 درصد افزایش یافت. اما در شرایط کنونی احتمال کاهش سهم حمل‌ونقل هوایی در جابه‌جایی مسافر و به تبه آن سرازیر شدن مسافر به سمت جاده و ریل را بالا برده است.

photo_2018-07-22_13-49-21

photo_2018-07-22_13-49-23

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.