| کد خبر: 171951 |

یک کارشناس صنعت هوایی:

◄ اجازه بدهید صنعت هوایی در بازاری آزاد شکل بگیرد

یک تحلیلگر و کارشناس صنعت هوانوردی معتقد است؛ باید بازار را آزاد گذاشت تا بر اساس عرضه و تقاضا شکل بگیرد در این میان شرکت هواپیمایی زیان ده نیز کنار می‌رود.

تین نیوز

یک کارشناس هواپیمایی می‌گوید: شرکت هواپیمایی که می‌خواهد در صنعت هواپیمایی تداوم حیات داشته باشد نمی‌تواند قیمت بلیت خود را افزایش ندهند از همین‌رو باید بازار را آزاد بگذاریم که بر اساس عرضه و تقاضا شکل بگیرد در این میان هر شرکت هواپیمایی ضرر کرد درنهایت کنار می‌رود.

محمود مهرانپور در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز درخصوص مشکلات ارزی ایرلاین‌ها، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 60‌درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است که بخش عمده آن صرف هزینه تعمیرات می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: بخش عمده‌ای از هزینه تعمیرات در بخش خرید قطعات صرف می‌شود که در گذشته ایرلاین‌ها با نرخ 3200 تومان ارز تهیه می‌کردند اما امروز ایرلاین‌ها باید با نرخ 9‌هزارتومانی ارز خود را تامین کنند که این موضوع باعث شده سبد هزینه ایرلاین‌ها چند برابر شود.

این کارشناس صنعت هواپیمایی افزایش قیمت بلیت هواپیما در راستای افزایش سبد هزینه‌ای ایرلاین‌ها طبیعی دانست و عنوان کرد: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی دچار مشکلات بسیاری هستند و به‌مانند صنایع دیگر نمی‌توانند به‌راحتی وامی دریافت کنند از همین‌رو افزایش قیمت بلیت هواپیما در شرایط کنونی اقدامی منفی نباید تلقی شود.

او در خصوص این‌که برخی از ایرلاین‌ها اقدام به افزایش غیرمنطقی قیمت بلیت هواپیما کرده‌اند گفت: نیاز است شرکت‌های هواپیمایی مسیرهای پروازی خود را برای افزایش قیمت مجدد محاسبه کنند و برای مثال اعلام کنند که در مسیر تهران-مشهد باید 40‌درصد افزایش قیمت داشته باشیم. این اقدام باعث خواهد شد برخی نتوانند از شرایط به وجود آمده کنونی سودجویی کنند.

وی در ادامه به این موضوع تاکید کرد که نباید شرکت‌های هواپیمایی به صورت بی‌مهابا و بدون محاسبه اقدام به افزایش قیمت بلیت خود کنند چرا که در نهایت دود آن به چشم خودشان خواهد رفت و مشتریان خود را از دست خواهند داد. ایرلاین‌ها باید به صورت منطقی و بر اساس افزایشی که در سبد هزینه خود داشته‌اند اقدام به افزایش قیمت بلیت کنند.

مهران+پور

مهرانپور با اظهار به این‌که با افزایش قیمت بلیت در آینده بازار عرضه و تقاضا نیاز صنعت هواپیمایی را مشخص خواهد کرد، گفت: شرکت هواپیمایی که می‌خواهد در صنعت هواپیمایی تداوم حیات داشته باشد نمی‌تواند قیمت بلیت خود را افزایش ندهند؛ از طرف دیگر اگر مردم استقبال نکنند به‌طور یقین باید شاهد خارج شدن تعدادی از ایرلاین‌ها از بازار صنعت هوایی باشیم.

این کارشناس هوایی با بیان این‌که اولویت دولت در یارانه دادن به موضوعاتی هم‌چون دارو و خوراک بسیار مهم‌تر از صنعت هواپیمایی است، بیان کرد: باید فضای بازار در صنعت هواپیمایی آزاد باشد تا بازار به‌صورت رقابتی شکل بگیرید در این میان شرکت‌های هواپیمایی واقعی باقی خواهند ماند.

وی با تاکید بر این‌که شکل گرفتن بازار واقعی در صنعت هواپیمایی مشخص خواهد کرد که در آینده ما نیاز به چند فروند هواپیما خواهیم داشت، گفت: اکنون برخی‌ها اعلام می‌کنند که صنعت هوایی نیازمند 600 فروند هواپیما است اما کسی نمی‌گوید قرار است چه کسی پول این هواپیماها را باید بدهد! با بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما ممکن است بازار عرضه و تقاضا مشخص کند که این صنعت در آینده شاید تنها نیازمند 100 تا 150 فروند هواپیما است.

مهرانپور با اعلام این‌که اگر دولت بخواهد یارانه در بخش حمل‌ونقل بدهد بخش ریلی در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: ما  اختلافات طبقاتی را در تمام حوزه‌ها مانند پوشاک، خوراک، خودرو، مسکن و ... پذیرفته‌ایم اما این موضوع را نمی‌توانیم در حوزه حمل‌ونقل هوایی قبول کنیم. صنعت هواپیمایی یک بازار آزاد است که باید بر اساس بازار رقابتی شکل بگیرد اینکه ایرلاینی قیمت بلیت خود را افزایش می‌دهد تخلف نیست.

او معتقد است؛ باید بازار را آزاد بگذاریم که بر اساس عرضه و تقاضا شکل بگیرد در این میان هر شرکت هواپیمایی ضرر کرد درنهایت کنار می‌رود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.