| کد خبر: 171942 |

◄ علت مخالفت مخالفان پرواز چارتر

یکی از آخرین اظهارنظرها در زمینه سهم پروازهای چارتر از گرانی بلیت، از سوی معاون سازمان تعزیرات حکومتی کشور بیان و در آن بر لزوم جمع شدن بساط این پروازها تاکید شده است.

تین نیوز

یکی از آخرین اظهارنظرها در زمینه سهم پروازهای چارتر از گرانی بلیت، از سوی معاون سازمان تعزیرات حکومتی کشور بیان و در آن بر لزوم جمع شدن بساط این پروازها تاکید شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از صمت، محمدعلی اسفنانی، معاون سازمان تعزیرات حکومتی کشور گفت: اشکال اساسی در بحث بلیت پروازها که به‌طورجدی دنبال برطرف کردن آن هستیم، پروازهای چارتری است که بزرگ‌ترین عامل در بحث گرانی بلیت‌های هواپیما است.

اسفنانی افزود: قرار بود تا پایان تیر تکلیف این پروازها روشن شود و به‌تازگی نیز در صحبتی که داشتیم مقرر شد در صورت امکان پروازهای چارتری را حذف کنیم تا بتوانیم نظارت بهتری بر قیمت‌ها داشته باشیم. اگر فروش این پروازها به همین منوال ادامه داشته باشد برخورد جدی‌تری خواهیم داشت.

مهدی میرجمالی، کارشناس حمل‌ونقل هوایی و فعال حوزه فروش بلیت هواپیما گفت: بلیت‌های چارتری در صنعت هوانوردی فسادآور هستند و باید جلو آن‌ها گرفته شود.

میرجمالی توضیح داد: چارترکننده تمامی بلیت‌های پرواز را پیشاپیش خریداری یا پروازی را به مدت مشخص با نرخ توافقی برای هر صندلی اجاره می‌کند و به این صورت، کل پرواز را در اختیار می‌گیرد و در بازه‌های زمانی خاصی که تقاضا برای بلیت زیاد است، بلیت‌ها را به نرخ دلخواه خود عرضه می‌کند.

او افزود: سود چارتر در جیب شرکت هواپیمایی نمی‌رود بلکه به جیب چارترکننده می‌رود که می‌تواند آژانس هواپیمایی یا حتی دلال فرودگاهی یا دلال پای پرواز باشد که نرخ را هر عددی که بخواهد اعلام می‌کند.

میرجمالی ادامه داد: سازمان هواپیمایی به‌دلیل این‌که پروازهای چارتری در زمان رکود پروازها موجب درآمدزایی شرکت‌های هواپیمایی می‌شوند کاری به کار این پروازها ندارد. سازمان تعزیرات حکومتی نمی‌تواند برخورد خاصی با این پروازها داشته باشد.

میرجمالی ادامه داد: بخش زیادی از هزینه شرکت‌های هواپیمایی براساس دلار محاسبه می‌شود که اکنون با حذف ارز دولتی این شرکت‌ها، آن‌ها ناگریز از گران کردن بلیت یا چارتر کردن آن، برای تامین هزینه‌های خود هستند.

وحید خادمی از دست‌اندرکاران صنعت هوانوردی کشورمان معتقد است بخش زیادی از بلاهایی که چارترکننده‌ها بر سر صنعت حمل‌ونقل هوایی می‌آورند مربوط به پروازهای اهواز است.

او گفت: باتوجه به استقبال عراقی‌ها از پروازهای این استان، چارترکننده‌ها نرخ‌های نجومی برای مسیرهای اهواز و دیگر شهرهای این استان اعمال می‌کنند.

خادمی توضیح داد: در تابستان عراقی‌ها به ایران سرازیر می‌شوند و چارترکننده‌ها نرخ پروازهای اهواز را گران می‌کنند اما بلیت را با همان قیمتی که به عراقی‌ها می‌فروشند به ایرانی‌ها نیز عرضه می‌کنند که برای مردم دردسرساز می‌شود و نمی‌توانند از هواپیما استفاده کنند.

خادمی با بیان این‌که درحال‌حاضر دیگر دلال پای پرواز در فرودگاه‌ها وجود ندارد، افزود: بخش بزرگی از مشکلات چارتر ناشی از فروش بلیت در سایت‌های غیرقانونی است که نظارتی از سوی سازمان هواپیمایی و پلیس فتا بر عملکرد آن‌ها نیست و این سایت‌ها درباره عملکرد خود پاسخگو نیستند.

وی با بیان این‌که خرید بلیت از این سایت‌ها اشتباه است توضیح داد: اگر کسی بلیت را از آژانس یا شرکت هواپیمایی خریداری کند می‌تواند در صورت تخلف، پیگیری کند اما چارترکننده را نه کسی دیده و نه می‌شناسد و نمی‌توان او را مورد پیگرد قرار داد.

وی با فسادآور دانستن پروازهای چارتری اظهار کرد: هم سازمان هواپیمایی باید با پروازهای چارتری یک بار برای همیشه برخورد کند و هم بانک مرکزی باید با اختصاص ارز دولتی، بهانه شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش نرخ بلیت را از بین ببرد.

برای پیگیری این ادعای اهالی حمل‌ونقل هوایی که تخلف پروازهای چارتری با آگاهی سازمان هواپیمایی نسبت به این پروازها انجام می‌شود، با سخنگوی این سازمان تماس گرفتیم که او در پاسخ به صمت با رد کردن این ادعا، از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.