| کد خبر: 171935 |

◄ در شرایط فعلی صنعت هوایی نیازمند 500 فروند هواپیما نیست

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است در صورت پایداری اقتصاد کشور مجدد شرایط به سمتی خواهد رفت که مردم می‌توانند خودشان را با شرایط اقتصادی وفق دهند و از خدمات حمل‌ونقل هوایی استفاده کنند.

تین نیوز

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است در شرایط کنونی صنعت حمل و نقل هوایی نیازمند 500 فروند هواپیما نخواهد بود از همین‌رو لازم است با شرایط فعلی و تغییر نیاز عرضه و تقاضا در صنعت حمل‌ونقل هوایی طبیعتاً نیاز بازار به هواپیما تغییر خواهد کرد و لازم است که یک مطالعه جدید در بازار صنعت هوایی انجام بگیرد.

علیرضا منظری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز در خصوص آخرین وضعیت پیش‌روی صنعت هوایی با بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما اشاره و عنوان کرد: با افزایش نرخ ارز، شوکی که به صنعت حمل‌ونقل هوایی وارد شد؛ با  رشد دو برابری در خدمات حمل‌ونقل هوایی پوشش داده شد.

ایرلاین‌ها نباید از یارانه دولتی استفاده کنند

وی در ادامه گفت: این موضوع از یک‌سو  اثر مثبتی داشت که لازم بود از سال‌ها گذشته با طراحی دقیق و به‌صورت تدریجی در صنعت هوایی انجام می‌گرفت و شرکت‌های هواپیمایی به سمتی می‌رفتند که از ارز غیردولتی استفاده کرده و قیمت‌هایشان را به‌تدریج متعادل کنند تا جامعه هم بتواند استفاده خود را از صنعت حمل و نقل هوایی به‌تدریج ببرد. برای این کار لازم بود ساختار شرکت‌های هواپیمایی اصلاح شده و درآمد-هزینه آن‌ها شفاف می‌شد ، اما این اصلاح صورت نگرفت و امروز ماشاهد شوکه شدن این صنعت هستیم.

حذف یکساله خدمات هوایی از سبد خانواده‌ها

این کارشناس هوایی با بیان این‌که افزایش و تغییر قیمت بلیت هواپیما در اثر این شوک طبیعی بود، عنوان کرد: این افزایش قیمت به یک‌باره در قیمت بلیت هواپیما باعث خواهد شد در یک مدت شش تا یک سال شاهد کاهش استقبال مردم در سفرهای هوایی باشیم چرا که هزینه حمل‌ونقل هوایی از سبد خانواده‌ها در این مدت حذف می‌شود.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اگر بعد از این مدت، جامعه یک اقتصاد پایداری پیدا کند، دوباره شرایط به سمتی خواهد رفت که مردم می‌توانند خودشان را با شرایط اقتصادی وفق دهند و از خدمات حمل‌ونقل هوایی استفاده کنند.

پایداری اقتصاد خدمات حمل‌ونقل را به سبد خانواده‌ها بازمی‌گرداند

منظری ادامه داد: در کنار افزایش بلیت هواپیما، سایر اجناس در کشور هم در حال گران شدن هستند. تمام فعالان اقتصادی در تلاش هستند تا اجناس خود را با نرخ جدید بفروشند و صاحب درآمد شوند بنابراین اگر این گردش اقتصادی در چند سال آینده پایدار بماند مردم دوباره به درآمد جدید دسترسی پیدا می‌کنند و عده‌ای در این میان که در گذشته توان استفاده از خدمات حمل ونقل هوایی را از دست داده‌اند مجددا می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

منظری با اظهار به این مسئله که چند قشر مانند کارگران، کارمندان، روستاییان و ... به دلیل این‌که نمی‌توانند تا یکی-دو سال آینده درآمد خود را افزایش بدهند، نخواهند توانست از خدمات حمل‌ونقل هوایی استفاده کنند از همین جهت دولت مجبور خواهد شد به‌تدریج حقوق و دستمزدها را بالا ببرد.

چه ایرلاین‌هایی از بازار رقابت خارج خواهند شد؟

او به سوال دیگر مبنی بر این‌که آیا در شرایط کنونی باید شاهد کنار رفتن تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی در آینده باشیم، این‌گونه پاسخ داد: این موضوع در صورتی رخ خواهد داد که در بازار عرضه از تقاضا پیشی بگیرد و طبیعتا در چنین فضای، قیمت بلیت تعیین‌کننده خواهد بود. مسافر در آینده به سراغ شرکتی خواهد رفت که خدمات بهتری ارائه می‌دهد و شرکت‌های هواپیمایی که خدمات باکیفیتی ارائه نخواهند داد از بازار رقابت خارج خواهند شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.