| کد خبر: 169229 |

مدیرعامل پیشین ایران‌ایر:

◄ فرصت خرید هواپیمای دست‌دوم را نباید از دست داد

مدیرعامل پیشین ایران‌ایر با تاکید به این مسئله که این شرکت نیاز دارد هرچه سریع‌تر پروازهای از دست رفته خود را بازیابی کند، می‌گوید: اگر فرصتی برای خرید هواپیماهای دست دوم وجود داشته باشد نباید آن را از دست داد.

تین نیوز

مدیرعامل پیشین ایران‌ایر با تاکید بر این مسئله که این شرکت نیاز دارد هرچه سریع‌تر پروازهای از دست رفته خود را بازیابی کند، گفت: اگر فرصتی برای خرید هواپیماهای دست دوم وجود داشته باشد نباید آن را از دست داد.

داود کشاورزیان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز در خصوص اینکه برخی از وجود 50 فروند هواپیمای دست‌دوم زیر پنج سال برای فروش به ایران خبر می‌دهند و می‌گویند، مدیران شرکت‌های هواپیمایی از این فرصت استفاده نمی‌کنند، عنوان می‌کند: بنده واقعا نمی‌توانم در این رابطه اظهارنظر خاصی داشته باشم اما واقعیت این است که افراد زیادی برای فروش هواپیمای پیشنهاد می‌دهند اما اینکه آیا واقعا توان انجام این کار را دارند یا خیر؛ جای سوال است.

وی در ادامه می گوید: افراد زیادی در این‌گونه موارد مراجعه می‌کنند و بعضا هم اشراف درست و دقیقی به تحریم‌ها ندارند اما اگر واقعا چنین فرصتی وجود داشته باشد باید به درستی از این فرصت‌ها استفاده کرد.

کشاورزیان با بیان این مطلب که مدیران ایران‌ایر هم به دنبال استفاده از فرصت‌ها هستند، می‌گوید: در سال‌های گذشته و به دلیل تحریم و کمبود هواپیما ایران ایر بخشی از مسیرهای پروازی خود را از دست داد. به اعتقاد بنده اکنون اولویت اول برای هما این است که مسیرهای پروازی خود را بازیابی کند و در کنار آن نیروی انسانی خود را آموزش بدهد.

به گفته وی، ایران‌ایر می‌تواند از محل بازیابی مسیرهای پرواز، درآمد خود را افزایش دهد و برای خرید هواپیما سرمایه‌گذاری کند.

مدیرعامل پیشین ایران‌ایر معتقد بود که نباید صرفا به روی خرید هواپیما نو صرف کرد و اگر سازندگان هواپیما آمادگی فروش هواپیمای به ایران را داشته باشند این پروژه زمان‌بر خواهد بود و چندین سال تحویل هواپیما به طول می‌انجامد.

او در ادامه می‌گوید: به همین دلیل است که بنده سال‌ها جزو طرفداران کسانی بوده‌ام که اعتقاد داشتند ایران‌ایر باید از فرصت‌های موجود استفاده کند و هواپیماهای کارکرده با سن پایین بخرد تا بتواند مسیرهای از دست رفته خود را بازیابی کند.

وی با بیان اینکه ایران‌ایر باید در زمان برجام دو استراتژی مهم یعنی خرید هواپیمای نو و دست‌دوم را با هم پیگیری می‌کرد، ادامه می‌دهد: ایران‌ایر می‌توانست بعد از امضا قرارداد خرید هواپیمای نو، بحث اجاره و یا خرید هواپیمای دست‌دوم را دنبال می‌کرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا این دو استراتژی با هم دنبال نشد؟ بیان کرد: این سوال را باید مسولان ایران‌ایر پاسخ دهند که آیا اقدامی کرده‌اند که به نتیجه نرسید است یا اینکه موانع دیگری پیش‌رو داشتند.

وی می‌افزاید؛ با توجه به اینکه در حال حاضر هواپیمای بالای 30 سال در ایران‌ایر پرواز می‌کند چه مسئله‌ای برای خرید هواپیماهای 15 سال وجود دارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران‌ایر به‌مانند سایر شرکت‌های هواپیمایی خصوصی می‌تواند برای خرید هواپیما چابک‌تر عمل کند؟ می‌گوید: درست است ایران‌ایر کمی محدودیت دارد اما بنده در زمانی که در ایران‌ایر بودم یک هواپیمایی در صندوق بازنشستگی هما تحت عنوان چابهار تاسیس کردیم که این هواپیمایی به لحاظ اساسنامه یک شرکت خصوصی بود که می‌توانست از فرصت‌های بخش خصوصی برای استفاده از تسهیلات وام ارزی استفاده کند.

او به سوال که آیا بعد از شما اقدام خاصی برای شرکت چابهار انجام گرفت این‌گونه پاسخ می‌دهد: خیر اقدام خاصی انجام نشد و بعد از رفتن بنده از هما هواپیماهای متعلق به این شرکت به ایران‌ایر منتقل شد.

کشاورزیان در انتهای به خرید هواپیماهای ATR اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از اقداماتی که می‌توانست تاثیر مثبت‌تری داشته باشد این بود که ایران‌ایر از فرصت پیش آمده و با سرمایه‌ای که صرف خرید هواپیماهای ای‌تی‌آر شد اقدام به خرید هواپیماهای پهن‌پیکر می‌کرد.

وی می‌گوید: هواپیماهای ATR هواپیمای خوبی هستند و به آن‌ها در برخی از مسیرها نیاز داریم اما ایران‌ایر از این فرصت می‌توانست برای خرید هواپیمای 340 و یا 330 استفاده می‌کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.