| کد خبر: 161666 |

شهردار تهران؛

◄ رتبه ناچیز ایران در حمل‌ونقل عمومی

شهردار تهران در هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک از سهم ناچیز ایران در حمل‌ونقل عمومی نسبت به سایر کشورهای دنیا خبر داد و گفت: «استمرار و مداومت در برگزاری این کنفرانس در سال‌های گذشته، حاکی از این است که مسئولان شهرداری تهران با اخذ برنامه و راهکارهای نوین و آشنایی با موانعی که در حوزه ترافیک در کشورمان و در دنیا اتفاق می‌افتد، از مجموعه این دیدگاه­ها در جهت بهبودی کیفیت و کمیت حمل‌ونقل در شهر تهران استفاده می‌کنند.»

تین نیوز

شهردار تهران در هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک از سهم ناچیز ایران در حمل‌ونقل عمومی نسبت به سایر کشورهای دنیا خبر داد و گفت: «استمرار و مداومت در برگزاری این کنفرانس در سال‌های گذشته، حاکی از این است که مسئولان شهرداری تهران با اخذ برنامه و راهکارهای نوین و آشنایی با موانعی که در حوزه ترافیک در کشورمان و در دنیا اتفاق می‌افتد، از مجموعه این دیدگاه­ها در جهت بهبودی کیفیت و کمیت حمل‌ونقل در شهر تهران استفاده می‌کنند.»

به گزارش تین‌نیوز، او در ادامه افزود: «امیدوارم این کنفرانس بتواند راه حل‌هایی را برای مشکلات و عبور از موانع حمل‌ونقل و ترافیک، به‌ویژه برای کلان‌شهر تهران، ارائه کند و ما شاهد بهبود وضع ترافیک و محیط زیست شهرمان باشیم.»

نجفی با بیان اینکه ترافیک و حمل‌ونقل سال‌ها است که زندگی شهری ما را نه‌تنها در ایران بلکه در همه دنیا به‌طور جدی تحت تأثیر قرار داده، ابراز کرد: «در گزارش سومین اجلاس جهانی برنامه اسکان سازمان ملل، یکی از موضوعات مهم زیست شهری را موضوعات مربوط به جابه­جایی شهری و ترافیک می‌دانند که این نشان‌دهنده اهمیت این موضوع به‌عنوان یک مسئله جهانی است.»

شهردار تهران با اشاره به اینکه این کنفرانس در سطح جهانی برگزار می‌شود تا از تجربیات و اندیشه‌های افراد در خارج از ایران برای بهبود مشکلات کلان‌شهر کشور استفاده شود، تصریح کرد: «حمل‌ونقل و ترافیک از یک نظر موضوع ساده‌ای است. به‌واقع فهم این مسئله کاملاً روشن است و همه شهرها، به‌ویژه کلان‌شهرها، با این موضوع درگیر و همه به دنبال راه حل هستند و گاهی ارائه راه حل‌ها چندان دشوار نیست، اما دشواری کار در اجرایی­کردن و عملیاتی شدن آنها است. گاهی برای اجرایی شدن این راه حل‌ها و عبور از این معضلات دچار مشکلات جدی می‌شویم و حتی در برخی از موارد برای تأمین منابع نیز با مشکلات و موانع جدی روبه­رو هستیم.»

این مقام مسئول در شهرداری تهران ادامه داد: «به‌هرحال باید به‌طور جدی به این موضوع پرداخته شود، چون تن و جان مردم کشور را فرسود ه می‌کند. شاید بتوان گفت ریشه بسیاری از مشکلاتی که امروز درباره ترافیک و حمل‌ونقل در تهران و شهرهای بزرگ با آن مواجه هستیم، حاکمیت نگاه خودرومحور به‌جای نگاه انسان‌محور در سال‌های گذشته بوده است.»

نجفی با تأکید بر اینکه امروز در بهترین شرایط حمل‌ونقل مسافر در شهر تهران فقط از حدود 22 درصد از حمل‌ونقل عمومی به غیر از تاکسی استفاده می‌شود، بیان کرد: «اگر به طرح جامع شهر تهران نگاه کنیم، به‌ویژه برنامه 5 ساله که امروز چهارمین سال خود را طی می‌کند، باید حمل‌ونقل مسافری داخل شهر تهران 75 درصد وسیله نقلیه عمومی باشد که نشان‌دهنده این است که در سال‌های گذشته برای این امر اهتمام جدی وجود نداشته است.»

او افزود: «متأسفانه در سال‌های گذشته، توسعه کاربری‌هایی که در شهر تهران در زمین‌ها و مناطق مختلف انجام گرفته، بدون جانمایی انسان‌محور بوده است، به‌طوری که در تهران با کاربری‌های بزرگ‌مقیاسی مواجه هستیم که دسترسی‌ها از طریق حمل‌ونقل عمومی و حتی دوچرخه در بعضی از این مناطق امکان‌پذیر نیست یا به‌سختی انجام می‌شود.»

شهردار تهران با انتقاد از اینکه به نظر می‌رسد در بسیار از موارد درباره برنامه‌ریزی و تصمیم­گیری­ها هیچ مؤلفه انسانی مدنظر نبوده است، توضیح داد: «متأسفانه به پویایی انسان در اکوسیستم‌های شهری و زیست شهری توجه نشده و حتی از آن غفلت شده است.»

نجفی با بیان اینکه درصد سهم سفرهای حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهر تهران به نسبت سایر کلان‌شهرهای دنیا بسیار ناچیز است، گفت: «برای چندقطبی شدن حمل‌ونقل باید تأکید کنم بهتر است از سیستم‌های قابل اجرا همچون LRT به شرطی که مطالعات علمی در آن وجود داشته باشد، استفاده کنیم و باید به سمت شهر هوشمند گام‌های بلندی برداریم که برنامه جدید شهرداری در دوره مدیریت جدید است. مطالعات و برنامه‌ریزی‌های این مهم آغاز شده که اگر به نتیجه برسد، علاوه بر کاستن از سفرهای درون‌شهری در توسعه شغل نیز مؤثر خواهد بود.»

شهردار تهران به طرح ترافیک جدید شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: «هنگامی که این ایده مطرح شد، بسیاری اعلام کردند که شهرداری برای ایجاد منبع درآمد این کار را کرده است. شاید این مشکل از توضیحات ناکافی ما ناشی شده باشد یا اینکه به‌صورت مغرضانه مطرح شود، زیرا اگر این طرح به‌خوبی اجرا شود، منابع درآمدی طرح در سال آینده نسبت به سال ۹۶ کمتر خواهد شد. علاوه بر این گاه، شهرداری به‌عنوان ابزار فشار بر گروه‌های مختلف از کارت‌های طرح ترافیک استفاده می‌کرد که امروز ما به‌صورت داوطلبانه اعلام می‌کنیم می‌خواهیم این موضوع را کنار بگذاریم، اما این طرح با بیشترین مقاومت روبه­رو می‌شود که نشان می‌دهد اجرا در تهران چه کار پیچیده‌ای است.»

او با بیان اینکه چطور می‌شود شهری با ۱۱.۵ میلیون نفر جمعیت را بدون آموزش‌های لازم اداره کنیم و باید به تجربیات جهانی و داخلی در این حوزه توجه ویژه داشته باشیم، تصریح کرد: «در دولت دوازدهم، توجه به موضوع حمل‌ونقل بیشتر جلب شده است و برنامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم با انجام این برنامه شاهد تحولی جدی در کلان‌شهرهای کشور باشیم.»

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.